jeebee zei:
Ik merk juist dat downloaden van Nederlanders in Bittorent, ik gebruikt azureus, dat ik dan snelheden haal van 20 kb/sec, soms tot 50 kb/sec per gebruiker, maar van buitenlandse IP's download ik met een magere 500 bytes/sec tot 2 kb/sec. Toch een beetje vreemd.
En dat is nu eigenlijk wat ikal een paar maanden roep in verschillende topics hier.

Als je nog een goed kijkt naar de ip's zijn het alleen de 80,62,212 reeksen waar het nog boven de 20Kb/s uitkomt

wel weer erg toevallig dat het alleen chello reeksen zijn!
Ik had coax tijdje terug al gemailt erover en dit is hun antwoord:
Geachte X. Xyz,
Een maximale snelheid van 5 Kilobyte/s per download-client buiten chello is inderdaad heel wat minder dan de 100 Kilobyte/s die u eerst aangaf voor een hele download. Ik zal niet ontkennen dat de snelheid van het p2p verkeer gedaald is, ook ik heb die indruk. Rond april/mei 2005 was het echter veel slechter.
Wat wij ons als COAX moeten afvragen is; wat is een acceptabele snelheid, en hoe kunnen we aantonen dat chello dit slechter doet dan andere providers? Op beide vragen moeten wij het antwoord schuldig blijven, en dit geeft chello de mogelijkheid om te doen wat zij wil. Wij hebben onderzocht of het mogelijk is om de p2p snelheid bij een provider te meten, dit blijkt technisch niet eenvoudig. Er is meer onderzoek nodig om aan harde cijfers te komen. Het is onze ervaring dat alleen met harde cijfers in de hand wij een verandering, als dat nodig is, kunnen afdwingen.
U stelt dat u permanent recht heeft op 500 kilobyte/s. Dat is niet zo. U kunt niet verwachten van een breedband provider dat hij aan iedere klant 24 uur/dag de maximale bandbreedte biedt. Dat is niet realistisch. Aan de andere kant schept chello wel de verwachting dat dit zo zou zijn, dat ben ik met u eens. UPC schrijft zelf in zijn voorwaarden [ https://www.upc.nl/pdf/Algemene_Voorwaarden_chello.pdf]:
___________________________
3 OVERMATIG DATAVERKEER
Artikel 9.2 AV:
"De Klant dient zich te onthouden van overmatig dataverkeer dat het gebruik van de chello Service en/of het internet door andere gebruikers verstoort."
Klanten dienen ervoor te zorgen dat hun activiteiten het gebruik van de chello Service door anderen niet onnodig verstoren of beïnvloeden, of het netwerk overmatig belasten. Daarnaast dienen Klanten ervoor te zorgen dat hun activiteiten de faciliteiten van UPC voor het leveren en monitoren van de service, backbone, netwerknodes en/of andere netwerkdiensten niet onnodig verstoren of anderszins nadelig beïnvloeden.
Het kabelnetwerk waarmee Klanten met het internet verbonden zijn wordt gedeeld met andere gebruikers. UPC beschouwt dataverkeer als 'overmatig' indien de Klant dermate grote hoeveelheden informatie ontvangt of verstuurt dat het gebruik van de chello Service en/of het internet voor andere gebruikers wordt verstoord.
UPC is gerechtigd eenzijdig vast te stellen dat een Klant een onredelijke hoeveelheid dataverkeer genereert.
___________________________
Hoewel niet duidelijk omschreven verwijst UPC hier naar het feit dat u gebruik maakt van een verbinding met een overboekingsratio van ongeveer 1:20. Dit is markt-conform. Voor een 1:1 verbinding zou u veel meer betalen. Dat ik dit verhaal niet verzin ziet u bijvoorbeeld hier: [ https://www.digitaledroom.nl/], kijk vooral naar de prijs-verschillen bij verschillende overboekings-ratios. Omdat chello een product voor de 'familie' is, zitten zij qua prijs laag, en qua overboeking in de hogere ratio's. Bij chello kun je niet kiezen welke overboekings-ratio je wilt, en dus denken klanten dat het 1:1 is, terwijl het in werkelijkheid eerder 1:25 is. UPC hangt dat niet aan de grote klok en heeft dan ook duidelijk moeite dat te omschrijven in het bovenstaande artikel. Maar zoals ik al eerder zei; dit is wel gebruikelijk, en u heeft dus geen 'recht' op continue 500 kilobyte/s.
Het zou voor COAX een goed idee zijn om aan provider te vragen meer duidelijkheid te scheppen over de overboekingsratio die zij hanteren. Dan weet de consument beter wat zij kunnen verwachten, en worden er ook geen verkeerde verwachtingen gewekt.
Zoals uit mijn antwoorden blijkt heeft COAX veel interesse in dit onderwerp. Het is moeilijk voor ons om te bepalen welke snelheid nog acceptabel is, en onder welke omstandigheden die snelheden bepaald worden. Meten is weten, zeggen wij altijd, maar hier valt heel slecht objectief te meten. Omdat klachten over p2p bij ons blijven binnen komen vinden wij wel dat hier meer duidelijkheid geschept moet worden. De klachten die wij ontvangen geven ons inzicht in wat er speelt bij de klanten van breedband provider, en in die zin wil ik u danken voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Peter de Jong
COAX Nederland
https://www.coax.nl
En ja ik weet dat ik niet 24/7 500Kb/s kan downloaden... dat hoeft van mij ook niet eens... maar als ik wat wil downloaden verwacht ik wel dat ik wel rond de 350 tot 450 zit... en niet net 100Kb/s met een abbo die de 500 kan halen
