Ziggo kondigt nieuw abonnement met snelheid van 2 Gbps aan

"Zoals gevoegelijk bekend is uit ons interne onderzoek* gebleken dat onze klanten geen hoge uploadsnelheid nodig hebben."


*In 1999
En die onderzoeken heeft Ziggo en voorheen UPC nimmer gepubliceerd waarmee de argumentatie voor het laag houden van de upload kan worden gerangschikt onder het chapiter 'de klant bedriegen'.
 
Als klant met internet Elite (1100/100) ben ik benieuwd of Ziggo deze klanten actief gaat benaderen om over te stappen naar Wifi Groot Extra. Dit met als gegeven dat ik momenteel (overigens bewust) zo'n 7 euro per maand meer betaal dan klanten met Wifi Groot.
 
"Zoals gevoegelijk bekend is uit ons interne onderzoek* gebleken dat onze klanten geen hoge uploadsnelheid nodig hebben."


*In 1999

Tja, Ziggo leeft wat dát betreft blijkbaar in het verleden, terwijl ze de prijzen wel aanpassen aan de huidige tijd !

Van dat zogenaamde onderzoek, is alleen die ene regel publiek gemaakt en deze heeft m.i. een 100% "Wij van WcEend adviseren WcEend" gehalte.


Ook met deze verhoging slaat Ziggo de plank helemaal mis. Het aantal Ziggo klanten die werkelijk 2Gbit/s nodig hebben, zal minimaal zijn. Maar ook nu zullen er Ziggo klanten zijn die wel overstappen naar dit nieuwe pakket, niet om die download snelheid, maar vooral om de iets hoger upload snelheid. Zo harkt Ziggo weer wat extra geld binnen, terwijl ze in het komende jaarverslag kunnen schrijven dat velen nog steeds de duurste abonnementen kiezen en daaruit zouden ze kunnen concluderen ( als men niet verder leest ) dat de prijzen daarvan dus nog wel iets hoger kunnen.

Steeds meer mensen hebben data in de cloud en dus wordt ook de upload snelheid steeds belangrijker. Nu zal 100 of 120 Mbit/s upload voor de meeste klanten wel voldoende zijn, maar neem je één abonnement stap lager, dan heb je maar 40Mbit/s en dat is toch wel erg schamel ! Het is m.i. pure marketing ( financieel gewin ) dat je bij Ziggo naar het duurste abonnement moet, om toch nog enig upload snelheid te kunnen krijgen.
 
Begin me toch af te vragen of er andere redenen zijn waardoor die upload zo schamel blijft, nu laat Ziggo zelfs de eigen 100%/10% verhouding los...
Docsis 3.0 kon (theoretisch) al tot 200Mbit upload gaan en 3.1 zelfs tot 1Gbit, maar niets van dat, heel DVB is opnieuw ingedeeld, jaren terug is FM radio van de kabel gehaald voor meer ruimte, in 2019 werd met veel bombarie de Giganet campagne aangekondigd, en wat levert het op... nu 2Gbit down maar er komt niks substantieels qua upload. Daar lijkt mij wat anders aan de hand...
Deze aankondiging ziet er knullig uit, die verhouding is vreemd en blijft ook niet binnen hun eigen verdeelsleutel, wellicht toch teveel verrotte coax kabels?
 
@denny
Het is gissen wat Ziggo beweegt om de upload zo laag te houden. Al onderhand 20 jaar verschuilt Ziggo zich achter 'de behoefte van de klant' op basis van nimmer vrijgegeven onderzoeken. Dat met name aan de internetzijde van het klantenspectrum klanten massaal overstappen naar glasvezelproviders, is voor mij een teken aan de wand.

Dit nieuwe abonnement zal naar mijn inschatting het klantverlies van Ziggo niet terugdringen. En zolang er bij Ziggo niet een kentering komt op basis van voortschrijdend inzicht, zie ik er ook volgend jaar geen verandering in komen. Tenzij over 1 jaar Doscis 4.0 de deur openzet voor een substantiële verhoging van de upload.
 
@denny
Tenzij over 1 jaar Doscis 4.0 de deur openzet voor een substantiële verhoging van de upload.
Wellicht dat Docsis 4.0 die upload wel wat verhoogt, ik weet er het fijne niet van, maar volgens mij geeft dat meer upload kanalen en een hogere QAM, dus misschien dat deze techniek de upload op hun netwerk naar een 400/500 Mbit/s brengt.
Eerlijk gezegd denk ik dat er iets anders aan de hand is met het netwerk (wat Ziggo niet publiekelijk kwijt wil) anders hadden ze de upload onder 3.0 en 3.1 al wel substantieel verhoogd, juist omdat dit binnen de technologische mogelijkheden van die standaarden valt.
Het feit dat ze dit nu op 120Mbit/s houden bij een download van 2Gbit/s is opvallend na al die bombarie over hun "Giga-net" en "glasfiber-kabel" netwerk...
 
Laatst bewerkt:
en voorheen UPC nimmer gepubliceerd
Dat ging zo. Aldus sprak woordvoerder Harry Nak destijds:

Kobus van de administratie vroeg bij de koffiezetmachine aan Johannes van de helpdesk: "Zeg Johannes, heb jij behoefte aan een hogere uploadsnelheid?" Waarop Johannes antwoordde: "Nee Kobus, jij wel?"
Kobus antwoordde op zijn beurt met: "Nee.¨

Einde onderzoek. Helder en duidelijk.

Naar verluidt zijn zowel Kobus als Johannes later bij WC-Eend gaan werken. ;)
 
Terug
Bovenaan