Het ( ondertussen ) alom bekende cirkeltje. Waarbij ( om klanten aan te trekken ) er eerst geen reclame is en de prijs laag is. Dan gaat de prijs omhoog en verschijnt er t.z.t. ook nog reclame. Dan kan men overstappen naar een duurder abo, waar geen reclame getoond wordt. Dat duurder abo wordt t.z.t ( stiekem ) het normale abo maar mét reclame terwijl de prijs gelijk blijft. En .... dan ... geheel onverwacht ;-) komt er toch weer een iets goedkoper abo ( met nog meer reclame ).
Ondertussen zijn de prijzen voor alle abonnementen ( ! ) al tig keer in stapjes ( cirkeltjes ) verhoogd en ... natuurlijk is het reclame abo het goedkoopst, maar eigenlijk ook weer véél duurder. Het is net als met krimpflatie, je denkt meer te krijgen en/of minder te betalen en dus beter af te zijn, maar de fabrikant heeft daar eigen ideeën over.