op 1 frequentie (bij kabel noemen ze dit ook wel een mux en bij satelliet heet het een transponder) zitten bij digitale tv en radio, meerdere zenders tegelijk.
je apparaat moet daaruit het juiste programma filteren, waarop je hebt afgestemd.
zappen gaat dan sneller als de nieuwe zender in dezelfde frequentie zit, als de zender waar je weg komt.
dan hoeft hij het nieuwe programma bijvoorbeeld niet opnieuw de decoderen als het een gecodeerde zender betreft.
het scheelt allemaal maar fracties van een seconde, maar het scheelt.
nog anders/meer wordt het als je ook nog schakelt tussen de verschillende platformen (sat, kabel, ether).
en daar zijn dan ook weer heel veel opties in. dan kan het wel oplopen tot seconden voor je beeld krijgt.
hoe meer zenders je in je lijst hebt, des te vaker zal je schakelen tussen meerdere frequenties.
omdat de regionalen ongecodeerd zijn, kan een standaard dvb-c tuner dit eigenlijk niet fout doen.
het enige dat in mij opkomt, is dat een tv kan vastlopen op een zender als de digitale info van de zender niet goed te verwerken is door de software van de tv.
meestal door verouderde software van een tv die niet meer technisch wordt ondersteunt door de fabrikant.
voldoende signaal is ook toch wel een vereiste, anders bevriest eea. ook.