MR_CHIP
Forum Gebruiker
- Berichten
- 628
- Internet
-
- Ziggo
- Digitale TV
-
- Ziggo
reactie vanuit Ziggo moderator aangaande de prijsverhoging
:
Hi all,
We merken dat de aangekondigde inflatiecorrectie voor de nodige verwarring zorgt. We willen mogelijke onduidelijkheden graag wegnemen.
Er wordt gesteld dat de inflatiecorrectie geen inflatiecorrectie is, maar een zelf verkozen verhoging om de kosten door te berekenen. Dat klopt niet. We baseren ons op het gemiddelde inflatiecijfer van de CBS consumentenprijsindex. Er is dus geen sprake van een zelfgekozen verhoging. Ziggo blijft binnen de door het CBS gestelde inflatiecijfer van 10%. Op basis van Ziggo’s algemene consumentenvoorwaarden hebben klanten bij een verhoging, vastgesteld op basis van de CBS consumentenprijsindex geen opzegrecht.
In dit topic wordt er ook verwezen naar een artikel van Arnoud Engelfriet. Dat artikel gaat over het introduceren van deze bepaling in onze algemene consumentenvoorwaarden in 2022. Die bepaling geeft Ziggo het recht om een inflatiecorrectie toe te passen, zonder het bieden van een opzegmogelijkheid. Dit geeft Arnoud Engelfriet ook aan in zijn artikel: er is wel een opzegrecht als het gaat om een negatieve wijziging, maar niet als er sprake is van een inflatiecorrectie. Hij schrijft: “Een prijsverlaging is dus geen reden om op te mogen zeggen, net zo min als een inflatiecorrectie. En laat precies dat nu zijn waar de gewijzigde voorwaarden van Ziggo over gaan. Ziggo mag dus eenzijdig de prijzen aanpassen aan inflatie, en dat geeft dan geen recht om tussentijds weg te gaan.” Dit wordt ook bevestigd in een nieuwe blog van Arnoud Engelfriet.
Vorig jaar was er inderdaad wél sprake van een regulier prijsverhoging (inc. opzegrecht). In het begeleidend schrijven gaven we wel aan dat we dit deden vanwege hogere inkoopkosten, maar omdat we toen nog geen bepaling in de Algemene voorwaarden hadden die ons een recht op inflatiecorrectie gaf, moesten we in dat geval wel een opzegrecht bieden.
In de communicatie rond de inflatiecorrectie is gekozen voor een gemiddeld percentage van 8,5% en dit klopt ook. Als we zouden spreken van “ tussen de vier en negen procent” dan zouden we veel mensen juist teleurstellen. We hebben er zwaar op ingezet om iedere klant te informeren met wat de inflatiecorrectie voor hen zou betekenen, met een berekening op maat. Als je rekent op vier en het wordt negen dan ben je alsnog niet blij. Iedere correctie die we toepassen blijft binnen het CBS-inflatiepercentage, waarbij sommige pakketten wijzigen met een lager bedrag om concurrerend te blijven in een sterk concurrerende markt.
community.ziggo.nl
:
Hi all,
We merken dat de aangekondigde inflatiecorrectie voor de nodige verwarring zorgt. We willen mogelijke onduidelijkheden graag wegnemen.
Er wordt gesteld dat de inflatiecorrectie geen inflatiecorrectie is, maar een zelf verkozen verhoging om de kosten door te berekenen. Dat klopt niet. We baseren ons op het gemiddelde inflatiecijfer van de CBS consumentenprijsindex. Er is dus geen sprake van een zelfgekozen verhoging. Ziggo blijft binnen de door het CBS gestelde inflatiecijfer van 10%. Op basis van Ziggo’s algemene consumentenvoorwaarden hebben klanten bij een verhoging, vastgesteld op basis van de CBS consumentenprijsindex geen opzegrecht.
In dit topic wordt er ook verwezen naar een artikel van Arnoud Engelfriet. Dat artikel gaat over het introduceren van deze bepaling in onze algemene consumentenvoorwaarden in 2022. Die bepaling geeft Ziggo het recht om een inflatiecorrectie toe te passen, zonder het bieden van een opzegmogelijkheid. Dit geeft Arnoud Engelfriet ook aan in zijn artikel: er is wel een opzegrecht als het gaat om een negatieve wijziging, maar niet als er sprake is van een inflatiecorrectie. Hij schrijft: “Een prijsverlaging is dus geen reden om op te mogen zeggen, net zo min als een inflatiecorrectie. En laat precies dat nu zijn waar de gewijzigde voorwaarden van Ziggo over gaan. Ziggo mag dus eenzijdig de prijzen aanpassen aan inflatie, en dat geeft dan geen recht om tussentijds weg te gaan.” Dit wordt ook bevestigd in een nieuwe blog van Arnoud Engelfriet.
Vorig jaar was er inderdaad wél sprake van een regulier prijsverhoging (inc. opzegrecht). In het begeleidend schrijven gaven we wel aan dat we dit deden vanwege hogere inkoopkosten, maar omdat we toen nog geen bepaling in de Algemene voorwaarden hadden die ons een recht op inflatiecorrectie gaf, moesten we in dat geval wel een opzegrecht bieden.
In de communicatie rond de inflatiecorrectie is gekozen voor een gemiddeld percentage van 8,5% en dit klopt ook. Als we zouden spreken van “ tussen de vier en negen procent” dan zouden we veel mensen juist teleurstellen. We hebben er zwaar op ingezet om iedere klant te informeren met wat de inflatiecorrectie voor hen zou betekenen, met een berekening op maat. Als je rekent op vier en het wordt negen dan ben je alsnog niet blij. Iedere correctie die we toepassen blijft binnen het CBS-inflatiepercentage, waarbij sommige pakketten wijzigen met een lager bedrag om concurrerend te blijven in een sterk concurrerende markt.

Re: Ziggo past per 1 juli 2023 inflatiecorrectie toe
Hi all, We merken dat de aangekondigde inflatiecorrectie voor de nodige verwarring zorgt. We willen mogelijke onduidelijkheden graag wegnemen. Er wordt gesteld dat de inflatiecorrectie geen inflatiecorrectie is, maar een zelf verkozen verhoging om de kosten door te berekenen. Dat klopt niet...