• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo zet modems in als wifi-hotspots

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Navi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Berichten
279
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
AMSTERDAM - Ziggo gaat een proef doen in Groningen waarbij modems en wifi-routers van klanten dienst doen als hotspots voor anderen.

Dat laat het bedrijf dinsdag weten.Op 3 juli is de proef in de Groningse wijken Helpman, de Wijert, Herewegwijk en Villabuurt-West van start gegaan.


Ziggo onderzoekt in hoeverre modems en routers ingezet kunnen worden om zoveel mogelijk wifi-hotspots op te zetten. Het bedrijf wil bij de test meer duidelijkheid krijgen over de technische haalbaarheid van het project. Ook wordt de klantervaring geëvalueerd.

Eisen

Niet zomaar alle modems kunnen worden gebruikt als hotspot. Ziggo eist dat de hotsport volledig gescheiden moet zijn van het netwerk van de klant, 'zodat veiligheid en privacy gegarandeerd zijn'.
Bovendien mag het wifi-gebruik niet voor overlast zorgen bij de klant. Het zal dus niet zo zijn dat er minder bandbreedte overblijft voor de klant. Ziggo zal een functionaliteit die routers hebben aanzetten waardoor 10 Mbps beschikbaar zal zijn voor de wifi-gebruikers.
Ziggo zal daarnaast kijken of het bereik van modems en routers wel groot genoeg is. Mensen die de hotspot willen gebruiken, moeten zich wel kunnen bewegen en maximaal twintig gebruikers moeten tegelijkertijd gebruik kunnen maken van de hotspot.

Test

De test zal vijf weken duren en Ziggo streeft naar maximaal 1200 deelnemers. Het experiment zal bepalen of Ziggo Hotspots verder doorgevoerd zal worden. Alleen klanten die hun eigen modem of router beschikbaar stellen kunnen gebruikmaken van andere Ziggo Hotspots.

https://www.nu.nl/internet/2850254/ziggo-zet-modems-in-als-wifi-hotspots.html
 
Dit is het persbericht van Ziggo:

03-07-2012
Ziggo start vandaag een proef in de Groningse wijk Helpman, de Wijert, Herewegwijk en Villabuurt-West waarbij het bedrijf onderzoekt in hoeverre Ziggo's modem/routers gebruikt kunnen worden om zoveel mogelijk Wifi Hotspots op zetten. Behalve technische aspecten onderzoekt Ziggo ook hoe de klanten het gebruik ervaren. De klanten van Ziggo willen de diensten die zij afnemen kunnen gebruiken op het apparaat van hun keuze, op het moment dat het hun uitkomt en op de plek waar zij op dat moment zijn. Bovendien willen klanten continu dat wat zij beleven kunnen delen. Het beschikbaar stellen van Wifi op zo veel mogelijk plaatsen kan hieraan bijdragen.
De test duurt vijf weken en Ziggo streeft naar maximaal 1.200 deelnemers. De uitkomsten van de test bepalen of Ziggo op korte termijn doorgaat met de implementatie van Ziggo Hotspots.


Ondoordringbare scheiding tussen klantnetwerk en hotspot
Om geschikt te zijn als hotspot modem/Wifi-router heeft Ziggo de apparatuur en programmatuur zo aangepast dat deze voldoet aan onderstaande eisen:• De Hotspot moet volkomen te scheiden zijn van het klantnetwerk zodat veiligheid, en privacy optimaal gegarandeerd zijn;
• Wifi-gebruik door gasten mag geen invloed hebben op de internetprestaties bij de klant;
• De hotspot moet voldoende bereik hebben om gastgebruikers de nodige bewegingsvrijheid te geven;
• Maximaal 20 gelijktijdige gasten moeten van de hotspot gebruik kunnen maken;
• Eenmalige inlog met daarna automatische toegang tot alle Ziggo Hotspots.
Door en voor Ziggo-klanten
Om te kunnen profiteren van de voordelen die Ziggo Hotspots biedt en om er gebruik van te kunnen maken moet de klant ermee akkoord gaan dat zijn of haar modem/router een Ziggo Hotspot wordt. Alleen klanten die deze toestemming geven krijgen toegang tot andere Ziggo Hotspots.


https://www.ziggo.com/nl/pers/persb...roef-met-klantenhotspots-in-groningse-wijken/


Goed bezig Ziggo!!:applause:
 
Dan kan ik internet opzeggen?? Internet wel via de Wifi van mijn omliggende buurtjes! Ideaal! :thumb up:

Wifi-gebruik door gasten mag geen invloed hebben op de internetprestaties bij de klant;

Dus óf het internet is dan retetraag voorgasten óf het heeft wel degelijk invloed op de snelheid? Hoeveel 'ruimte' mogen die 20 man delen?
 
Ik lees net:
Ziggo zal een functionaliteit die routers hebben aanzetten waardoor 10 Mbps beschikbaar zal zijn voor de wifi-gebruikers.

Daar blijft dan niet veel van over als er 20 man ingelogd zijn. Je moet maar AIE basis hebben. Houdt je niks over?
 
Of de onbenutte bandbreedte wordt beschikbaar gesteld of Ziggo geeft de hotspot gebruikers een vaste bandbreedte die de abbonnee zelf niet gebruikt lijkt me. Ben ook wel benieuwd naar de snelheden.

Waarschijnlijk is het horspot gebruik alleen voor Ziggo klanten, denk ik.:oyeah:
 
@Anonymous, het is voor en door de hotspotters. Doe je niet mee dan kan je niets. Tevens zal het gescheiden worden van je eigen bandbreedte. Een klant die nu weinig afneemt zal juist veel extra capaciteit overhebben op zijn lijn.

Die capaciteit kan ingezet worden voor hotspotters doeleinden. Het is zou dus alleen problemen kunnen opleveren bij klanten die nu al een capaciteits probleem hebben.
 
Hoop dat het in ieder geval uit te zetten is. Voel er helemaal niets voor om als hotspot voor anderen te gaan fungeren.

Het kost mij stroom, en ook dit is vast weer te hacken.

En what is in it for me? Ook gebruiken van hotspots van Ziggo? Hoe vaak komt het nu voor dat je buiten eigen huis lang genoeg in de buurt van een Ziggo modem bent zodat dit nut heeft?
Nee, hou liever mijn 3G verbinding. Of straks een 4G.

En met mijn 120 megabit aansluiting zal er sowieso weinig capaciteit over zijn. En als die capaciteit wel over is heb ik liever dat ze mijn download/upload omhoog gooien in plaats van dit.

Lijkt mij gedoemd om te mislukken.
 
Mooi, maar Ziggo gaat toch niet het wiel opnieuw uitvinden? BT (British Telecom) en Belgacom leveren hun klanten allang massaal dergelijke routers. Deze sluiten aan bij het FON initiatief. Ze kunnen dus in het buitenland ook gebruikt maken van het systeem.
Het mooie van dit systeem is dat het beter werkt naarmate er meer deelnemers zijn. Vooral internationaal dus. Hup Ziggo, snel snel de situatie in Belgie en Engeland bekijken en het zelfde systeem gaan gebruiken. Niet zelf iets bedenken.
Het werkt zo met FON. Maximaal 20% van je Internet verbinding komt ter beschikking aan voorbijgangers die ook FON thuis hebben. Er zit een firewall tussen, dus volkomen afgeschermt van je eigen netwerk. Fon wifi routertjes vindt je overal, maar vooral heel erg vaak in Belgie en Engeland dus.



Bron: een reactie op https://www.pcmweb.nl/nieuws/klantenmodem-ziggo-als-wifi-hotspot.html

Hij heeft daar een punt, maar zelf ben ik er ook niet happig op als anderen via mijn modem gaan werken.
Weet niet wat ik er van moet denken, eerst de kat maar uit de boom kijken denk ik dan, maar goed dat er eerst getest word.
 
Ik draai al jaren een FON hotspot thuis en mag dus ook overal FON hotspots gebruiken. Erg handig in het buitenland, waar 3G data gewoon reteduur is.

Hoop dat Ziggo inderdaad met FON in zee gaat, net als in B/UK, want mijn Ubee staat in bridge-mode en ik vraag me af of dan deze hotspotfunctionaliteit wel mogelijk is. :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan