• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Zowel model als router voor draadloos gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

JamesB

Zowel modem als router voor draadloos gebruiken

Hallo allemaal,

Ik maakte voorheen gebruik van mijn UBEE3200 modem (geen wireless) met daarachter een NETGEAR WNDR3700 router (wireless). Nu merk ik alleen dat het draadloos signaal van zowel de UBEE, die ik ooit wireless zonder de NETGEAR heb gebruikt, als die van de NETGEAR toch erg teleurstellend is (staan in meterkast).

Nu wil ik graag zowel mijn modem als mijn router het draadloos signaal laten uitzenden, alleen krijg ik nu mijn NETGEAR niet meer werkend op internet.

De situatie is als volgt:
2vjvjh5.jpg


Is er iemand die mij hiermee op weg kan helpen? Waarschijnlijk moet ik iets met de statische ip en gateway settings, maar hoe/wat/waar is mij even een raadsel.

Alvast bedankt :grin:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
alleen krijg ik nu mijn NETGEAR niet meer werkend op internet
Als je nooit vanaf een Ubee aangesloten apparaat op een apparaat achter de tweede router wilt, kun je gewoon het stappenplan voor router-achter-router van Ziggo gebruiken.
Wil je er één netwerk van maken, Moet je òf de NAT in de de tweede uitzetten. (kan bij de meeste routers niet), òf je moet de tweede router via de lan-poort aan de Ubee hangen.

Bij het ziggo stappenplan heb je twee netwerkjes achter elkaar, bij de twee andere oplossingen krijg je één groot netwerk dat door de Ubee beheerd wordt.
 
Nu merk ik alleen dat het draadloos signaal van zowel de UBEE, die ik ooit wireless zonder de NETGEAR heb gebruikt, als die van de NETGEAR toch erg teleurstellend is (staan in meterkast).
De meterkast is helaas niet de beste plek om een draadloos modem en/of router te plaatsen gezien het aantal mogelijke 'stoorzenders'. Helaas komt het signaal bijna altijd hier binnen en dus staat het modem (verplicht) ook hier. Misschien kun je je eigen router op een gunstigere plaats zetten, waardoor bereik beter wordt, kwestie van uitproberen.
 
Bedankt voor de reacties.

Mijn idee is dus om de NETGEAR op de 2e etage te plaatsen en deze via een kabel (die er al ligt) te verbinden met de UBEE in de meterkast. Ik wil dat ze allebei een draadloos signaal afgeven, de NETGEAR zal bekabeld naar 3 computers gaan.

Ik heb het via de handleiding router-achter-router wel voor elkaar gekregen dat ze beiden een internetsignaal uitzenden. Echter zo gauw ik mijn NETGEAR uit de meterkast haal en naar de 2e etage breng, dan werkt het ineens niet meer en krijg ik de melding dat de NETGEAR geen internetverbinding heeft. Plaats ik 'm terug in de meterkast, dan ineens weer wel.

Tevens heb ik het idee dat de NETGEAR de verbinding ontzettend dichtknijpt in de huidige situatie (UBEE als modem, NETGEAR router met wifi). Soms verlang ik terug naar de tijden van 56k inbelverbindingen, zo ontzettend traag is de verbinding. Zo gauw ik de NETGEAR verwijder en de kabel van de 2e etage direct tussen computer en UBEE in meterkast hang of verbind met draadloos van de UBEE, dan heb ik een goede verbinding.

Enig idee waarom het verplaatsen van de NETGEAR router niet werkt? Ik sta hier echt met een vraagteken boven mijn hoofd :?

Edit: naar wat lijkt ligt er een UTP4 kabel tussen de meterkast en 2e verdieping. Kan dit er voor zorgen dat ik met het verplaatsen van de NETGEAR router geen signaal meer krijg?!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als die Netgear het wel doet met een kort kabeltje naar de Ubee, maar niet vanaf de 2e verdieping, dan is de verbindingskabel niet goed. Volgens protocol mag die kabel 100 meter lang zijn. (Cat5e of beter en alles optimaal gelegd).

Bij jou is het maar een tiental meter en daar moet je probleemloos een gigabit connectie mee kunnen onderhouden. Dus ik zou het probleem in de Kabel zoeken. Moet minimaal UTP Cat5e zijn, maar als je nieuw moet kopen zou ik direct Cat6 kopen. In elk geval voor de hoofdverbinding tussen de routers.

naar wat lijkt ligt er een UTP4 kabel tussen de meterkast en 2e verdieping.
Dat is Unshielded Twisted Pair, met 4 pairs. Dat is wel wat je nodig hebt. Maar het kan een oude cat5 of cat4 kabel zijn die alleen voor ISDN bedoeld was en niet voor gigabit geschikt is. De gegevens staan op de kabelmantel als je daar nog bij kunt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sluit eens een computer op die netwerkkabel op de tweede verdieping aan, dan weet je of de kabel goed is. Kan eigenlijk niet anders zijn dan een kapotte kabel of verkeerd aangesloten stekkers als het geen vaste stekkers zijn. Als je router beneden werkt met een kabel, moet hij met een langere kabel net zo werken.

Je schrijft trouwens dat je modem een EVM3200 is, maar die heeft geen wifi aan boord. Is het soms een EVW3200 ?
 
Bedankt voor de reacties Briolet en Cees,

Het gaat inderdaad over de EVW3200, excuses.

Er hing in de oude situatie een computer via de kabel aan de NETGEAR (meterkast). Deze verbinding deed het tot voor kort redelijk, alleen de laatste paar weken was de verbinding niet veel sneller dan via 56k modem. Als ik de NETGEAR verwijder en de kabel gewoon loopt tussen UBEE en de computer, dan doet de verbinding het wel alleen haal ik een snelheid van max 10Mbit/s terwijl ik een abo heb van 60Mbit/s. Ook valt de verbinding geregeld weg (zeker met nieuwsgroepen).

Gisteren de NETGEAR op 2e verdieping aan laten staan, met router-achter-router handleiding, en ik zag dat de verbinding steeds ongeveer 5 minuten stil ligt - dan een max haalt van 5 a 10 kb/s voor een seconde of 20 - en dan weer 5 minuten stil ligt.

Ik denk dat de kabel die tussen de UBEE en 2e verdieping loopt het probleem is. Het is een dunne kabel en heeft in de stekkertjes 4 draadjes zitten.
 
....

Edit: naar wat lijkt ligt er een UTP4 kabel tussen de meterkast en 2e verdieping. Kan dit er voor zorgen dat ik met het verplaatsen van de NETGEAR router geen signaal meer krijg?!.....
Inderdaad zie daar de oplossing van het probleem. Vervang deze kabel door de goede kabel (CAT5e of CAT 6) en het probleem zou opgelost moeten zijn.
 
Het is een dunne kabel en heeft in de stekkertjes 4 draadjes zitten.
Dat is dan UTP2 en geen UTP4:wink:

Voor gigabit zijn 8 draadjes nodig. Voor 100Mbit worden er maar 4 gebruikt. Maar 100Mbit is nog steeds sneller dan jouw problemen, dus zal er ergens ook nog geen goed contact zijn, of hij valt zelfs terug op een 10Mbit connectie.
 
Nu snap ik ook waarom de NETGEAR en UBEE wel werken als ze in de meterkast staan, dan zijn deze verbonden met de standaard kabel die door Ziggo is geleverd (Cat5e verwacht ik). Zo gauw ik ga verplaatsen dan gaat het uiteraard via de 'slechte' kabel.

Ik ga maar eens een nieuwe kabel trekken. Toch heb ik ook nog het idee dat de NETGEAR zelf ook niet helemaal meer lekker werkt (en de verbinding knijpt). Ook de fabrieksinstellingen al hersteld, maar geen resultaat gehad.

Is een kabel met stekker een beetje makkelijk door de leidingen heen te trekken (nieuwbouw, 4 jaar oud) of kan het beter zonder stekkertjes. Dan moet ik namelijk even op zoek naar tang/schoentjes. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan