Ziggo ziet opnieuw ruim 40.000 klanten vertrekken

rick70

Forum Gebruiker
Berichten
1.353
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Het tempo waarin Ziggo klanten verliest gaat maar niet omlaag. In het eerste kwartaal van dit jaar verloor het bedrijf opnieuw ruim 40.000 klanten. Maatregelen om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken, lijken niet te werken.

Om een verdere leegloop tegen te gaan, kocht Ziggo vorig jaar de exclusieve Champions League-uitzendrechten. Het bedrijf hoopte daarmee klanten aan zich te binden, maar het tegenovergestelde is gebeurd.

In plaats van dat het klantverlies afnam, verloor Ziggo in het eerste kwartaal van dit jaar 40.500 klanten, onder wie 31.000 klanten die hun internetabonnement hebben opgezegd.

Lees verder (Bron: nu.nl): https://www.nu.nl/tech/6354508/ziggo-ziet-opnieuw-ruim-40000-klanten-vertrekken.html#nujij
 
Het zijn er geen 100 of 400 per maand, maar dat aantal ligt veel hoger, hoe zou dat toch komen ::)
Upload en latency zijn zeker wel belangrijk, maar natuurlijk niet voor iedereen, maar zo te zien wel voor een hoop.
 
Ik mis je bijdrage op het ziggo forum. Meestal ben je er als de kippen bij met dit soort nieuws over ziggo.
 
Grappig, ik kwam dit tegen uit 2013.
Een overleg tussen gebruikers van dit forum en UPC:

Zou UPC haar diensten naast de kabel ook op glasvezel kunnen aanbieden?
UPC is hier heel duidelijk in: Wij zijn een kabel bedrijf en zijn van mening dat de kabel toekomst heeft. Alle diensten en technische infrastructuur zijn nu gericht op het kabelmedium, het is niet eenvoudig om dit ook op glasvezel aan te bieden. Dat zou een compleet nieuwe infrastructuur betekenen.
We waren er dus toen al mee bezig, en waarschijnlijk ver daarvoor ook.

Het werd gister toevallig ook nog aangestipt bij Vandaag Inside dat de discussie glasvezel in de ondernemingsraad speelde, maar men niet wilde afwijken van coax.

Enige troef die ze nu in handen hebben is prijs omlaag. Maar dat zal een gevaarlijk spel zijn. Prijs omlaag is minder winst. Je moet dan maar hopen dat de klanten daadwerkelijk terugkomen. Komen ze niet terug dan is het einde oefening.
 
Natuurlijk weet het management van Ziggo al jaren dat er een omslagpunt komt. Waarbij het het coax netwerk steeds wat meer aftakelt, terwijl glasvezel juist mainstream wordt. Want dat is al jaren een publiek geheim.

Dat Ziggo nu weer zinspeelt op een nieuwe Docsis versie is ook niet nieuw, dat doet het al jaren ! Maar het duurt altijd heel lang voordat Ziggo die nieuwe versie implementeert, wat o.a. komt omdat daarvoor nieuwe klanten-modems/routers nodig zijn, terwijl de huidige financieel nog niet maximaal terugverdient ( uitgemolken ) zijn.

Maar ook met de huidig Docsis techniek kan Ziggo veel meer leveren, maar daarvoor kiest Ziggo niet ... of zou het oude coax netwerk dat niet aankunnen ?
Overigens is het maar afwachten of die veel hogere snelheden van 4 ( of zelfs ) 8 Gbit/s werkelijk geleverd kunnen worden. Er zal qua techniek nog genoeg 'lucht' zitten in de Docsis, die net als alle andere technieken steeds beter worden. Echter, worden voor die nieuwe technieken natuurlijk wel de nieuwste coax kabels gebruikt, terwijl Ziggo's coaxkabels vaak al meer dan 40 jaar in de natte Nederlandse grond liggen.
Die nieuwe technieken gebruiken juist steeds hogere frequenties om de doorvoer te verhogen, terwijl Ziggo's coaxkabels juist steeds meer aftakelen, waardoor hoge frequenties juist steeds slechter gaan 'werken'. Laat staan de nóg hogere frequenties voor/bij die nieuwe technieken.
Natuurlijk kan een slechte plek in een coaxkabel vervangen worden, maar die kosten zijn in verhouding ( t.o.v. van de verdiensten ) erg hoog. O.a. hier in de omgeving ( bouwjaar +/-1972 en dus zijn de coaxkabels 50+ ) zie ik steeds vaker dat men de hele coaxkabel ( huis <> straatkast ) vervangt i.p.v. dat men een slecht stukje repareert. Dan zijn 2 personen zo een hele middag bezig, wat qua kosten natuurlijk in de honderden euro's loopt en voordat Ziggo dat terugverdient zal het járen duren.
Hoe ouder die coaxkabels worden, hoe meer kabels problemen gaan geven. Nu kan men die 'enkele' slechte kabel repareren, maar het aantal zal alleen maar toenemen. Waarbij het mij niet zou verbazen, dat Ziggo in de toekomst slechte coaxkabels niet meer gaat vervangen, omdat dit financieel niet terug te verdienen is en Ziggo dus 'Nee' gaat verkopen. Waarbij de klant misschien genoegen moet nemen met lagere snelheden dan het abonnement officieel zou moeten/kunnen leveren ( zoals b.v. met DSL ). Maar zal Ziggo dan nog steeds die hoge prijzen hanteren, want iedere klant die dan wel een keuze heeft, zal dán m.i. direct overstappen.


Ziggo kan dan misschien ( op papier ? ) wel een grote Docsis stap maken, maar of het fysieke coax netwerk dat aankan, dat is m.i. meer de vraag !

Misschien is het verwijzen ( = PR & reclame ) naar een toekomstig Docsis versie, waarbij alles 'veel beter en sneller wordt' wel een wortel die men de klanten probeert voor te houden, waarmee Ziggo hoopt het klanten verloop iets te verzwakken.
 
Laatst bewerkt:
Komen ze niet terug dan is het einde oefening.
Die discussies herinner ik me wel. UPC en Ziggo hadden destijds een sterke marktpositie.
KPN had Reggefiber opgekocht en de aanleg van glasvezel stilgelegd. Dus in de meeste gebieden was het coax of DSL.
Mijn idee was, en is, dat men destijds had moeten doorzetten. KPN heeft dat later alsnog gedaan maar Liberty Global niet.

Dus kan Ziggo inderdaad eigenlijk nog alleen op prijs concurreren. Maar dan moet het wel fors.
En met symmetrische snelheden. Ook dat trekt mensen. Of ze het nu nodig zijn of niet.

Tenslotte bestaat de commercie bij de gratie van de klant. Er worden ons dagelijks vele dingen voorgeschoteld die we niet nodig zijn.
Als weinig of geen mensen daarvoor zouden vallen dan was het gauw over met reclame.
 
...
Enige troef die ze nu in handen hebben is prijs omlaag. Maar dat zal een gevaarlijk spel zijn. Prijs omlaag is minder winst. Je moet dan maar hopen dat de klanten daadwerkelijk terugkomen. Komen ze niet terug dan is het einde oefening.

Een 'troef' vind ik werkelijk veel te positief, want ieder bedrijf kan de prijzen verlagen. Maar dat is m.i. wel Ziggo's enige optie om de leegloop te stoppen.

Kon Ziggo in de afgelopen jaren nog steunen op een grote groep 'eeuwige' klanten, want die hadden alleen coax en moesten dus bij Ziggo blijven. Maar o.a. met 'Klik & Klaar' van Odido hebben óók die klanten spontaan een keuze, waardoor Ziggo's vaste, grootste én enige financieel pijler behoorlijk wankelt.

Echter, zolang Ziggo nog jaarlijks honderden miljoenen naar haar ( Amerikaanse ) aandeelhouders schuift en zo de operationele kas plundert, zolang zal Ziggo de prijzen moeten verhogen omdat ook de kosten stijgen. Maar nu veel van de Ziggo klanten wel een keuze hebben ( o.a. met 'Klik & Klaar' ), prijst Ziggo zichzelf met de huidige prijzen al uit de markt. Laat staan als ze dit jaar opnieuw de prijzen gaat verhogen.
Ook al zal Ziggo de prijzen met een paar euro verlagen, zal dit m.i. de leegloop niet stoppen. Niet alleen Ziggo's financiële gedrag zal veel klanten ondertussen tegenstaan, maar ook de bedrijfsvoering op zich. Waarbij het m.i. toch gaat lijken op geld graaien, waarvan heel veel (in)direct naar het buitenland verdwijnt, terwijl de betalende klant daar weinig van terugziet.
 
Laatst bewerkt:
Enige troef die ze nu in handen hebben is prijs omlaag. Maar dat zal een gevaarlijk spel zijn. Prijs omlaag is minder winst. Je moet dan maar hopen dat de klanten daadwerkelijk terugkomen. Komen ze niet terug dan is het einde oefening.
Dat hadden ze allang moeten doen, dan had er niet zo'n leeg loop geweest, en nog steeds doen ze het niet. Hardleers?
 
Ik mis je bijdrage op het ziggo forum. Meestal ben je er als de kippen bij met dit soort nieuws over ziggo.
Als Ziggo je te kritisch begint te vinden, gaan ze je actief bannen. Om je monddeaud te maken, gaan ze schermen met de huisregels en zo, maar leggen nooit specifiek de vinger op de zere plek. Dossieropbouw. Ja, het zijn me wat kindertjes daar. Ik hoop dan ook dat er aardig wat moderators uitgegooid worden (iets met karma waar ik een groot fan van ben)... en aangezien daar tegenwoordig sowieso al veel minder activiteit van 'moderators' te vinden is... zou mij dat niet eens verbazen.
 
Terug
Bovenaan