Ziggo: "Nee, het mag niet, maar we doen het toch"

Status
Niet open voor verdere reacties.

paull

Forum Gebruiker
Berichten
36
Nogal verontrustend berichtje vanmorgen op Tweakers.
Zonder te vragen of het mocht heeft Ziggo tijdenlang het kijkgedrag van hun (interactieve) abonnées geregistreerd.
Dat deden ze bovendien niet anoniem, en dat is streng verboden in de wet ( Wet bescherming persoonsgegevens).
Dat wisten ze bij Ziggo (het bedrijf van voor de fusie met UPC) natuurlijk best wel, maar ze dachten schijnbaar 'eerst moeten ze ons maar betrappen'.

Dat betrappen is inmiddels gebeurd, schrijft Tweakers.
Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft Ziggo op de vingers getikt, en Ziggo verzamelt de gegevens nog steeds, maar doet dat nu anoniem.
Bovendien zegt Ziggo nu het verzamelen te melden cq. toestemming te vragen.

Gegevens over het kijkgedrag zijn gevoelige persoonsgegevens, omdat ze iemands gedrag en belangstelling in kaart brengen, schrijft Tweakers.
"Aanbieders van digitale televisie kijken als het ware mee.
Zij observeren het gedrag van kijkers, maken profielen van hen om hen op basis daarvan persoonlijk te benaderen", zegt Wilbert Tomesen, vice-voorzitter van het CBP tegen Tweakers.

Het hele bericht staat hier.

Bedenk me net dat het wel weer typisch Ziggo is dat dit nieuws naar buiten komt via een persbericht van het College Bescherming Persoonsgegevens en niet via Ziggo zelf, in de vorm van een excuusbrief.

Ik ben wel benieuwd hoe Ziggo-gebruikers op dit toch wel schokkende nieuws reageren. Zijn jullie net zo geschokt als ik?
Als ik interactieve kijker was (maar ik kijk nog lekker ouwerwetsch met een DVR en daar heb ik genoeg aan) zou ik een fikse schadevergoeding gaan eisen. Volgens mij kan een rechter niet om een eis heen.
Wat vinden jullie?
 

Mano

Forum Gebruiker
Berichten
1.009
Het zou mooi zijn als men met die gegevens de 'kijkcijfers' eens gaat vergelijken, of die overeenkomen.

Eerlijk gezegd kan het mij niet schelen dat Ziggo het kijkgedrag monitort.
Het aanbod van films die ik kijk kan dan netjes aangepast worden aan mijn kijkgedrag.
Dit doe ik ook bij Netflix zo.
Waarom je druk maken hierover ?
Denk eens aan het surfgedrag en bewaarplicht, tegenwoordig is niets meer anoniem, als je het echt goed gaat bekijken. :wink:

Misschien krijgen ze wel medelij als ze men mijn maandelijkse loonstrook bekijken
 

wzir

Forum Gebruiker
Berichten
489
Wat vinden jullie?

Je reageert, vind ik, alsof Ziggo stiekem de pincode van je bankpas heeft ontfutseld: zwaar overdreven imho :wink: .

Ik heb een Netflix abonnement, bij Netflix is het in de AV opgenomen dat ze je kijkgedrag monitoren. Dit om te kijken / bepalen waarin het merendeel van hun klanten geïnteresseerd is (voor toekomstige licenties) en om suggesties aan te dragen aan hun klanten wat zij mogelijk leuk zullen vinden om te kijken.

Ik zal niet ontkennen, Ziggo heeft hier een fout gemaakt. Ze zijn 'betrapt', op de vingers getikt en vragen nu netjes toestemming aan hun klanten. Maar eerlijk gezegd zal het mij persoonlijk een rot zorg zijn dat Ziggo dit doet, ikzelf zie hier geen duivels motief achter (om het maar even net zo overdreven als jij te verwoorden... :mrgreen: ).
Geschokt ben ik dan ook absoluut niet, zelfs niet eens verbaasd.
 

Briolet

Forum Gebruiker
Berichten
4.246
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Het is niet alleen Ziggo die dit doet. Ook bepaalde merken smart TV's zenden kijkgedrag naar een server.

Ook mijn bakker monitort mijn koopgedrag. Als ik binnenkom weet hij/zij direct al welk brood ik hebben wil. i.p.v. dat ze net doen alsof ze niets van mij weten en me elke keer eerst netjes vragen wat ik wil.
 

Tv-Kijker

Forum Gebruiker
Berichten
2.203
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Het is niet alleen Ziggo die dit doet. Ook bepaalde merken smart TV's zenden kijkgedrag naar een server.

Ook mijn bakker monitort mijn koopgedrag. Als ik binnenkom weet hij/zij direct al welk brood ik hebben wil. i.p.v. dat ze net doen alsof ze niets van mij weten en me elke keer eerst netjes vragen wat ik wil.

De bakker en kaaswinkel weet dat hier ook van de meeste klanten. Van mij niet omdat ik elke keer wat anders vraag. Ik wil niet elke keer dezelfde artikelen of hoeveelheid. Zal met Ziggo dus niet anders zijn.
 
Topicstarter
Topicstarter
paull

paull

Forum Gebruiker
Berichten
36
Ok, blijkbaar vinden jullie het geen probleem om met naam en toenaam bij Ziggo bekend te staan als iemand die nooit naar de pornokanalen kijkt, behalve als die films uitzenden waarin twee grote negers een meisje in schooluniform penetreren (18+ natuurlijk).
Of dat je wel verdacht vaak naar Al Jazeera kijkt als het daar over IS gaat.
Of dat Ziggo aan alle zorgverzekeraars meldt dat ze er rekening mee houden dat je de laatste tijd alle programma's over prostaatkanker hebt bekeken.
Echt prima dat jullie dat allemaal niet erg vinden.
Gelukkig vindt de wet het wel erg, is Ziggo op de vingers getikt en zou het mooi zijn als iemand bij de rechter eist dat alle gegevens vernietigd worden.
Of zoiets.
 
D

Deleted member 49051

Ok, blijkbaar vinden jullie het geen probleem om met naam en toenaam bij Ziggo bekend te staan als iemand die nooit naar de pornokanalen kijkt, behalve als die films uitzenden waarin twee grote negers een meisje in schooluniform penetreren (18+ natuurlijk).
Of dat je wel verdacht vaak naar Al Jazeera kijkt als het daar over IS gaat.
Of dat Ziggo aan alle zorgverzekeraars meldt dat ze er rekening mee houden dat je de laatste tijd alle programma's over prostaatkanker hebt bekeken.
Echt prima dat jullie dat allemaal niet erg vinden.
Gelukkig vindt de wet het wel erg, is Ziggo op de vingers getikt en zou het mooi zijn als iemand bij de rechter eist dat alle gegevens vernietigd worden.
Of zoiets.

En gelukkig overdrijf jij ook helemaal niet... :schater::schater:
Wat Ziggo deed mag inderdaad niet, maar het risico lopen dit soort gegevens te verkopen aan een verzekeringsmaatschappij... Dan kan jij Ziggo verantwoordelijk stellen in een rechtszaak voor hetgeen je misloopt bij een verzekering. Dat risico zullen ze echt niet willen lopen. Mocht je dat wel denken, dan raad ik je deze site aan: https://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=4097

Ze hebben gewoon deze gegevens verzameld om hun aanbod (en het bijbehorende prijskaartje) aan te kunnen passen aan het kijkgedrag, zonder dat ze hier toestemming voor hebben gevraagd. Genoeg voor een dikke foei en eigenlijk ook een boete. Maar verder...
 

rhe

Forum Gebruiker
Berichten
248
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
@paull, het is goed dat Ziggo op haar vingers is getikt.

Anderzijds, Facebook en Google doen dit ook op een dusdanige en grootschalige manier dat zij op basis van je zoekgedrag als het moet je een verzekering op maat kunnen aanbieden. Dit soort zaken verontrust mij meer dan mij kijkgedrag analyseren.
 

DirkLui

Forum Gebruiker
Berichten
738
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Nogal verontrustend berichtje vanmorgen op Tweakers.
Zonder te vragen of het mocht heeft Ziggo tijdenlang het kijkgedrag van hun (interactieve) abonnées geregistreerd.
Dat deden ze bovendien niet anoniem, en dat is streng verboden in de wet ( Wet bescherming persoonsgegevens).
Dat wisten ze bij Ziggo (het bedrijf van voor de fusie met UPC) natuurlijk best wel, maar ze dachten schijnbaar 'eerst moeten ze ons maar betrappen'.

Dat betrappen is inmiddels gebeurd, schrijft Tweakers.
Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft Ziggo op de vingers getikt, en Ziggo verzamelt de gegevens nog steeds, maar doet dat nu anoniem.
Bovendien zegt Ziggo nu het verzamelen te melden cq. toestemming te vragen.

Gegevens over het kijkgedrag zijn gevoelige persoonsgegevens, omdat ze iemands gedrag en belangstelling in kaart brengen, schrijft Tweakers.
"Aanbieders van digitale televisie kijken als het ware mee.
Zij observeren het gedrag van kijkers, maken profielen van hen om hen op basis daarvan persoonlijk te benaderen", zegt Wilbert Tomesen, vice-voorzitter van het CBP tegen Tweakers.
NU zit ik al jaren bij Casema/Ziggo. Eerst met analoge TV, later digitale TV en sinds een jaren heb ik een Alles-In-1 abonnement.
Dat Ziggo alles monitored vind ik niet eens het ergste probleem. Wat veel erger is dat ik in al die jaren nog nooit een persoonlijk aanbod gehad heb op basis van mijn kijkgedrag. Ik heb nog steeds een standaard abonnement met de bijbehorende standaard (steeds hoger wordende) prijs. En dat terwijl ik slechts een paar zenders af en toe kijk :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan