@PaSi De superklanten waar
@Jarco Kriek het op TotaalTV altijd over heeft zitten die in de achterkamertjes?
Geen idee. Maar klanten die voor
Ziggo testen hebben ook ( per test groep ? ) hun eigen 'hoekje' op het forum, wat voor de andere klanten/forumbezoekers afgeschermd is. Dus waarom niet een eigen 'hoekje' voor klanten die vele vragen beantwoorden/oplossen en Ziggo zo veel geld besparen ?
Toen ik actief was bij Ziggo en probeerde andere klanten te helpen met mijn technische kennis, waren er in het begin superusers. Klanten die ook klanten helpen, maar die vaak meer van Ziggo wisten dan andere klanten. Die superusers hielpen Ziggo ( de Ziggo forum medewerkers ) met het oplossen van de problemen, waarbij ze vaak meer technische kennis en inzicht hadden dan de dagelijkse actieve Ziggo medewerkers.
Op de vragen van forum bezoekers m.b.t. storingen en/of technische problemen, kan iedereen reageren waarbij niet iedereen van het betreffende onderwerp kennis heeft. Om aan klanten duidelijk te maken dat sommige users meer/betere kennis hadden dan de rest, kregen ze van Ziggo het label "superuser", wat naast hun forum naam/alias duidelijk zichtbaar was.
Die groep moest natuurlijk wel een bron hebben vanwaar die Ziggo kennis vandaan komt. Of die technische info/kennis toen rechtstreeks van Ziggo medewerkers kwam en/of dat ze een eigen plek op het forum hadden, geen idee. Maar het lijkt me voor de hand liggen dat Ziggo zo'n groep ondersteunt, omdat het voor Ziggo zo mogelijk was om minder eigen medewerkers op het forum in te zetten, wat financieel natuurlijk aantrekkelijk is.
En eigen forum 'hoekje' waar ze onderling problemen kunnen bespreken of b.v. misschien ook klanten kunnen bespreken en/of van Ziggo betreffende informatie krijgen, lijkt niet onlogisch.
Door die 'speciale behandeling' waren sommige superusers natuurlijk zeer pro Ziggo en zo werden regelmatig/vaak vele onderliggende en langlopende Ziggo problemen niet benoemd. Mocht dat soort problemen weer optreden, dan werd deze behandeld als een geheel nieuw probleem. Terwijl men ( na tig problmen ) zou verwachten dat Ziggo het onderliggende probleem ( eindelijk eens ) zou aanpakken.
Nadat er op het forum verschillende keren onrust en discussies waren ontstaan op het handelen van sommige superusers en/of menig klanten zich stoorden aan een sub/super groep in dezelfde klantengroep, verwijderde Ziggo het het label "Superuser". Echter dat werd door Ziggo snel teruggedraaid, doordat Ziggo het label 'TEAM' aan die klanten toekenden. Andere naam, dezelfde klanten. Waarbij het tegelijktijd duidelijk is, dat Ziggo belang heeft bij deze groep. Waarbij het niet ondenkbaar is dat Ziggo deze groep op één of andere wijze bedankt.
Ik zat nooit in zo'n 'super' groep. Doordat ik sinds het begin van @home klant ben, heb ik Ziggo zien afglijden van een werkelijk top tv/internet provider, naar een middelmatig bedrijf wat vooral erg veel geld wil verdienen, maar verder zo min mogelijk wil uitgeven en vooral haar klanten structueel negeert. Waardoor ook mijn instelling t.o.v. van Ziggo van "Topper" naar kritsch veranderde en die kritsch intstelling wordt natuurlijk door Ziggo niet gewaardeerd. Ondertussen ben ik allang niet meer actief op het Ziggo forum.
Natuurlijk, er zijn/waren er belist superusers/TEAM klanten die zich voorbeeldig gedroegen/gedragen en ( zeer technisch en kundig ) vele klanten helpen, terwijl ze zich vaak eindeloos vastbijten in een probleem van een klant en zo daaraan heel veel
eigen tijd spenderen ( hulde

!!! ).
Natuurlijk zal dat bij meerdere/alle bedrijven meer of minder zo zijn, maar het is een kip/ei verhaal. Negatieve veranderingen/aanpassing zo maar 'slikken' omdat het bij een andere bedrijf ook zo is, is m.i. vooral een dooddoener. Terwijl die denkwijze ( "...dáár doen ze het ook..." ) grote bedrijven juist de mogelijkheid geeft om zo te handelen.
Het bekende tik-tok is een vaak gehanteerde handelwijze. Waarbij één bedrijf als eerste een bepaalde aanpassing doet, terwijl de andere bedrijven even afwachten en zo de ophef daarover ontduiken. Zodra die ophef is afgezwakt, passen ook de andere bedrijven dat aan. Zo wordt stapje voor stapje ( tik - tok ) iets afgebouwd ( b.v. de service ) of iets opgebouw ( b.v. de prijzen ), terwijl bedrijven/mensen zo steeds naar andere kunnen wijzen ( "...maar dáár doen/hebben ze dat ook..." ).