• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Windows xp opnieuw geinstalleerd, harde schijf niet toegewezen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter rolfpoland
  • Startdatum Startdatum
R

rolfpoland

goede middag allemaal,

Ik heb zojuist windows xp geinstalleerd, op mijn systeem heb ik 2 harde schijven. 1 van 40 GB en een van 300 GB.

Ik heb windows op die van 40GB gezet, maar nu is die van 300 GB (de bestanden) onzichtbaar.

De harde schijf is bij schijfbeheer netjes online, ik kan hem ook evt opnieuw toewijzen, maar volgens mij verlies ik dan mijn gegevens die erop staan.

Ik heb het wellis vaker gedaan, maar dan kreeg ik netjes mij harde schijf terug na installatie met alle bestanden gewoon erop.

is er mischien een tooltje, of handigheid dat ik die gegevens weer terug krijg, zodat ik hem niet opnieuw hoef te formatteren/

alvast bedankt,

Roland
 
Installeer eerst maar eens service pack 2 voor windows xp.

Meen me te herinderen dat er ooit een update is geweest waardoor windows xp hardeschijven kan lezen die groter zijn dan 140 GB

Succes
 
service pack 2 staat er al op.

Hij ziet de harde schijf ook wel. en staat netjes online. Alleen die schijf is niet toegewezen. Ik zou hem dus nu makkelijk kunnen herindelen in nieuwe partities dan werk hij wel.

Maar ik vraag me af of het mogelijk is om de bestanden die er opstaan weer terug te halen zijn. Dus dat ik terug kan naar de oude situatie;

C = 40 GB met windows erop
D t/m G 4 partities van de 300 GB schijf met me verschillende documenten.

Ik heb meeste gelukkig wel geback upped, maar het scheel een boel formatteren en ik heb alles weer terug als dat wel mogelijk is.

dus vandaar me vraag

Roland
 
Iets veranderd aan de master, slave settings van de harde schijven?

Dit is nu je 2e probleem met je computer nadat je er Windows XP er opnieuw hebt opgezet.
Had je de 40 GB schijf leeggemaakt voor je er XP hebt opgezet, of is xp soms over de oude installatie heen geschreven?
In het laatste geval krijg je soms onverziene problemen.

Probeer voor beide problemen eens de originele (niet die van Windows) moederborddrivers te installeren. Dus die voor video, ide etc
Als dat ook geen oplossing bied, dan doe eens een schijfcontrole incl. oppervlakte scan. Mogelijk is de schijf beschadigd.

In het ergste geval de schijf echt leeg maken en Windows nog een keer opnieuw installeren.
 
Ik herinder het me in eens weer dit heb ik ook gehad. Als je naar configuratie scherm gaat en dan naar systeembeheer. (Moet je daar even rond neuzen.) dan kun je gewoon een drive letter koppelen aan een partitie zonder dat de data veloren gaat. Windows herkend namelijk wel je partities maar geeft ze geen driverletters. Als je ze handmatig een drive letter geeft is het opgelost.

Probeer het eens.
 
rechtermuis op mijn computer en dan naar beheren--- enter--- en dan naar schijf beheer, station letter toewijzen en klaar is kees, of heet je geen kees? ;)
 
@ Johny

Ik heb nogmaals windows xp er opnieuw opgezet, om van dat probleem van die videos af te komen (videos draaien nu prima:P)

@ smartie en Roymeer

als ik in schijfbeheer zit, zie ik het volgende onder elkaar;

schijf 0 standaard;
c: in orde etc (bij deze kan ik ook station letter wijzigen en werkt alles)
(deze is opnieuw geformateerd en later windows opgezet)

schijf 1 standaard (dit is de 300 GB)
niet toegewezen

maar als ik daar op rechter muisknop op druk krijg ik geen optie om een stationletter te kiezen alleen de volgende:

- schijf converteren naar dynamische schijf
- nieuwe partitie maken
- eigenschappen.

betekend het dan dat ik alles kwijt ben wat op die schijf stond? Het lijkt nu net of ie de partities en inhoud niet meer herkent namelijk.

alvast super bedankt voor meedenken, maar het is me nog niet gelukt.

gr Roland
 
Het kan ook zijn dat je nu een andere admin naam etc hebt. Dan herkend de nieuwe windows install de mappen ook niet meer. Of windows ziet ze wel maar je kan er niet in komen.

Anders moet je eens een programma als ERD commander of knoppix proberen. Dat zijn zelf bootende cd's/dvd's waardoor je wel op de schijf kan komen. (backup's maken en dan opnieuw partitioneren).
 
Oke dank je wel,

ik denk dat ik hem maar opnieuw partitioneer, en de paar bestandjes die ik dan mis is dan pech.

weten jullie hoe ik dit kan voorkomen bij een volgende hetinstallatie van windows? Eerst de 2e Harddiks loskoppelen en dan pas windows op die andere schijf installeren?

(vorige keer had ik dat wel gedaan geloof ik, en toen ik hem weer aansluitte herkende hij hem gewoon inclusief partities)

alvast bedankt voor de hulp

gr Roland
 
Ik zou nog niet gelijk opnieuw partities aan gaan aanmaken. Heb je al op de microsoft knowledge base gekeken?
 
Terug
Bovenaan