• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo en PPtP VPN problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Dirkmuis

Hoi,

Ik zal mijn situatie proberen zoveel mogelijk uit te leggen.

1.) Sinds kort ben ik verhuisd en heb ik een nieuwe Ziggo aansluiting met de Cisco EPC3928AD modem.

2.) Op mijn werk gebruiken wij een PPtP VPN omdat deze netje geregeld wordt via de exchange server / active directory.

3.) Voorheen had ik in dezelfde woonplaats een Ziggo aansluiting met een Ubee EWV 3200 modem

4.) Mijn ouders hebben in dezelfde woonplaats een niet-wifi modem, gevolgd door een Cisco router (wrt54g2)

5.) Op het werk hebben wij een vaste (ipsec) VPN verbinding met een generieke username en password.

6.) Mijn zus woont in een andere woonplaats en heeft ook Ziggo met een EWV 3200 modem.

7.) 1 collega heeft ook Ziggo en heeft hetzelfde probleem.

8.) Andere collega's hebben onder andere KPN glasvezel, UPC en ADSL.

Het probleem is als volgt:

Op mijn oude adres had ik geen geen enkel probleem, zo ook niet op mijn werk, waar alles nog steeds prima functioneert.

Zodra ik nu op mijn nieuwe adres of bij mijn ouders of bij mijn zus de VPN aanzet verbind deze wel. Echter, de verbinding is zo slecht / instabiel dat exchange niet werkt en andere zaken via VPN (zoals remote connecties / SQL connecties en afgeschermde pagina's) niet werken.

Wij hebben de VPN instellingen op de server gecontroleert (welke al jaren correct functioneren) en de service zelfs herstart. De verbinding is geprobeerd met Windows 8 en Windows Vista.

Tot heden werkt de VPN nog steeds niet via Ziggo met een PPtP VPN connectie.

Het begint er sterk op te lijken dat er een aantal wijkkasten (ofzo?) van Ziggo niet correct werken met betrekking tot de VPN?
 
Als er een vpn pptp probleem is, zit het toch hoogst waarschijnlijk in het modem. Maar je krijgt wel verbinding zeg je. Dat de verbinding niet in stand blijft lijkt meer op een timeout of zo ?
 
Inderdaad, de VPN verbind en blijft (meestal) ook verbonden. Echter vind er geen dataoverdracht plaats of lijkt het dat de verbinding dichtslibt.

Nog een toevoeging:
Ik heb ook een collega die de Ziggo modem/wifi router puur als Modem heeft ingesteld en in een externe router (Linksys) de VPN heeft ingesteld, aangezien deze wel PPtP VPN ondersteund in de modem zelf. Hij ervaart geen enkel probleem.

Zou het in een Ziggo custom firmware van de modems zitten?
 
Er zit custom firmware in de modems ja. Probeer eens met de firewall uit. Voor een verbinding naar een VPN server hoef je trouwens in je router geen VPN server aan te zetten. Alleen moet soms 'VPN/PPTP passthrough' aangezet worden.
 
Dat weet ik, maar ik dacht aan de oplossing om de VPN in de modem te gooien, zodat ik geen probleem heb met eventuele software VPN.

De firewall uit zou nog kunnen, maar zou toch wel vreemd zijn.
 
Het begint er sterk op te lijken dat er een aantal wijkkasten (ofzo?) van Ziggo niet correct werken met betrekking tot de VPN?

Wijkkasten en andere componenten doen niets met de datastroom die in je router gemaakt wordt. In jouw geval is je router ook je modem.

De VPN verbinding wordt door jouw computer opgebouwd en heeft daarvoor poorten nodig die in je router opengezet worden, ook moet een eventuele firewall in het modem deze verbindingen doorlaten.

(Ik ga er even vanuit dat de internet verbinding zelf wel goed is bij jou zodat niet het wegvallen van de internet verbinding het probleem is)

Als de firewall in het modem/router zo streng staat ingesteld dat hij bepaalde verbindingen niet (goed) laat opbouwen krijg je ook deze verschijnselen. Er zijn meer gevallen bekend dat de firewall dit soort problemen kan veroorzaken. Ik zou je daarom aanraden om eens te testen of het uitmaakt hoe je de firewall instelt. Je kunt deze in het modem rustig helemaal uitzetten, dat is niet gevaarlijk of zo. Deze firewall houdt alleen sommige uitgaande verbindingen tegen, de inkomende verbindingen worden altijd al tegengehouden door het NAT deel van de router. Ik heb rapporten van mensen hier op het forum gelezen dat de stand 'low' soms slechter werkt dan sommige strengere standen. Gewoon even proberen en begin eens met het uitzetten van de firewall opties.
 
Ik heb rapporten van mensen hier op het forum gelezen dat de stand 'low' soms slechter werkt dan sommige strengere standen.

Dat zal hier geen oplossing bieden. Het ging toen op 'interne' functies waar de firewal blijkbaar op in werkte. In elke stand, hoger dan 'LOW', zal poort 1723 dicht blijven.
 
Tot heden werkt de VPN nog steeds niet via Ziggo met een PPtP VPN connectie.

Ik heb vandaag probleemloos een VPN via pptp opgezet vanuit een ziggo Ubee EVM modem naar mijn eigen netwerk met een Ubee EVW 3200 router. (Maar jij hebt de problemen juist uitgaand met de Ziggo router en niet inkomend op een Ziggo router)

Ik heb dit in het verleden al vaker via de WifiSpots geprobeerd, maar daar zit blijkbaar een blokkade op. Via de wifispots krijg ik steeds een error in mijn log:
Code:
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : PPTP connecting to server xxxxxxxx...
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : PPTP connection established.
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : PPTP set port-mapping for en1, interface: 5, protocol: 0, privatePort: 0
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : using link 0
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : Using interface ppp0
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : Connect: ppp0 <--> socket[34:17]
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : sent [LCP ConfReq id=0x1 <asyncmap 0x0> <magic 0x214ee8f8> <pcomp> <accomp>]
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : PPTP error when reading socket : EOF
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : PPTP error when reading header : read -1, expected 12 bytes
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : PPTP hangup
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : Connection terminated.
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : PPTP clearing port-mapping for en1
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : PPTP disconnecting...
Sun Nov  3 22:47:37 2013 : PPTP disconnected

Via een gewone Ziggo connectie werkt VPN via PPTP wel zoals ik vandaag merkte en ook een VPN verbinding met het L2TP protocol lukt mij ook via de WifiSpots.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem bestaat nog steeds. Inmiddels ook bij al mijn collega's die Ziggo klant zijn.

De PPtP VPN naar het bedrijfsnetwerk verbind wel maar vervolgens wordt er maar sporadisch data heen en weer gestuurd. De verbinding blijft actief, maar netwerkschijven / email en dergelijke werkt niet.
 
Tja, het lijkt erop dat de enige oplossing is het Ziggo modem in bridge modus te laten zeggen en er je eigen router achter te hangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan