• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Netwerk achter router valt steeds weg

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

runsink

Ik heb sinds eind december het vreemde probleem dat de verbinding om de 2 minuten wegvalt... ons netwerk bestaat uit een UBEE modem een Alles-in-een Extra pakket (blijkbaar wordt iedereen hierop overgezet) en een Linksys wireless router.

Ineens kreeg ik problemen met het draadloze netwerk thuis wat daarna ook naar voren kwam op het bedraade netwerk. Het probleem is dat verbindingen met het internet om de x seconden uit de lucht zijn. Het ene moment na 30 seconden en dan weer na 20 minuten. Gemiddeld elke 2 minuten.

Ik dacht dat dit aan onze Linksys (WRT54GR) wireless router lag, dus zag dit als een goed moment om een Apple Airport Extreme Base Station (AEBS) aan te schaffen maar ook hier het doet zich het zelfde probleem mee voor.

De enige manier om het werkend te krijgen is door in de router de DHCP lease met Ziggo te vernieuwen...

Wat mij opvalt is dat de Linksys een public IP adres krijgt van Ziggo uit de 83.87.x.x range en de AEBS een uit de 94.211.x.x range. Zonder router krijg ik een uit de 94.210.x.x range :?

Zonder router lijkt alles goed te werken, heeeel soms valt het weg, maar dan heb ik het over eens in de x dagen.


Ik heb vrijwel elk denkbaar scenario en combi getest om te kijken of het op te lossen is, maar ik sta voor een raadsel. Wat ik heb getest met beide routers is dit;
  1. full factory restore en recente firmwares geladen
  2. paper clip reset op UBEE modem
  3. 10.x, 192.x en 172.x DHCP IP ranges voor interne netwerk geprobeerd
  4. manual public IP adressen, beide ranges
  5. wireless channels 6 en 11 geprobeerd
  6. DHCP Client ID toegevoegen geprobeerd
  7. Wireless met en zonder security
  8. UTP kabels vervangen
  9. DECT en andere wireless apparaten uit de buurt gehaald
Uiteraard heb ik ook met Ziggo gebeld, maar ookal is de dame die ik gesproken heb redelijk op de hoogte van IP en netwerk kennis, ze kwam niet met een oplossing anders dan als "wanneer het rechtstreeks op het modem werkt, dan is het niet (meer) ons probleem"

Wat mij echt bevreemd is dat ik met de 2 routers verschillende publieke IP adressen krijg op de UBEE modem en dat met beide het probleem zich voordoet. De LinkSys met de 83.x IP heeft wel een veel lagere throughput dan de AEBS met de 94.x IP.

Als ik handmatig een van beide adressen invoer in de "andere" router dan veranderd er niets aan de situatie, het probleem blijft het zelfde.

Heeft een briljante persoon hier een idee? Hij (of zij) die met de oplossing komt zal beloond worden! :)

mvrgr,
Mischa
 
Het feit dat je verschillende ip-adressen krijgt is normaal. Het ip-adres is gekoppeld aan het MAC-adres van de netwerk-kaart die verbinding met het modem maakt. Als je dus het MAC adres van de ethernet kaart van de PC 'cloned' in een router, dan zul je ook hetzelfde ip-adres krijgen als daarvoor. Maar als je telkens een andere pc of router aansluit krijg je een ander ip-adres. Verder kun je ip-adressen uit verschillende ranges krijgen. Da's ook niet vreemd. Ik denk dat je dit dus even los moet zien van je probleem.

Over je probleem zelf:
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Belangrijk is om eerst proberen vast te stellen waar het mis gaat. Loopt de router vast, of werkt het modem zelf niet goed. Een linksys WRT54 is niet geschikt voor de hoge snelheid van Alles-in-1 Extra. Dat zou een reden kunnen zijn dat je niet je snelheid haalt. Vooral bij P2P software kunnen er teveel verbindingen tegelijk opgezet worden. De meeste routers kunnen hier niet goed tegen. Verder zijn er wel problemen bekend met de gigabit netwerkpoort die niet door alle routers goed behandelt wordt.

Probeer eens of je in de Ubee modem de signaal sterkte kunt opzoeken. Daar loopt een apart topic voor in dit forum. Je moet wat truukjes uithalen om het lokale ip-adres (10.x.x.x) van de ubee te achterhalen, daarna kun je via dat ip-adres kijken. Als je weet of je nog wel in je modem kunt komen als je 'internet' uitvalt, is dat misschien ook een indicatie wat en waar het mis gaat.

Kun je nog wel in de setup van je router komen als de boel hangt ?

Mocht je na diverse testjes toch het vermoeden hebben dat je modem het probleem is, kun je nog proberen om één van de webcare medewerkers via een PB op dit forum te contacten. Zij kunnen als het nodig mocht zijn een ander modem voor je op laten sturen.

O ja, mocht je de kans hebben, probeer toch eens een andere router, bijvoorbeeld een Netgear WNDR3700 doet het erg goed met de hoge snelheden en is stabiel.
 
Controleer ook je netwerkadapter in je pc. Je router kan nog zo goed zijn maar als de draadloze adapter niet voldoet krijg je alsnog deze problemen.

Veel succes en als er nog vragen zijn dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet
Ziggo webteam Alex
 
Het feit dat je verschillende ip-adressen krijgt is normaal. Het ip-adres is gekoppeld aan het MAC-adres van de netwerk-kaart die verbinding met het modem maakt. Als je dus het MAC adres van de ethernet kaart van de PC 'cloned' in een router, dan zul je ook hetzelfde ip-adres krijgen als daarvoor. Maar als je telkens een andere pc of router aansluit krijg je een ander ip-adres. Verder kun je ip-adressen uit verschillende ranges krijgen. Da's ook niet vreemd. Ik denk dat je dit dus even los moet zien van je probleem.

@Cees,

dank voor je uitgebreide reactie...

Die conclusie had ik ondertussen ook genomen, daar mijn PC en iMac rechstreeks op het modem andere adressen krijgen. Wel allen uit de 94. range...

Over je probleem zelf:
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Belangrijk is om eerst proberen vast te stellen waar het mis gaat. Loopt de router vast, of werkt het modem zelf niet goed. Een linksys WRT54 is niet geschikt voor de hoge snelheid van Alles-in-1 Extra. Dat zou een reden kunnen zijn dat je niet je snelheid haalt. Vooral bij P2P software kunnen er teveel verbindingen tegelijk opgezet worden. De meeste routers kunnen hier niet goed tegen. Verder zijn er wel problemen bekend met de gigabit netwerkpoort die niet door alle routers goed behandelt wordt.
Routers lopen niet vast want daar kom ik gewoon nog in, dat is ook waar ik die "DHCP lease vernieuw" opdracht geef waardoor het dan weer werkt. Vwb snelheid weet ik dat de Linksys dit niet aankan, testen op snelheid met de speedtests geeft ook duidelijk verschil aan.

Probeer eens of je in de Ubee modem de signaal sterkte kunt opzoeken. Daar loopt een apart topic voor in dit forum. Je moet wat truukjes uithalen om het lokale ip-adres (10.x.x.x) van de ubee te achterhalen, daarna kun je via dat ip-adres kijken. Als je weet of je nog wel in je modem kunt komen als je 'internet' uitvalt, is dat misschien ook een indicatie wat en waar het mis gaat.
Dit zal ik inderdaad eens proberen, jammer dat de vrienden bij Ziggo niet gewoon het IP adres geven zodat je met dit soort issues een boel zelf kunt uitzoeken...

Kun je nog wel in de setup van je router komen als de boel hangt ?
zoals gezegd... ja, die zijn en blijven toegankelijk

Mocht je na diverse testjes toch het vermoeden hebben dat je modem het probleem is, kun je nog proberen om één van de webcare medewerkers via een PB op dit forum te contacten. Zij kunnen als het nodig mocht zijn een ander modem voor je op laten sturen.
Ik hoop dat Ziggo zo vriendelijk is, maar ik vermoed dat men eerst een betaalde monteur langs wil sturen...

O ja, mocht je de kans hebben, probeer toch eens een andere router, bijvoorbeeld een Netgear WNDR3700 doet het erg goed met de hoge snelheden en is stabiel.
Dat wordt mijn laatste alternatief...

Controleer ook je netwerkadapter in je pc. Je router kan nog zo goed zijn maar als de draadloze adapter niet voldoet krijg je alsnog deze problemen.

Veel succes en als er nog vragen zijn dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet
Ziggo webteam Alex

@Alex,

NICs in de alle machines werkten altijd goed op bedraad en draadloos netwerk, zonder router werkt het nog en ook op andere netwerken werken alle draadloze machines zonder problemen (iMac, Win7, iPhone, iPad)

Kun je via een PB mij vertellen wat het IP adres is van mijn UBEE en ook eventueel aangeven of het mogelijk is de modem te vervangen door een andere?
 
Ik heb precies hetzelfde probleem.
Modem reset schijnt te werken, maar h et kan zomaar over een x aantal dagen weer raak zijn. Heel irri want als ik op mijn werk zit heeft het gezin "bagger" internet.

Zowel draadloos als bedraad, zonder en met router en verschillende computers geven het probleem.
Dus wel verbinding, maar geen internet toegang...wat kan dat toch zijn ??? er zullen vast meer mensen last van hebben lijkt mij?
 
Monteur van Ziggo stond ook voor een raadsel... hij heeft er naar gekeken, maar kan ook niets bedenken wat dit veroorzaakt. Het vreemde is en blijft dat het dus soms werkt en soms ineens niet en dat dit probleem bij ons halverwege december is begonnen...

Ik ga nog maar eens een andere router er aan hangen en kijken of het dan daar aan ligt.

tussentijdse oplossing bij ons thuis is de iMac als WiFi access point voor alle machines... werkt, maar qua stroom wel een dure oplossing
 
Ik heb hetzelfde probleem gehad met eem linksys wrt54G. Werkte altijd perfect op ADSL modem en na overstap op toen nog Casewma hetzelfde probleem. Ik kon in mijn router komen en in het motorola modem maar geen internet/mail. Opgelost na een reboot van modem of router. Soms voor een dag en soms maar voor 15 minuten opgelost. Linksys zei dat het probleem aan de implementatie van DHCP van Casema lag en Casema legde de schuld bij Linksys neer. Uiteindelijk opgelost door andere firmware van DD-WRT ( in mijn geval micro) erop te zetten. De wrt54G heeft hier tot voor kort uitstekend en zonder problemen mee gedraaid en staat nu nog steeds te draaien op Ziggo maar dan bij mijn moeder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan