Lineair IPTV

Jarco Kriek

Forum Gebruiker
Berichten
726
Over de Viaplay-app van Ziggo voor Mediabox Next ga je op dit moment ook niet zoveel klachten horen. De meeste klachten over Viaplay zijn rond de live uitzendingen van Formule 1. Bij darts, voetbal en vechtsport zijn die klachten er niet omdat het aantal abonnees dat wil kijken veel lager ligt dan bij Formule 1. En bij Formule 1 kijken Ziggo klanten met een Mediabox Next natuurlijk bijna allemaal via het lineaire kanaal Viaplay Xtra op kanaal 200. De klachten bij de Ziggo Viaplay-app worden waarschijnlijk veel meer als besloten wordt met het lineaire kanaal te stoppen.

Dat bij gebruik van NLziet zijn deze problemen er om meerdere redenen nauwelijks. Als eerste heeft NLziet ongeveer een derde van de abonnees die Viaplay heeft. Daarnaast wordt NLziet vooral gebruikt om eerder uitgezonden programma’s zonder reclame terug te kijken. Hierdoor is het aantal gelijktijdige streamstarts niet zo hoog.

Ik denk dat je wel een punt hebt dat de huidige problemen bij Viaplay een combinatie van meerdere factoren is. Naast gedeelde capaciteit op de netwerken speelt ook het gebruikte apparaat waarmed wordt gekeken en de daarbij behorende app een rol. Maar eigenlijk heeft de kijker daar niets mee te maken. Viaplay biedt de eigen dienst als streamingdienst aan en dus moet Viaplay ervoor zorgen dat het goed werkt. Als dit om welke reden dan ook niet mogelijk is dan moet de keuze voor lineair aanbieden of stoppen gemaakt worden.
 

CreativeS

Forum Gebruiker
Berichten
16.665
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Zowel bij KPN als bij Ziggo geen problemen met de Viaplay-app op onze Apple TV 4K (2021)... wat we wel bij Ziggo ervaren is dat het langer duurt eer het beeld scherp is. Bij KPN FTTH was dit werkelijk instant scherp beeld na selectie stream en bij Ziggo duurt dit wel 1 tot 2 seconden voordat je scherp beeld krijgt. Dit geldt zowel voor de F1TV Pro-app als de Viaplay-app... daarna is het gewoon goed kijken.
 

xray79

Product Tester
Berichten
1.078
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Over de Viaplay-app van Ziggo voor Mediabox Next ga je op dit moment ook niet zoveel klachten horen. De meeste klachten over Viaplay zijn rond de live uitzendingen van Formule 1. Bij darts, voetbal en vechtsport zijn die klachten er niet omdat het aantal abonnees dat wil kijken veel lager ligt dan bij Formule 1. En bij Formule 1 kijken Ziggo klanten met een Mediabox Next natuurlijk bijna allemaal via het lineaire kanaal Viaplay Xtra op kanaal 200. De klachten bij de Ziggo Viaplay-app worden waarschijnlijk veel meer als besloten wordt met het lineaire kanaal te stoppen.

Dat bij gebruik van NLziet zijn deze problemen er om meerdere redenen nauwelijks. Als eerste heeft NLziet ongeveer een derde van de abonnees die Viaplay heeft. Daarnaast wordt NLziet vooral gebruikt om eerder uitgezonden programma’s zonder reclame terug te kijken. Hierdoor is het aantal gelijktijdige streamstarts niet zo hoog.

Ik denk dat je wel een punt hebt dat de huidige problemen bij Viaplay een combinatie van meerdere factoren is. Naast gedeelde capaciteit op de netwerken speelt ook het gebruikte apparaat waarmed wordt gekeken en de daarbij behorende app een rol. Maar eigenlijk heeft de kijker daar niets mee te maken. Viaplay biedt de eigen dienst als streamingdienst aan en dus moet Viaplay ervoor zorgen dat het goed werkt. Als dit om welke reden dan ook niet mogelijk is dan moet de keuze voor lineair aanbieden of stoppen gemaakt worden.
Geen idee wat en hoe anderen kijken maar ik kijk via de app op de Next naar Viaplay. Afgelopen week prima gelukt ook de FP1 en 2 op de vrijdag. Toevallig stonden we het weekend op de camping met belabberd 4G en zelfs daar deed de Viaplay app het prima op mijn Samsung S8 en op een Ipad. De wedstrijd bij de buren gekeken op een laptop met de viaplay app verbonden met het WiFi van de camping (KPN) allemaal zonder storingen en haperingen. N=1 dus zegt helemaal niks over wel of geen problemen. Maar ik had eerlijk gezegd wel meer problemen verwacht op de camping ivm de belabberde 4G verbinding......
 

terrestrial

Forum Gebruiker
Berichten
2.698
Digitale TV
  1. Ziggo
Pietlut, ik leg het probleem niet bij de internet providers, ik leg het bij Viaplay, daar waar het thuis hoort.

Alle internet providers wereldwijd werken met hetzelfde principe, (delen van capaciteit, daardoor is de internet aansluiting betaalbaar) dat is in Nederland niet anders. Viaplay heeft al ervaring in andere landen op kunnen doen en daar speelt hetzelfde dus viaplay wilde een model waarvan bij voorbaat al bekend is dat het slecht werkt. Het werkt wel als er niet teveel mensen tegelijk kijken in een bepaald gebied.

En er zal heus ook wel verschil tussen providers zitten, ziggo die maar 1600 Mbit in een wijk heeft waar nog geen giganet beschikbaar is en als in een bepaalde wijk dan veel live F1 kijkers zitten die met de app werken ja dan krijg je deze problemen. Vandaar dat die DVB-C (lineaire) versie zo belangrijk is.

Bij KPN heb je ook een lineaire versie via Multicast IPTV. Maar er zullen ook providers zijn die meer overboeken op capaciteit dan anderen, een partij zoals T-Mobile/tele2. Dat soort clubs betaal je minder voor je abonnement dus je weet dat ergens bespaard wordt en uit het verleden is bekend dat de overboeking op de DSL lijnen hoger was met hoge ping tijden als gevolg. Dus dan kan men ook sneller dit soort problemen verwachten. Of data verkeer via buitenlandse internet knooppunten laten lopen, kan allemaal een rol spelen.

Afgezien van genoeg stream servers beschikbaar stellen, dat is ook de verantwoording van Viaplay zit je ook met interconnects die via de internet knooppunten lopen, ook daar kan het een keertje druk zijn of er kan een verbinding uit liggen waardoor verkeer een andere route moet volgen en de capaciteit minder is. Als onze usenet downloads ineens wat trager gaan is dat geen ramp, maar met een paar honderdduizend man die proberen te live streamen op hetzelfde moment ga je meteen merken. Kortom het is een riskant bedrijfsmodel.

Over tig jaar zal dit soort problemen wellicht minder voorkomen, enerzijds omdat er meer capaciteit ligt, anderzijds zijn er nieuwere videocodecs waardoor er minder bandbreedte per stream nodig is maar misschien hebben we dan overal 8K. Gaat het bitrate alsnog omhoog.

Verder heb je inderdaad een deel wat bij de klant kan liggen, als de klant slechte wifi of powerline adapters gebruikt of een apparaat wat niet goed met de app werkt of een TV die al verschrikkelijk traag is, dat kan allemaal tot een slechte ervaring lijden maar dat weet Viaplay ook, dat hadden ze moeten incalculeren. Waarom denk je dat providers eigen boxen leveren, dat is een gecontroleerde omgeving. Weet je in ieder geval redelijk zeker dat het werkt zoals men voor ogen heeft.

Jij schrijft, "ik denk dat capaciteit een rol kan spelen maar dat is niet op voorhand te zeggen" Dat is het dus wel, ik schreef het al voordat de providers met hun bericht kwamen dat ze er bedenkingen hadden bij het plan van Viaplay.

En je telefoon heeft geen zin. Hoewel die gebruikt maakt van een netwerk wat nog meer overboekt kan zijn dan vaste aansluiting afhankelijk van drukte, heeft die telefoon ook maar een fractie van de bandbreedte nodig omdat het scherm kleiner is. En hoeveel mensen kijken daadwerkelijk op hun telefoon, alleen degene die mobiel zijn.

Viaplay heeft het nu aan de stok met de consumentenbond en de ACM en dat is hun eigen schuld.
 
Bovenaan