• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo: apparatuur kopen is goedkoper dan huren

Status
Niet open voor verdere reacties.
I

iMark

We mopperen natuurlijk wel eens op Ziggo (vooral het belachelijk kleine aanbod van zenders in HD) maar deze maand staat in de Consumentengids dat we beslist niet te klagen hebben over het feit dat we zelf digitale apparatuur kunnen kopen en niet hoeven de huren (of in bruikleen te krijgen zoals de bedrijven het zelf noemen). Alleen bij Ziggo en Zeelandnet kun je zelf apparatuur kopen en aansluiten.

Voorbeeld is de CI+ module die bij Ziggo €89 en bij UPC €4 per maand kost. Na vijf jaar heeft die bij UPC €240 gekost.

De Consumentenbond roept de overige providers op om de huurperiodes te maximeren zodat je bijvoorbeeld 25 maanden een huur van €4 betaalt om een decoder van €100 te bekostigen. Dat lijkt me geen onredelijke eis, maar voor de providers is het een lekkere melkkoe. Het is te hopen dat de voorgenomen fusie van Ziggo en UPC geen nadelige effecten voor de Ziggo-abonnees heeft.
 
Wat de Consumentenbond erg niet bij verteld is dat er natuurlijk één ding is wat wel een heel groot voordeel is van huur: je ontvangt gratis een nieuwe versie als nieuwe mogelijkheden worden uitgerold.
Bij Ziggo kun je opnieuw betalen als je van een normale CI+ module naar een interactieve CI+ module zou willen.

En je kunt je natuurlijk ook afvragen of het reëel is dat je 5 jaar met apparatuur doet. Natuurlijk, de decoder doet het waarschijnlijk nog wel. Maar in ieder geval ik heb gemiddeld na drie jaar de decoder wel vervangen vanwege gebrek aan opties die nieuwe modellen wel hebben.

Punt blijft wel dat UPC bizar veel geld vraagt voor een CI+ module. 4 euro per maand, waar een decoder die een veelvoud kost aan nieuwwaarde 5 euro per maand kost.
Maar 5 euro per maand voor een HD PVR decoder vind ik allezins redelijk gezien voorgaande.
 
Bij Ziggo kun je, onder bepaalde voorwaarden, ook decoders huren. Ik heb net een Humax 5200 gehuurd bij Ziggo. Er was een éénmalige huurprijs van € 49.-. Verder geen maandelijkse toeslag, die zit blijkbaar in het abonnement inbegrepen. De huur geld voor 2 jaar en daarna is hij je eigendom. Dit is ook het aanbod dat nieuwe abonnees krijgen.

Dat is gewoon aantrekkelijk. Gaat hij binnen twee jaar stuk, dat ruil je hem gewoon om. En na twee jaar ben je alsnog eigenaar. Okay, het zou natuurlijk eerlijker voor alle abonnees zijn als iedereen lagere abonnementskosten heeft en diegenen die zo'n ding huren, wel twee jaar lang een klein huurbedrag betalen.
 
Volgens mij was die 49 euro aanbieding strikt genomen geen huur.

In de praktijk komt het meer neer op koop tegen een speciale aanbieding aangezien op dit forum door Ziggo webcare is bevestigt dat je hem kan houden als je je jaarcontract opzegt bij prijsverhoging van Ziggo.

Niet helemaal vergelijkbaar dus. En buitengewoon hinderlijk dat je die aanbieding kan krijgen als je genoeg zeurt. Dat je hem alleen krijgt als nieuwe abo is tot daar en toe. Maar dat ze hem ook verstrekken aan klanten die genoeg klagen geeft 'nette' klanten die niet zo snel klagen geen lekker gevoel.
 
Bij mij was één van de twee ontvangers, in de 3 jaar oude Cisco recorder van Ziggo, defect. Op mijn vraag of dit te repareren was kwam Ziggo-klantenservice zelf met het voorstel om een nieuwe te leveren tegen de actieprijs.

In de voorwaarden in de begeleidende brief, stond wel expliciet dat ik hem terug moet geven als ik het abonnement binnen twee jaar opzeg. Op die manier komt het effectief neer op een soort huur van 2 jaar en ik dacht dat die € 49.- ook 'eenmalige huurprijs' genoemd werd in die begeleidende brief.
 
Huren is in de regel nadelig, want je betaalt het volle pond bij aanschaf terwijl menige ontvanger een half jaar later alweer een opvolger heeft.
Tussentijds kun je er moeilijk vanaf, en veel keuze is er bij huren niet.

In het algemeen is huren of huurkoop trouwens nadelig. per saldo betaal je het volle pond plus rente.

Voor de provider is verhuren ook een heel gedoe.
Digitenne heeft er ook mee gewerkt.

Alleen aantrekkelijk voor een provider als hij zijn coderingen flink wil afschermen.
 
Huren is in de regel nadelig, want je betaalt het volle pond bij aanschaf terwijl menige ontvanger een half jaar later alweer een opvolger heeft.

Hier ben ik je even volledig kwijt. Lijkt me eerder een nadeel van kopen.
Bij huren zoals bij UPC betaal je eenmalig helemaal niets. Je betaald alleen per maand. En als er een half jaar later een opvolger is krijg je die veelal zonder enige meerkosten.

En grote voordeel voor de provider is natuurlijk dat de provider nieuwe diensten als interactieve TV kan uitrollen direct naar veel klanten terwijl bij Ziggo de klanten eerst overtuigt moeten worden een nieuwe decoder te kopen.
Ook een verandering in de techniek, bv naar DVB-C2 of IPTV, kan UPC vrijwel pijnloos doen want ze hoeven klanten niet op kosten te jagen.

Dat is ook precies de reden waarom Ziggo voor modems wel degelijk het huurmodel hanteert. Zou een beetje jammer zijn als je bij elke te forse snelheidsverhoging zelf een nieuw modem kon kopen.
 
Dat "niets betalen" gaat er bij mij niet in. Je betaalt wel degelijk, alleen niet in 1 keer, dat klopt.
Verder moet je bij UPC zelfs de module huren.
En vervanging na een een half jaar door een betere opvolger heb ik Digitenne niet zien doen. En de UPC Horizon is een verhaal op zich.

En "dat grote voordeel" is gelijk het nadeel dat ik al aangaf: monopolie van de provider op het doen en laten van de apparatuur. Zo timmert SKY zijn markten ook dicht.

Hoe Ziggo met modems omgaat, weet ik niet, maar na 15 jaar Ziggo en rechtsvoorganger heb ik na menige snelheidsverhoging nog steeds de Motorola staan van Ziggo/Home.
 
Dat "niets betalen" gaat er bij mij niet in. Je betaalt wel degelijk, alleen niet in 1 keer, dat klopt.

Dat is precies wat ik zeg toch? Niets éenmalig, wel per maand daarna.

En vervanging na een een half jaar door een betere opvolger heb ik Digitenne niet zien doen. En de UPC Horizon is een verhaal op zich.

Horizon is inderdaad een verhaal op zich, maar inmiddels wel weer gratis om te wisselen tegen een andere HD PVR als gewenst.
Mijn UPC ervaring is pre-Horizon (tot en met 2007 nml), maar heb in de tijd dat ik UPC digitale TV klant was (2000-2007, daarvoor alleen analoog) toch zeker vier keer een nieuwe decoder ontvangen. Zonder meerkosten.

En "dat grote voordeel" is gelijk het nadeel dat ik al aangaf: monopolie van de provider op het doen en laten van de apparatuur. Zo timmert SKY zijn markten ook dicht.

Eens. Elk nadeel heb zijn voordeel :wink:
Feit is wel dat het met het Ziggo model verdomd moeilijk wordt om naar DVB-C2 of IPTV over te stappen in een big bang. Dat maakt nml alle koopdecoders en CAM modules in één klap waardeloos. Wat Ziggo nog behoorlijk kan gaan opbreken willen ze in TV competitief blijven. Voor HD hebben ze al capaciteit tekort, laat staan 4K.
UPC doet dat stukken simpeler. Reden dat ik Ziggo na fusie met UPC nog wel naar het huurmodel zie overstappen.

Hoe Ziggo met modems omgaat, weet ik niet, maar na 15 jaar Ziggo en rechtsvoorganger heb ik na menige snelheidsverhoging nog steeds de Motorola staan van Ziggo/Home.

Dat zal aan je abo met kennelijk beperkte snelheid liggen. Met Extra ben ik sinds ik in 2007 klant van Casema werd al aan mijn vierde modem toe. Motorolla -> andere zelfde Motorolla (geen idee wat er volgens destijds Casema met oude Motorolla mis was) -> Arris -> Ubee. Gemiddeld dus elke 2 jaar een nieuwe. Zonder meerkosten.
Ondertussen ben ik in diezelfde tijd qua decoders ruim 900 euro verder. Humax IR-Fox (staat nog wel in de slaapkamer) -> Cisco 8455 (staat stof te vergaren op zolder, wat een drama ding was dat) -> Humax 5200.
Was in mijn geval 7 jaar 5 euro per maand toch stukken goedkoper geweest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan