• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Worden de on-demand diensten een omroep?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter pb1
  • Startdatum Startdatum
P

pb1

bron Adformatie via mkbnet.nl:
Mediarichtlijn EU leidt tot bezorgdheid

De Europese richtlijn voor `Audiovisuele mediadiensten` leidt tot bezorgdheid in de mediabranche. Volgens advocaat Marieke Neervoort van Solv Advocaten zal de richtlijn grote gevolgen hebben voor de branche. Met name de reikwijdte zal een knelpunt vormen in de richtlijn, zo blijkt uit een onderzoek van het advocatenkantoor

Het probleem schuilt in de vernieuwing van de richtlijn. Voorheen gold de Mediawet uitsluitend voor traditionele omroepen, straks gaat de Mediawet ook gelden voor on-demand diensten. Tot de on-demand diensten behoren video`s zoals UPC die aanbiedt, en filmpjes en tv-programma`s die via internet opgevraagd kunnen worden. Websites die filmpjes aanbieden kunnen binnen de nieuwe EU-richtlijn als een omroep beschouwd worden.

Verder is er nog onderscheid te maken tussen lineaire en non-lineaire uitzendingen ofwel traditionele broadcasting en on-demand. Het onderscheid tussen die twee verschillende uitzendopties is niet altijd duidelijk te maken, maar in het wetsvoorstel wordt er vanuit gegaan dat dit onderscheid wel duidelijk is. De vrees is dat veel lineaire aanbieders nu gaan proberen non-lineair uit te zenden, omdat hiervoor minder strenge regels gelden.
 
Websites die filmpjes aanbieden kunnen binnen de nieuwe EU-richtlijn als een omroep beschouwd worden.
Ik denk dat het voornamelijk hierom gaat... heb ik, en velen met mij, wel mooi een probleem!
 
pb1 zei:
De vrees is dat veel lineaire aanbieders nu gaan proberen non-lineair uit te zenden, omdat hiervoor minder strenge regels gelden.

Het lijkt er meer op dat omroepen dan zullen gaan veranderen in on-demand diensten in plaats van andersom :)
 
jazzpr zei:
Ik denk dat het voornamelijk hierom gaat... heb ik, en velen met mij, wel mooi een probleem!

Wat is dan precies het probleem?

Het principe lijkt me duidelijk: hoe meer eigen content een kabelaar aanbiedt, hoe meer die zich gaat gedragen als een soort 'omroep'.
 
Paul4321 zei:
Wat is dan precies het probleem?

Het principe lijkt me duidelijk: hoe meer eigen content een kabelaar aanbiedt, hoe meer die zich gaat gedragen als een soort 'omroep'.
Jazzper is een ondernemer met online content. Hij zal wel wat wijzigingen gaan merken.
 
Terug
Bovenaan