• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo schakelt 2 analoge kanalen uit voor digitaal

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Apple740
  • Startdatum Startdatum
A

Apple740

"Ziggo schakelt twee analoge kanalen uit voor digitaal
18 februari 2008

Het kanaal dat bij Ziggo/Zesko nu nog analoog voor Liveshop gebruikt wordt zal aan het eind van het jaar waarschijnlijk uitgezet worden. Daarna wordt deze ruimte waarschijnlijk gebruikt voor 'digitale diensten'. Dat schrijft Dutchmedia. "Het mozaik-kanaal en het etalage/previewkanaal van de kabelaar zal eind dit jaar worden samengevoegd tot één kanaal. Ook daarbij is de kans groot dat één analoog kanaal zal worden uitgezet. Op deze wijze zouden twee analoge kabelkanalen in een groot gedeelte van Nederland komen te vervallen, ten voordele van het digitale aanbod."

Op dit moment worden er bij Casema/Multikabel 26 transportstreams gebruikt. Elk van deze streams neemt evenveel ruimte in als één analoog TV-kanaal, maar kan gebruikt worden voor het doorgeven van 5 tot 8 digitale TV-kanalen. "

https://www.digitalekabeltelevisie.nl/nieuws/archives/2008/02/ziggo_schakelt_twee_analo.shtml
 
Ik vind (persoonlijk natuurlijk) 32 analoge kanalen bij UPC (Amsterdam) ook te veel. Vooral nu het percentage digitale kijkers zeer sterk gegroeid is. Dit kunnen we makkelijk 30 of 28 worden, zonder verlies aan pluriformiteit.
 
Ziggo schakelt twee analoge kanalen uit voor digitaal
Die kop bekt natuurlijk lekker maar is wel misleidend.
Twee keer "waarschijnlijk" en een keer "kans op" in die paar regels geeft duidelijk aan dat het niet gebaseert is op feiten.
Bij Dutchmedia is waarschijnlijk de wens is de vader van de gedachte geweest.

Maar dat er in de loop der tijd analoge zenders uitgeschakeld worden staat als een paal boven water.
 
Op zich niet zo ongeloofwaardig: Ziggo wil met HD VOD diensten beginnen en moeten die ruimte toch ergens vandaan halen.
 
De woordvoerder van Casema, Gradus Vos, kan natuurlijk niet zonder onderbouwing komen waarom er mogelijk weer twee analoge kanalen gaan verdwijnen. Het ligt dan lekker in het gehoor dat ze dit doen voor de toekomstige uitbreiding van digitale TV. Dat scheelt weer verontwaardiging bij de klanten. Voor Casema (en Multikabel) heb ik echter een keer het kabelfrequentie plan in kaart gebracht en dan blijkt dat er voorlopig nog geen gebrek is aan vrije ruimte in het volledige kabel frequentie gebied om digitale TV Transport Streams toe te voegen.

Vooral bij Casema kan je goed zien waar de volgende frequenties in gebruik genomen gaan worden omdat ze een heel strak frequentie plan hanteren waarbij het type signalen gegroepeerd worden. Bij Casema tref je daarom geen digitale TV Transport Streams aan tussen de analoge TV kanalen. In het gebied dat ze gereserveerd hebben voor digitale TV Transport Streams zit voorlopig nog een gat waarin ze 10 nieuwe Transport Streams kunnen plaatsen. Dat zal eerder gebeuren dan dat ze het gebied voor de analoge TV kanalen verder in elkaar gaan schuiven zodat ze het gereserveerde gebied voor de digitale TV Transport Streams weer met twee frequenties kunnen vergroten. Ook in het gebied dat ze nu gereserveerd hebben voor VOD zit nog voldoende ruimte. Op dit moment zijn er al twee VOD Transport Streams wat dus uitgebreid kan worden.

Uitbreiding van digitale TV is dus op dit moment ook mogelijk zonder het opheffen van analoge TV kanalen, alleen valt dat een stuk moeilijker uit te leggen aan de grote groep klanten die alleen maar analoge TV kijken. Daarnaast heeft Casema in het verleden altijd de klanten wijs gemaakt dat er digitale TV kanalen moesten verwdwijnen bij toevoeging van nieuwe digitale TV kanalen omdat de kabel vol zou zitten en er geen plek meer was voor nieuwe digitale TV Transport Streams. Dat dat een flauwekul reden was bleek begin dit jaar toen Casema opeens in het kader van het gelijktrekken van de pakketten bij Casema, @home en Multikabel 6 nieuwe Transport Streams kon toevoegen zonder analoge TV kanalen te moeten verwijderen.
 
Sorry als ik niet duidelijk ben geweest in mijn reactie en achteraf bekeken was die ook nog offtopic :embarassed:
Ik heb alleen een hekel aan dit soort journalistiek.
Veel mensen lezen / onthouden alleen de koppen van berichten.
Als er dan in een kop iets gesuggereert word wat niet in het artikel staat dan is dat misleidend en zet je mensen bewust op het verkeerde been. Dat is wat mij stoort.
In dit geval suggereert de kop dat het een vaststaand feit is terwijl in het artikel duidelijk blijkt dat er nog niets vasstaat.
Als de kop bv "Ziggo schakelt waarschijnlijk 2 analoge zenders uit tbv digitaal." was geweest had ik niet zo gereageerd.
Mijn opmerking over "wens is de vader van de gedachte" sloeg op de speculatie betreft de zenders en de datums, niet over het al dan niet ongeloofwaardig zijn dat er analoge zenders gaan verdwijnen in de loop der tijd.

Hopenlijk is het nu een beetje duidelijker wat ik bedoelde.
 
Belachelijk als dit echt gaat gebeuren, de analoge kijkers blijven net zo veel betalen voor 2 zenders minder. Beter geven ze in plaats van deze nutteloze zenders twee zenders extra analoog door.

Digitaal zijn er toch al meer dan genoeg kanalen lijkte me.
 
Gewoon die analoge kanalen terug brengen naar 20 zenders zoals zegmaar bij digitenne( de belangrijkste kanalen analoge.

Dan hou je 1 analoge kanalen vrij voor 1 of internet 2 of dtv.
 
ikke222 zei:
Belachelijk als dit echt gaat gebeuren, de analoge kijkers blijven net zo veel betalen voor 2 zenders minder. Beter geven ze in plaats van deze nutteloze zenders twee zenders extra analoog door.

Digitaal zijn er toch al meer dan genoeg kanalen lijkte me.

Verhoudingsgewijs, qua bandbreedteverbruik, zijn er veel meer analoge kanalen (ze nemen meer plaats in, laat ik het zo zeggen). En bandbreedte = geld.

35 analoge kanalen staat gelijk aan 35 transportstreams die ieder 5-8 digitale kanalen kunnen bevatten. Do the math.
Dat vroeg of laat met een voorzichtig afbouwen moet worden begonnen van deze ruimteverslindende analogie staat als een paal boven water. :)
 
Ach hoeveel digitale kanalen zijn er beschikbaar? 200? Lijkt me toch meer dan genoeg, zit toch een hele hoop meuk bij die ze zo kunnen vervangen voor een betere zender. Hoeven ze echt geen analoge kanalen voor weg te halen.
 
Terug
Bovenaan