• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo internet traag op piektijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

Robert84

De afgelopen jaren perfect internet gehad via Ziggo, snel en stabiel. De laatste weken echter minder goede ervaringen. Met name in het weekend op drukke tijdstippen regelmatig instabiel en traag internet dat soms helemaal wegvalt. Ik heb zelf bij Ziggo gewerkt en alle externe factoren zoals bekabeling, AOP, router, randapparatuur etc. al uitgesloten. Lijkt simpelweg een capaciteitsprobleem op drukke tijdstippen in deze wijk.

Opvallend is dat me nu al voor de tweede keer is opgevallen dat enige tijd na het begin van de problemen, de stabiliteit verbetert maar de connectie gecapt lijkt te worden op 45 Mbit (waar ik normaal 120 Mbit haal). Is dit een maatregel die Ziggo in dergelijke gevallen neemt als noodverband?
 
Heb je geen connecties bij Ziggo meer die dit voor je kunnen beantwoorden?
 
Heb je geen connecties bij Ziggo meer die dit voor je kunnen beantwoorden?

Het was een callcenterbaantje in mijn studententijd voor een bedrijf dat weer voor Ziggo werkte :wink: Dus connecties... nee. De reden dat ik het even zo verwoorde was om standaardadviezen uit het befaamde stappenplan te vermijden. Denk aan 'haal je router er eens tussenuit' etc. Die factoren heb ik zelf al uitgesloten. Dat is ook de reden dat ik al niet eens de helpdesk bel, ik weet hoe die gesprekken gaan.

Ik vraag me dus vooral af of het zo zou kunnen zijn dat Ziggo de snelheid capt op het moment dat blijkt dat de capaciteit op piektijden niet voldoende is. Het is me nu een aantal keer opgevallen, maar het kan natuurlijk toeval zijn. Misschien is er iemand die dit weet of een andere suggestie heeft.
 
Er is geen 120Mbit abonnement, kun je deze snelheid verklaren??

Alles in 1 Extra is tegenwoordig zelfs 180Mbit als ik het goed heb. Rond de 120 Mbit halen op speedtest.ziggo.nl zou dan op zich niet raar moeten zijn? :)
 
Alles in 1 Extra is tegenwoordig zelfs 180Mbit als ik het goed heb. Rond de 120 Mbit halen op speedtest.ziggo.nl zou dan op zich niet raar moeten zijn? :)

Ja 120Mbit is tamelijk raar bij een 180Mbit abonnement. Ik haal vrijwel altijd iets onder de 180Mbit (bekabeld).

Als je docsis signalen goed zijn, en je zeker weet dat niet je PC of netwerk de beperkende factor is, zou je kunnen denken aan capaciteit van het CMTS in jouw buurt. Maar dat wordt normaal gesproken gemonitored en zou dan bekend moeten zijn.
 
Ja 120Mbit is tamelijk raar bij een 180Mbit abonnement. Ik haal vrijwel altijd iets onder de 180Mbit (bekabeld).

Als je docsis signalen goed zijn, en je zeker weet dat niet je PC of netwerk de beperkende factor is, zou je kunnen denken aan capaciteit van het CMTS in jouw buurt. Maar dat wordt normaal gesproken gemonitored en zou dan bekend moeten zijn.

Bedankt voor je reactie CeeS. Interessant, dat wist ik niet. Met docsis signalen doel je op de signaalwaarden (S/N ratio) die helpdeskmedewerkers in RTCIS kunnen meten? (dit is althans de software die we gebruikten toen ik daar 4 jaar geleden werkte). Is er wellicht ook een manier om deze signaalwaarden zelf te kunnen meten?
 
Bedankt voor je reactie CeeS. Interessant, dat wist ik niet. Met docsis signalen doel je op de signaalwaarden (S/N ratio) die helpdeskmedewerkers in RTCIS kunnen meten? (dit is althans de software die we gebruikten toen ik daar 4 jaar geleden werkte). Is er wellicht ook een manier om deze signaalwaarden zelf te kunnen meten?

Ja, hangt van je modem af hoe. Een Wifi modem moet je de docsis s/n en levels in het menu terug kunnen vinden. De oudere modems zonder wifi/router is wat lastiger, sommige kun je zelf niet uitlezen, sommige kun je via 192.168.100.1 of 192.168.1.1 uitlezen. Anders via de helpdesk eens vragen hoe je modem erbij staat.

Wat voor merk/type modem heb je ? Als dat een 4 kanaals modem is kan het ook zijn dat je daarom de snelheid niet haalt (bijvoorbeeld Arris TM702B).
 
Ja, hangt van je modem af hoe. Een Wifi modem moet je de docsis s/n en levels in het menu terug kunnen vinden. De oudere modems zonder wifi/router is wat lastiger, sommige kun je zelf niet uitlezen, sommige kun je via 192.168.100.1 of 192.168.1.1 uitlezen. Anders via de helpdesk eens vragen hoe je modem erbij staat.

Wat voor merk/type modem heb je ? Als dat een 4 kanaals modem is kan het ook zijn dat je daarom de snelheid niet haalt (bijvoorbeeld Arris TM702B).

Het gaat om een Ubee EVM3200. Ik heb zojuist de kabel met F connector tussen modem en AOP opnieuw aan beide kanten bevestigd. Voor het eerst haal ik nu rond de 178 Mbit in de speedtest. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het ook stabiel gaat blijven, maar vooralsnog lijkt het dus opgelost!

Mocht het alsnog inzakken laat ik weer wat horen. Bedankt iedereen voor de berichten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan