• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo certified Sharp TV

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

JP Hellemons

Ik heb in 2011 een TV gekocht (de Sharp LC32LE630E)
deze TV staat (op dit moment) niet als gecertificeerd. Toen ik hem had gekocht bij Expert vroeg ik expliciet of deze was gecertificeerd. "Ja, dat is hij zeker", werd toen gezegd. Schijnbaar staat de TV in het systeem van expert tot op de dag van vandaag als gecertificeerd vermeld. Dat is hij volgens de website van Ziggo niet. Nu zeggen de verkopers van Expert dat een Ziggo certificering toch weinig zegt, omdat de verantwoordelijkheid voor de software/firmware updates bij de fabrikant ligt en het slechts een moment opname is. Hier kun je als consument geen enkele rechten aan ontlenen is mij verteld.

Het eerste jaar werkte de TV prima, nu heb ik al een aantal keer de Sharp monteur over de vloer gehad en draai ik (veel) nieuwere software als op de sharp website is te vinden en blijft het probleem.

Het probleem is namelijk dat na ongeveer een minuut TV kijken de afstandsbediening en de knoppen op de TV niet meer reageren. Als ik de TV uit zet en weer aan zet werkt alles weer perfect.
Op het moment dat de TV nergens meer op reageert zie je wel het lampje knipperen op de TV als bevestiging dat het afstandsbediening signaal is aangekomen. Expert blijft zeggen de TV te laten repareren. Sharp's reparatie dienst zit in een UPC gebied en kan daarom niet met Ziggo testen. en ik blijf zitten met een TV waarmee ik niet digitaal via CI+ (wat een harde eis was bij aankoop) kan kijken.

Kan iemand bevestigen dat een gecertificeerde TV geen garantie biedt voor de consument? of juist wel? en wat raden jullie aan als je toch met een CI+ module digitaal TV wil kijken zoals ik?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, garantie tot de hoek (= geen garantie);

Disclaimer Ziggo Certificatie CI+

"Ziggo kan niet instaan voor de blijvende werking van een gecertificeerd televisietoestel, de verantwoordelijkheid daarvoor blijft bij de fabrikant van het toestel liggen."

Nog geen eens garantie tot de hoek. Het is mij ook onduidelijk waar dat "blijvende" op slaat in die disclaimer van Ziggo. Bij het "certificeren" van mijn Panasonic TV heeft Ziggo een waslijst aan bugs in de firmware gemist die Panasonic Nederland weigert op te laten lossen want de zogenaamde testers van Ziggo hebben de TV immers "goedgekeurd". En daar sta je dan als consument met van die partijen die naar elkaar wijzen als het om de verantwoordelijkheid voor het falen gaat.
 
De disclaimer bevat nog meer bullits waarin het nodige wordt toegelicht, zie bijvoorbeeld het laatste bullit. Als we geen enkele verantwoordelijkheid zouden nemen voor de goedgekeurde modellen dan zou de kans groot zijn dat de Panasonic klanten met problemen t.a.v. Fox HD nog steeds zonder beeld zouden zitten..
 
Ziggo doet een momentopname van apparaten die nuttig lijken te certificeren. Leveranciers leveren tegenwoordig firmware updates van hun TV's zodat je TV opeens op nieuwere software kan draaien dan waar Ziggo mee getest heeft.
Voor Ziggo is het dus lastig toestellen te certificeren die telkens van firmware veranderen. Daar zal dat blijvende wel vandaan komen.

Maar 100% garantie krijg je nooit, je verwacht namelijk dat zowel Ziggo als je tv-merk samen 100% werken. Beide partijen maken hun eigen afweging.

Maar je mag van een Ziggo zeker verwachten dat voor 1-maal gecertificeerde TV's ze de leverancier zullen blijven najagen wanneer een update ervoor zorgt dat je geen Ziggo meer kunt kijken.
 
Ziggo doet een momentopname van apparaten die nuttig lijken te certificeren. Leveranciers leveren tegenwoordig firmware updates van hun TV's zodat je TV opeens op nieuwere software kan draaien dan waar Ziggo mee getest heeft.
Voor Ziggo is het dus lastig toestellen te certificeren die telkens van firmware veranderen. Daar zal dat blijvende wel vandaan komen.

Maar 100% garantie krijg je nooit, je verwacht namelijk dat zowel Ziggo als je tv-merk samen 100% werken. Beide partijen maken hun eigen afweging.

Maar je mag van een Ziggo zeker verwachten dat voor 1-maal gecertificeerde TV's ze de leverancier zullen blijven najagen wanneer een update ervoor zorgt dat je geen Ziggo meer kunt kijken.

Jouw verhaal klopt. We testen de software versies totdat voldaan wordt aan de eisen. Dit proces duurt minmaal 8 weken en loopt soms op tot 6 maanden. Als het veel langer duurt dan kunnen we besluiten om te stoppen met een certificering. Dit heeft tot op heden slechts in enkele gevallen plaatsgevonden.
Als de fabrikant op de final candidate release de goedkeuring heeft verkregen dan is de fabrikant zelf verantwoordelijk voor het behoud van de functionaliteit bij volgende releases. Wij weten immers niet of ze nieuwe software uitbrengen en wat de Delta's zijn. In de afspraken met de fabrikant ligt vast dat zij verantwoordelijk blijven voor het blijvend voldoen aan de eisen. Eventuele volgende releases kunnen immers ook betrekking hebben op niet Ziggo functionalitet.

Mocht aangetoond worden door Ziggo dat er niet meer wordt voldaan wordt aan de eisen dan verzoeken we de fabrikant het probleem te onderzoeken en op te lossen. In het uiterste geval kunnen we de goedkeuring intrekken als de fabrikant het probleem niet binnen een bepaalde termijn heeft opgelost.
 
Ok, dus ik moet eigenlijk Sharp vriendelijk vragen of ze de software updaten? Overigens heb ik op mijn Philips TV met cisco dvr + interactieve decoder geen beeld bij Fox HD. Volgens de Ziggo medewerker moet ik dan de decoder direct op de meterkast aansluiting aansluiten om kabel breuken uit te sluiten etc. (alle andere zenders werken wel en het interactieve deel ook) maar goed, dat is weer een ander verhaal.
Ik ga weer verder balen dat ik geen Ziggo kan kijken via CI+ op mijn Sharp....
Misschien moeten ze de certificering aanpassen dat een fabrikant mits hij gecertificeerd wil zijn, mininmaal 3 jaar werking met ziggo moet garanderen.
 
Het probleem is namelijk dat na ongeveer een minuut TV kijken de afstandsbediening en de knoppen op de TV niet meer reageren. Als ik de TV uit zet en weer aan zet werkt alles weer perfect.
Op het moment dat de TV nergens meer op reageert zie je wel het lampje knipperen op de TV als bevestiging dat het afstandsbediening signaal is aangekomen. Expert blijft zeggen de TV te laten repareren. Sharp's reparatie dienst zit in een UPC gebied en kan daarom niet met Ziggo testen. en ik blijf zitten met een TV waarmee ik niet digitaal via CI+ (wat een harde eis was bij aankoop) kan kijken.

Eerlijk gezegd lijkt mij dat de tv gewoon defect is, zie eerlijk gezegd geen relatie met de CI+ module.
 
Eerlijk gezegd lijkt mij dat de tv gewoon defect is, zie eerlijk gezegd geen relatie met de CI+ module.
Eigenlijk is alle hardware aan de TV al vervangen behalve het scherm zelf. Dus ook de onderkant waar de IR ontvanger zit en de knoppen om van zender te wisselen is vervangen. Die werkt ook als ik de TV weer uit en opnieuw aan heb gezet.
 
Je zou ook nog kunnen kijken of dit probleem zich ook voordoet op analoog. Voor analoge tv heb je namelijk de module niet nodig, dus deze kun je er dan uithalen. Als hij dan vast loopt, weet je in ieder geval zeker dat het niet aan de module en dus aan de certificering ligt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan