Ziggo Sport slecht beeld (25 fps?)

Volgens mij verwijs je @Videopionier nu naar zijn eigen topic ???
Dit probleem was al gemeld via onze eigen Community en vanuit daar is een onderzoek gestart. Een tweede topic op een extern fora zonder verwijzing naar de oorspronkelijke melding kan verwarring veroorzaken of de indruk wekken dat het probleem nog niet onderzocht wordt. Om de meelezers wel van de volledige informatie te voorzien, heb ik de verwijzing hier geplaatst naar het Ziggo Community topic :)
 
Normaal gesproken is de norm toch 1080i 50 fps? Waarbij fps staat voor fields per second.
Misschien dat een deïnterlacer daar 1080p 25 van zou kunnen maken zoals in apps wel gebeurt.

Ik heb zojuist op een ander merk linux box gecheckt, wel met min of meer dezelfde software en die geeft ook aan dat NPO 1 HD 25 fps is. Het kan aan de software liggen maar SD beeld (720x576i) is toch ook maar 25 fps .

Is dat niet juist het hele ding van interlaced, zodra het progressive is wordt het 50 fps.
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken is de norm toch 1080i 50 fps? Waarbij fps staat voor fields per second.

Over de betekenis van die afkorting bestaan verschillende versies.
De oorspronkelijke betekenis was het aantal video frames per seconde. 25 fps.
Maar een videoframe wordt onderbroken voor een V-sync, voor het starten van de afbuiging van de beeldbuis.
Het frame begint ook met een V-sync. Zo kom je dan aan 50 fields per seconde.
We noteren dan 1080i 50Hz om verwarring te voorkomen.

Elk field bevat een uniek beeld bij bewegende voorwerpen.
Bij live televisie zijn dat er 50, bij films 25.
Daarom spreken we van videomode en filmmode bij het dé-interlacen van het 50i signaal.
Maar dat kun je dus nooit aflezen van de specificaties van het signaal zoals dat bij sommige ontvangers te lezen is.
Daar worden de notaties 25i en 50i door elkaar gebruikt, de betekenis is hetzelfde.

Wat nu ook veel gebeurt is het daadwerkelijk aantal unieke beelden per seconde aangeven.
50i staat dan voor live TV en 25i voor film of bewerkt video, zoals dat bij documentaires veelvuldig wordt toegepast.
(Een programmamaker doet dat om een dramatisch of filmisch effect te bereiken.)
In het artikel op TotaalTV wordt die notatie dan ook gebruikt.

Ziggo heeft het oorspronkelijke 50 Hz signaal van Ziggo Sport eerst teruggebracht naar 25, d.m.v. deinterlacing en daarna weer geinterlaced om tot een geldig 50i te komen.
Daarbij is dus veel bewegings informatie verloren gegaan met een afschuwelijk resultaat bij sport.
Maar zelfs commercials zijn aangetast, zelfs die als 25i zijn aangeleverd.
Ik zou dat als adverteerder niet waarderen.
 
Dit verhaal rammelt ook aan alle kanten. Je haalt hier zelf al fields en frames door elkaar:
Maar een videoframe wordt onderbroken voor een V-sync, voor het starten van de afbuiging van de beeldbuis.
Het frame begint ook met een V-sync. Zo kom je dan aan 50 fields per seconde.
We noteren dan 1080i 50Hz om verwarring te voorkomen.
Voor een TV-beeldbuis is er een V-sync-puls (burst) na elk field en niet na elk videoframe. En het opvolgende field begint niet nog eens met een burst want dan zou je juist dat field weer overslaan. Twee fields (oneven en even) vormen samen dan een frame, waarin het even field in tijdbasis later is dan het oneven field.
Bij live televisie zijn dat er 50, bij films 25.
Daarom spreken we van videomode en filmmode bij het dé-interlacen van het 50i signaal.
Maar dat kun je dus nooit aflezen van de specificaties van het signaal zoals dat bij sommige ontvangers te lezen is.
Daar worden de notaties 25i en 50i door elkaar gebruikt, de betekenis is hetzelfde.
Films bevatten hele beelden en zijn dus progressive. Bedoel je misschien PsF (Progressive segmented Frames)?

Er zijn twee verschillende notaties die beide hetzelfde betekenen: 1080i50 is hetzelfde als 1080i/25.
Wat nu ook veel gebeurt is het daadwerkelijk aantal unieke beelden per seconde aangeven.
50i staat dan voor live TV en 25i voor film of bewerkt video, zoals dat bij documentaires veelvuldig wordt toegepast.
Dus 1080i25 en 1080i/50 bestaan niet. ;) Als er 25 fields zouden zijn, dan zouden dat 12,5 frames zijn (en een frame is een heel beeld en geen halve).
Ziggo heeft het oorspronkelijke 50 Hz signaal van Ziggo Sport eerst teruggebracht naar 25, d.m.v. deinterlacing en daarna weer geinterlaced om tot een geldig 50i te komen.
Ik denk niet dat er crossconversie plaatsvind tussen 1080i50>1080p25>1080i50. Dat zou wel heel erg onzinnig zijn. Aangezien het UHD-kanaal wel vloeiend loopt lijkt het eerder op een foutieve downconversie van 2160p50 naar 1080i50. Al ziet het vegende beeld van Ziggo Sport HD er uit alsof er veel meer aan de hand is dan een standaard omzetting. Het is een zwaar field-order probleem. Aan de encoding ligt het niet, de videostream is nog steeds keurig 1080i50 en de bitrate bepaald in dit geval niet hoe de field-order wordt weergegeven. Als ik de stream analyseer zie ik zo geen verschillen met de stream van NPO 1 HD.
 
Nu heb ik het niet zelf gezien maar kan het dan ook "reversed telecine" zijn?
Al geeft dat meer een soort van trileffect bij beweging van links naar rechts en vice versa.

Jouw uitleg over de techniek klopt wel. Een (voormalig?) forumlid heeft mij ook eens uit de droom geholpen door dit aan mij uit te leggen.
Vandaar ook mijn opmerking over fields per second.

Interlacing is in feite tegenwoordig een vorm van compressie. Overigens ooit uitgevonden omdat beeldbuisjes van weleer zo flikkerden bij 25p.
 
Voor degene die het willen terug zien ( het is echt héél goed te zien, verschil tussen voor en na ): de wedstrijdklok bij Barcelona-Napoli staat op 29:36.
 
Nu het probleem uit de wereld is heb ik tijd gevonden om te reageren op de post van user Moart'n:

Dit verhaal rammelt ook aan alle kanten. Je haalt hier zelf al fields en frames door elkaar:
Dank je wel voor je diskwalificatie van mijn uitleg. Ik neem het even door dan kunnen we zien wiens verhaal rammelt?

Voor een TV-beeldbuis is er een V-sync-puls (burst) na elk field en niet na elk videoframe. En het opvolgende field begint niet nog eens met een burst want dan zou je juist dat field weer overslaan. Twee fields (oneven en even) vormen samen dan een frame, waarin het even field in tijdbasis later is dan het oneven field.
Dit verhaal rammelt dus wel.
Kijk voor de juiste informatie op deze bladzijde van het CEA-861-D document:

1080i50 timing.jpg

Hier worden de 2 V-syncs zoals ik ze beschreef, getoond. De framesync is de V-sync waarbij H en V samenvallen.
Ik heb geen idee wat je bedoelt met die bursts. Je bent wellicht in de war met de colourburst of de equalising pulsen die aan de V-sync vooraf gaan.

Films bevatten hele beelden en zijn dus progressive. Bedoel je misschien PsF (Progressive segmented Frames)?
Dat is dus precies hetzelfde als filmmode alleen met een term die niemand kent. PSF = progressive in een interlaced jasje.

Er zijn twee verschillende notaties die beide hetzelfde betekenen: 1080i50 is hetzelfde als 1080i/25.

Dus 1080i25 en 1080i/50 bestaan niet. ;) Als er 25 fields zouden zijn, dan zouden dat 12,5 frames zijn (en een frame is een heel beeld en geen halve).
Ik begrijp echt niet wat je hier bedoelt. Kun je aangeven waar de door jouw gebruikte notatie 1080i/25 is gedocumenteerd?

Ik denk niet dat er crossconversie plaatsvind tussen 1080i50>1080p25>1080i50. Dat zou wel heel erg onzinnig zijn. Aangezien het UHD-kanaal wel vloeiend loopt lijkt het eerder op een foutieve downconversie van 2160p50 naar 1080i50. Al ziet het vegende beeld van Ziggo Sport HD er uit alsof er veel meer aan de hand is dan een standaard omzetting. Het is een zwaar field-order probleem. Aan de encoding ligt het niet, de videostream is nog steeds keurig 1080i50 en de bitrate bepaald in dit geval niet hoe de field-order wordt weergegeven. Als ik de stream analyseer zie ik zo geen verschillen met de stream van NPO 1 HD.
Ik bedoelde dus het UHD signaal, dus inderdaad een foutieve downconversie daarvan.

Samenvattend kom ik aan 1 onduidelijkheid in mijn uitleg.
Niet mijn verhaal maar jouw verhaal rammelt aan alle kanten.
 
Gisteravond heb ik een deel van de voetbalwedstrijd Atletico Madrid tegen Internationale bekeken via Ziggo Sport (kanaal 14 via DVB-C). Regelmatig viel het beeld kortstondig weg. Er was dan een zwart of grijs beeld te zien, waarna het gewone beeld weer terugkwam. Het geluid ging wel gewoon door. Ik keek met een Humax 5200. Meer mensen last van gehad?
 
Terug
Bovenaan