Zet Delta meer in op internet dan op TV?

Tonne2004

Forum Gebruiker
Berichten
3.316
Internet
  1. Kabelnoord
Digitale TV
  1. Kabelnoord
Wat ik wel weet is dat Delta in Tytsjerksteradiel in drie dorpen de 20% gehaald heeft.
Die gemeente heeft overigens 17 dorpen.
Enfin, in de campagnes rept men (waarschijnlijk terecht) over geweldig internet.
Het wordt zeer breed verkondigd. Waar ik dan letterlijk geen woord over hoor is de tv.
Geen enkele reclame-uiting noemt het ook maar zijdelings.
Of dat terecht is weet ik niet maar verreweg de meeste mensen zijn gewend aan Ziggo of KPN in die gemeente.
Mogelijk, en dat is mijn idee, kan Delta daar qua mogelijkheden nog niet mee concurreren.
Dat is ook wat ik tot nu toe mensen uit Tytsjerksteradiel heb horen aandragen als argument om (nog) niet voor Delta te kiezen.
 
Dat televisie door bij (nieuwe) glasvezelpartijen en glasvezelaanbieders minder wordt genoemd, is het gevolg van de trend dat de manier van mediaconsumptie wijzigt. Vooral mensen van jongere en middelbare leeftijd die kiezen minder voor lineair kijken en kijken vrijwel alles via apps. Internet is voor hen het belangrijkst. De aanbieders die op nieuwe glasvezelnetwerken komen richten zich hier dus ook voornamelijk op. En bij de reclamepraatjes wordt televisie dan ook al snel vergeten.

Je ziet dit ook terug in de doorontwikkeling van het tv-platform van deze aanbieders. Er wordt minder geld en dus aandacht aan besteed. Doorontwikkeling is er wel maar traag en blijft achter bij bijvoorbeeld Ziggo en KPN. De reden ligt vooral in het feit dat oudere mensen lineair blijven kijken. En dat juist de meeste oudere mensen tevreden zijn met wat zij nu hebben en dus minder snel bij grote spelers als Ziggo en KPN zullen vertrekken om hun heil bij een glasvezelaanbieder te zoeken. Alle glasvezelpartijen - en dus ook Delta Fiber - zijn in handen van grote internationale investeerders. Zij kijken vooral naar kosten/baten. En de trend is dat zij dus niet overdreven veel geld gaan investeren in zoiets als een lineair tv-platform nu lineaire tv op zijn weg retour is. Zij investeren wel in het zogenaamd ‘kijken zonder kastje’. En dat is bijvoorbeeld bij Delta en Caiway nu ook zichtbaar bij de prioriteit die de apps hebben.

Kijk je bijvoorbeeld goed naar de abonneecijfers dan zie je dat bij T-Mobile op dit moment al een kwart van de abonnees die vaste diensten kopen geen tv-abonnement kopen en volledig via internet kijken met apps van streamingdiensten gekoppeld met bijvoorbeeld NLZIET, en eventueel ongecodeerd DVB-T2 of satelliet.
 
Dat televisie door bij (nieuwe) glasvezelpartijen en glasvezelaanbieders minder wordt genoemd, is het gevolg van de trend dat de manier van mediaconsumptie wijzigt. Vooral mensen van jongere en middelbare leeftijd die kiezen minder voor lineair kijken en kijken vrijwel alles via apps. Internet is voor hen het belangrijkst. De aanbieders die op nieuwe glasvezelnetwerken komen richten zich hier dus ook voornamelijk op. En bij de reclamepraatjes wordt televisie dan ook al snel vergeten.

Je ziet dit ook terug in de doorontwikkeling van het tv-platform van deze aanbieders. Er wordt minder geld en dus aandacht aan besteed. Doorontwikkeling is er wel maar traag en blijft achter bij bijvoorbeeld Ziggo en KPN. De reden ligt vooral in het feit dat oudere mensen lineair blijven kijken. En dat juist de meeste oudere mensen tevreden zijn met wat zij nu hebben en dus minder snel bij grote spelers als Ziggo en KPN zullen vertrekken om hun heil bij een glasvezelaanbieder te zoeken. Alle glasvezelpartijen - en dus ook Delta Fiber - zijn in handen van grote internationale investeerders. Zij kijken vooral naar kosten/baten. En de trend is dat zij dus niet overdreven veel geld gaan investeren in zoiets als een lineair tv-platform nu lineaire tv op zijn weg retour is. Zij investeren wel in het zogenaamd ‘kijken zonder kastje’. En dat is bijvoorbeeld bij Delta en Caiway nu ook zichtbaar bij de prioriteit die de apps hebben.

Kijk je bijvoorbeeld goed naar de abonneecijfers dan zie je dat bij T-Mobile op dit moment al een kwart van de abonnees die vaste diensten kopen geen tv-abonnement kopen en volledig via internet kijken met apps van streamingdiensten gekoppeld met bijvoorbeeld NLZIET, en eventueel ongecodeerd DVB-T2 of satelliet.
Het debacle Viaplay logenstraft wat je hier aangeeft. Zappen en wisselen van zenders gaat toch echt beter met een goed tv product. Al dan niet via aan tv-app die wel alle zenders heeft.
lineaire tv bestaat nog steeds en velen maken er gebruik van. Dat wegschrijven van lineaire tv door allerlei mediasites en fora’s is al 10 jaar een hype.
 
Lineaire tv is een sterfhuisconcept. Dat gaat niet vandaag of morgen gebeuren maar over tien jaar is lineaire tv marginaal geworden. Geheel verdwenen is het dan zeker niet hoor. De verwachting is dat een nieuwe speler als T-Mobile of een jaar of vier als eerste gaat stoppen met het aanbieden van een lineair abonnement.

Met Viaplay noem je dan direct een bedrijf dat met slechts een ding bezig Is. Zoveel mogelijk uitzendrechten binnenhalen om de toko zo interessant mogelijk te maken voor overnamekandidaten. Viaplay is niet zo zeer bezig met het leveren van technisch perfecte diensten maar met het snel uitrollen in veel landen (zonder dat in andere landen waar men eerder aan de slag ging alles goed op orde is) en het kopen van uitzendrechten. De investeerders hopen gewoon dat de etalage van Viaplay voor een grotere speler als Apple, Amazon of Netflix zo interssant is dat deze bedrijven direct de hele winkel boven de winkelwaarde willen overnemen.

En daarom lochenstraft Viaplay mijn denkwijze niet omdat ik tal van landen om ons heen met vaak een minder goede netwerkstructuur dan hier het live sport kijken via een streamingdienst wel goed functioneert. Zelfs in heel goede 4K beeldkwaliteit. Kijk maar naar bijvoorbeeld UK. Of de streamingdienst DAZN die in enkele Europese landen actief is.

En dichterbij in ons eigen land maar dan niet met sport. Tijdens de lockdown in coronatijd keken ruim een miljoen unieke streams gelijktijdig naar een concert van The Streamers. En dat zonder noemenswaardige problemen. Zeker de problemen die Viaplay nu met een soortgelijk aantal streams mee te maken heeft. En iets verder naar voor kijken. VodafoneZiggo wil in 2024 hetzelfde met een app gaan doen bij de voetbalwedstrijden van Nederlandse voetbalclubs in de Europese competities.

En ja, een deel van de kijkers gaat het in eerste instantie niet leuk vinden om dergelijke dingen alleen online en niet meer lineair te kunne bekijken. Maar ook daar geldt dat het een periode van gewenning is. En dat na verloop van tijd het gemak van makkelijker zappen bij lineaire tv niet meer zo hard ondervonden wordt.
 
En bij de reclamepraatjes wordt televisie dan ook al snel vergeten.
Hoewel er een (zeer) grote kern van waarheid in jouw post zit, gaat het er toch vooral om dat Delta haar product NU aan de man/vrouw wil brengen.

Mede doordat er NU heel veel mensen nog graag lineaire tv willen kijken met alle mogelijkheden (niet per se alle zenders) die, met name, Ziggo biedt, moet je daar toch in investeren lijkt me. Of het nu een sterfhuisconstructie is of niet. Bij het aan de man brengen van het glasvezelproduct moet men naar het heden kijken. Over zo'n tien jaar kan een aanbieder waarschijnlijk wel werken op de huidige manier.
Alleen, NU gaat dat nog niet op.
Potentiële klanten denken meestal niet aan hoe het over X jaar zal zijn.

Natuurlijk gaat er veel veranderen in het tv landschap. Maar daaraan heeft de, nog te werven, klant geen boodschap.
Tenminste niet de meesten. Zij willen kunnen wat ze nu ook kunnen. Zonder beperkingen.
 
Hoewel er een (zeer) grote kern van waarheid in jouw post zit, gaat het er toch vooral om dat Delta haar product NU aan de man/vrouw wil brengen.

Mede doordat er NU heel veel mensen nog graag lineaire tv willen kijken met alle mogelijkheden (niet per se alle zenders) die, met name, Ziggo biedt, moet je daar toch in investeren lijkt me. Of het nu een sterfhuisconstructie is of niet. Bij het aan de man brengen van het glasvezelproduct moet men naar het heden kijken. Over zo'n tien jaar kan een aanbieder waarschijnlijk wel werken op de huidige manier.
Alleen, NU gaat dat nog niet op.
Potentiële klanten denken meestal niet aan hoe het over X jaar zal zijn.

Natuurlijk gaat er veel veranderen in het tv landschap. Maar daaraan heeft de, nog te werven, klant geen boodschap.
Tenminste niet de meesten. Zij willen kunnen wat ze nu ook kunnen. Zonder beperkingen.
Zeker mee eens. En een backbone die zenders levert moet er altijd zijn.
Lineair kijken blijft echt wel bestaan, alleen met minder zenders op termijn.
Sport, nieuws etc gaat niet via apps.
 
Waarom zou nieuws niet via een app kunnen? Veel Nederlanders krijgen het nieuws nu al online onder ogen. Sociale media is een belangrijke vorm van nieuwsverschaffing. En dat wordt met de dag een grotere bron. Voor sport geldt deels hetzelfde. Een andere reden waarom bijvoorbeeld premium sport niet lineair blijft, is dat de rechten te duur worden voor een lineaire zender dat in slechts een land opereert. Die rechten gaan nu meer en in de middellange toekomst alleen nog naar mondiale streamingdiensten. Om het geld terug te verdienen, kunnen zij moeilijk deals gaan sluiten met Ziggo & Co. Die willen namelijk een deel van het abonnementsgeld als doorgiftevergoeding voor de bandbreedte terug. Uit eerdere berichten blijkt dat Bor zelf geen voorstander is van sport bij streamingdiensten maar ik adviseer nu alvast te beginnen met wennen. Mocht Ziggo de strijd om de rechten van de Eredivisie verliezen gaat ook dit van lineair naar online.

Wat betreft nu nog investeren in lineair. Natuurlijk zal er - ook door Delta - nog geïnvesteerd worden in lineair en het daarbij bijhorend platform. Maar alleen het echt hoogstnodige, alles met mate en vooral bij alles een kosten/baten analyse die duidelijk in het voordeel van baten dient te vallen. En ook Ziggo en KPN gaan meer richting ‘less lineair’ bewegen waardoor het verschil tussen hen een de rest ook minder wordt. Zowel Ziggo als KPN komen vermoedelijk in januari met officiële meldingen over belangrijke wijzigingen in het tv-product. Kortom, de markt gaat omwille van meerdere redenen naar elkaar toegroeien.
 
Zowel Ziggo als KPN komen vermoedelijk in januari met officiële meldingen over belangrijke wijzigingen in het tv-product. Kortom, de markt gaat omwille van meerdere redenen naar elkaar toegroeien.
Natuurlijk. En jij weet dat. En ook ik weet dat. Echter, de gemiddelde (potentiële) klant is daar nog niet zo van op de hoogte.
Klanten willen natuurlijk wel graag minder betalen voor iets wat even goed is. Of qua internet, zelfs beter.
Wil je geld verdienen dan moet je klanten hebben. En om die te krijgen moet je investeren om te concurreren.
Als een partij, zoals Delta, de kabels eenmaal heeft ingegraven dan komt het principe van het schaap over de dam vanzelf.
Zeker als je het, zoals het hoort, in een meerjarenplan gaat bekijken.
Liggen die kabels er niet dan ga je er ook nooit klanten op krijgen. Aan Delta de keus: wil je KPN en Ziggo naar de kroon steken dan moet je groeien.
En moet je klaarblijkelijk NU iets kunnen aanbieden wat niet voor anderen onderdoet.
Ook als bovengenoemde meldingen publiek worden.

Ter info: woonachtig in Kabelnoord-gebied heb ikzelf niets met Delta. Die gaan hier toch ook niets proberen.
 
Waarom zou nieuws niet via een app kunnen? Veel Nederlanders krijgen het nieuws nu al online onder ogen. Sociale media is een belangrijke vorm van nieuwsverschaffing. En dat wordt met de dag een grotere bron. Voor sport geldt deels hetzelfde. Een andere reden waarom bijvoorbeeld premium sport niet lineair blijft, is dat de rechten te duur worden voor een lineaire zender dat in slechts een land opereert. Die rechten gaan nu meer en in de middellange toekomst alleen nog naar mondiale streamingdiensten. Om het geld terug te verdienen, kunnen zij moeilijk deals gaan sluiten met Ziggo & Co. Die willen namelijk een deel van het abonnementsgeld als doorgiftevergoeding voor de bandbreedte terug. Uit eerdere berichten blijkt dat Bor zelf geen voorstander is van sport bij streamingdiensten maar ik adviseer nu alvast te beginnen met wennen. Mocht Ziggo de strijd om de rechten van de Eredivisie verliezen gaat ook dit van lineair naar online.

Wat betreft nu nog investeren in lineair. Natuurlijk zal er - ook door Delta - nog geïnvesteerd worden in lineair en het daarbij bijhorend platform. Maar alleen het echt hoogstnodige, alles met mate en vooral bij alles een kosten/baten analyse die duidelijk in het voordeel van baten dient te vallen. En ook Ziggo en KPN gaan meer richting ‘less lineair’ bewegen waardoor het verschil tussen hen een de rest ook minder wordt. Zowel Ziggo als KPN komen vermoedelijk in januari met officiële meldingen over belangrijke wijzigingen in het tv-product. Kortom, de markt gaat omwille van meerdere redenen naar elkaar toegroeien.
Wat voor belangrijke wijzigingen in het tv produkt bedoel je?
 
Wat voor belangrijke wijzigingen in het tv produkt bedoel je?
Delta zet komend jaar in op de tv apps (streams worden op termijn gelijk aan de ontvanger).
Verder komt Dolby en meerdere audiosporen ook wel terug. Tot slot als dat allemaal goed werkt UHD/4K.
Ik zie lineair niet verdwijnen. Vanaf een bepaalde leeftijd is men klaar met apps.
 
Terug
Bovenaan