Natuurlijk weet het management van Ziggo al jaren dat er een omslagpunt komt. Waarbij het het coax netwerk steeds wat meer aftakelt, terwijl glasvezel juist mainstream wordt. Want dat is al jaren een publiek geheim.
Dat Ziggo nu weer zinspeelt op een nieuwe Docsis versie is ook niet nieuw, dat doet het al jaren ! Maar het duurt altijd heel lang voordat Ziggo die nieuwe versie implementeert, wat o.a. komt omdat daarvoor nieuwe klanten-modems/routers nodig zijn, terwijl de huidige financieel nog niet maximaal terugverdient ( uitgemolken ) zijn.
Maar ook met de huidig Docsis techniek kan Ziggo veel meer leveren, maar daarvoor kiest Ziggo niet ... of zou het oude coax netwerk dat niet aankunnen ?
Overigens is het maar afwachten of die veel hogere snelheden van 4 ( of zelfs ) 8 Gbit/s werkelijk geleverd kunnen worden. Er zal qua techniek nog genoeg 'lucht' zitten in de Docsis, die net als alle andere technieken steeds beter worden. Echter, worden voor die nieuwe technieken natuurlijk wel de nieuwste coax kabels gebruikt, terwijl Ziggo's coaxkabels vaak al meer dan 40 jaar in de natte Nederlandse grond liggen.
Die nieuwe technieken gebruiken juist steeds hogere frequenties om de doorvoer te verhogen, terwijl Ziggo's coaxkabels juist steeds meer aftakelen, waardoor hoge frequenties juist steeds slechter gaan 'werken'. Laat staan de nóg hogere frequenties voor/bij die nieuwe technieken.
Natuurlijk kan een slechte plek in een coaxkabel vervangen worden, maar die kosten zijn in verhouding ( t.o.v. van de verdiensten ) erg hoog. O.a. hier in de omgeving ( bouwjaar +/-1972 en dus zijn de coaxkabels 50+ ) zie ik steeds vaker dat men de hele coaxkabel ( huis <> straatkast ) vervangt i.p.v. dat men een slecht stukje repareert. Dan zijn 2 personen zo een hele middag bezig, wat qua kosten natuurlijk in de honderden euro's loopt en voordat Ziggo dat terugverdient zal het járen duren.
Hoe ouder die coaxkabels worden, hoe meer kabels problemen gaan geven. Nu kan men die 'enkele' slechte kabel repareren, maar het aantal zal alleen maar toenemen. Waarbij het mij niet zou verbazen, dat Ziggo in de toekomst slechte coaxkabels niet meer gaat vervangen, omdat dit financieel niet terug te verdienen is en Ziggo dus 'Nee' gaat verkopen. Waarbij de klant misschien genoegen moet nemen met lagere snelheden dan het abonnement officieel zou moeten/kunnen leveren ( zoals b.v. met DSL ). Maar zal Ziggo dan nog steeds die hoge prijzen hanteren, want iedere klant die dan wel een keuze heeft, zal dán m.i. direct overstappen.
Ziggo kan dan misschien ( op papier ? ) wel een grote Docsis stap maken, maar of het fysieke coax netwerk dat aankan, dat is m.i. meer de vraag !
Misschien is het verwijzen ( = PR & reclame ) naar een toekomstig Docsis versie, waarbij alles 'veel beter en sneller wordt' wel een wortel die men de klanten probeert voor te houden, waarmee Ziggo hoopt het klanten verloop iets te verzwakken.