• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo wifi spot inlog probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

Rimosja

hallo

ik probeer al 2 dagen in te loggen op Ziggo wifi spot maar elke keer krijg ik deze melding:

19b9ms.png


weet iemand hoe ik dit kan oplossen?


groet,
Rimosja
 
Dat is een interessant screenshot. Op webwereld werd b.v. beweerd dat de hotspots onveilig waren omdat er geen certificaten gebruikt werden. Jou screenshot laat zien dat er wel degelijk certificaten gebruikt worden.

Bij de configuratie profielen voor Apple producten (MacBook/iPad/iPhone) staat steeds dat je moet toestaan om dit certificaat te gebruiken.

Bij de meeste andere profielen staat steeds dat je moet instellen om de verbinding zonder certificaat op te bouwen. Blijkbaar vind Ziggo het te lastig om het certificaat gebruik voor elk ander profiel uit te leggen.

Je kunt dus twee dingen doen: Ergens instellen om geen certificaat te gebruiken, of proberen te achterhalen hoe je zo'n certificaat op je smartphone krijgt.

Ik ben geen windows kenner, maar bij de Mac moet je op het screenshot van jou, linksonder op de 'details' klikken. Daar kun je dan de public key etc controleren, en ook instellen om het te gebruiken. Je hebt dan wel een account met administrator rechten nodig. Bij alle volgende inloggen kun je dan weer je user account gebruiken.
 
Op de Mac kun je in de settings de certificaten opvragen en dan zie je b.v.:

AddTrust_zps701bde2c.png


Voor de radius server heb je dan het EAP protocol nodig, dus moet je toestaan dit certificaat voor AEP te gebruiken. Maar ik neem aan dat er binnenkort wel een windows kenner voorbij komt die dit veel beter kan uitleggen.
 
De beste manier om in te loggen is de windows computer in de container te kieperen, en een Mac computer aan te schaffen. :mrgreen:

Wil je toch met een windows doos aan de gang gaan, dan moet je op de Ziggo pagina met instellinen jouw windows systeem uitzoeken en de installatie letterlijk volgen. Certificaten moeten uit staan bij windows.

Ik gebruik op mijn Ubee & Airports, sinds een maand ook WPA2-enterprise om in te loggen.

Op mijn MacBook kon ik alleen "automatisch" kiezen en er was verder niets in te stellen. Je krijgt vanzelf de vragen om naam/wachtwoord in te voeren en bij het certificaat kun je kiezen om deze te vertrouwen. (Eventueel moet je nog het wachtwoord van een beheerders account invullen)

Op het Android 2.1 tablet en Android 4.x telefoon moest er iets meer ingevuld worden, maar maar daarna verbond hij ook direct.

Ik was vandaag via bootcamp op mijn windows partititie op mij MacBook bezig. Ik moest daar ook wifi op wpa2-enterprise instellen. En daar waar de mac alleen een auto button had, had je daar tientallen instellingen die allen goed moesten staan. Volgens mij ben ik wel een half uur aan het knoeien geweest. Authenticeren met certificaat kreeg ik niet voor elkaar. Ik gebruik een self-signed certificaat op mijn eigen server. Uiteindelijk https via de browser ingelogd en met veel moeite een weg gevonden om zo het certificaat in het systeem te krijgen. Dat lukte, maar als ik wifi weer instelde om certificaten te gebruiken, kreeg ik weer geen verbinding. Dus uiteindelijk gekozen om zonder certificaten te blijven inloggen.

In elk geval kan ik me nu voorstellen dat Ziggo geen zin heeft om uit te leggen hoe je dat wel moet instellen en voor windows gewoon aangeeft om geen certificaten te gebruiken.

Windows had een mooie trouble-shoot assistent. Het enige waar hij mee kwam was het advies mijn router te resetten, de lampjes te controleren, of een andere wifi kaart aan te schaffen??? En dat terwijl onder OSX precies dezelfde wifi kaart gebruikt wordt en de router echt wel werkt. Dat het probleem bij het certificaat lag, wist hij niet te vermelden.

Zo, dat was genoeg windows frustratie voor vandaag. Blij dat ik 99% onder OSX draai.:pompom:
 
Nadat ik de instellingen weggekieperd had, heb ik hetzelfde probleem.
Werkte eerst wel (met certificaat). Ik vermoed dat er wat bij Ziggo veranderd is.
 
zo

Er moet schijnbaar wel wat meer bij Ziggo veranderen als ze haar klanten wil behouden.
 
Met het wifispot setup programma van Ziggo heb ik de verbinding weer aan de gang gekregen :)
 
Handleiding.

Ziggo biedt twee mogelijkheden tot het instellen van een netwerkverbinding, automatisch en handmatig. Prima. kan iedereen kiezen wat hij of zij wil gaan doen. Norton gebruikers kunnen het alleen handmatig omdat Norton het downloaden van het programma niet toestaat. Nou, niets aan de hand, dan zelf instellen volgens de geleverde handleiding op de website van Ziggo.



Het kan niet waar zijn dat het dan niet gaat lukken omdat er een certificaat dwarsligt, Ziggo heeft de verantwoordelijkheid om hier uitleg over te geven en mensen die problemen ondervinden bij te staan in de zoektocht naar een oplossing. En daar faalt ze behoorlijk in. Medewerkers van de klantenservice gaan stap voor stap telefonisch met je door de handleiding lopen om te controleren of je ergens iets verkeerd hebt ingevuld of aangevinkt.



Als alles goed ingesteld blijkt stopt de kennis van de klantenservice en wordt je probleem doorgezet naar iemand die hogere kennis heeft van software en systemen. Je wordt dan een aantal dagen later gebeld door een medewerker waar je het probleem nogmaals aangeeft. Deze medewerker geeft aan dat ik het programma moet downloaden en installeren.



Na uitleg mijnerzijds over Norton begint hij een heel verhaal over dit beveiligingsprogramma waar ik niet om gevraagd heb en ook niets mee kan. Op mijn vraag of hij eens mee wil kijken naar de melding van Windows aangaande dat certificaat na de handmatige instellingen komt hij niet verder dan te zeggen dat de handleidingen van Ziggo prima zijn en hij niets voor mij kan betekenen. Dat is dus de ondersteuning die ik als (jarenlange) klant van Ziggo krijg.
 
Ik ben het met je eens dat handmatig instellen ook zou moeten werken. Vreemde is dat het resultaat van het Ziggo programmaatje exact hetzelfde is als wat ze beschijven in die handleiding. Waarom het dan niet werkt is mij (nog) niet duidelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan