• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Wij zien licht aan de horizon

Berichten
2.591
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Wij zien licht aan de horizon, UPC lanceert de Horizon mediabox

UPC heeft, na enige vertraging, een volledig nieuwe productlijn, met de naam 'Horizon', geïntroduceerd. Een belangrijk onderdeel hiervan is de nieuwe mediabox. Deze box fungeert, volgens UPC, als 'multimedia gateway' voor het hele huis en heeft beduidend meer mogelijkheden dan de oude mediabox. Zo kan er nu ook, via de mediabox, TV gekeken worden op een smartphone of tablet. Andersom kunnen de media-bestanden, inclusief muziek en foto's, die op die externe apparaten staan, op de huiskamer TV bekeken en beluisterd worden. Uiteraard kan de mediabox TV-programma's opnemen, films vertonen en wordt HD ondersteund. Tenslotte bevat de box ook nog een draadloos internetmodem en een telefoonaansluiting. Alle diensten van UPC komen dus nu samen in één mediabox. Wat het meeste opvalt aan de nieuwe box is dat de gebruikersinterface totaal is veranderd.

Al dit moois wekt natuurlijk de belangstelling van de consument. Het verrast ons daarom dat UPC de forse vraag naar de Horizon mediabox niet had verwacht. Op de CTAM Europe conferentie in Wenen vertelde marketingdirecteur Peter Dorr, van Liberty Global International, dat de vraag vijf keer groter is dan vooraf was ingeschat. UPC was eerst van plan om elke Horizon box door een monteur te laten installeren, maar is weer moeten overstappen op zelfinstallatie omdat er niet genoeg monteurs beschikbaar zijn. Op zich is dat geen ramp, maar omdat de box in de woonkamer geplaatst moet worden, en niet in de meterkast, is het wel belangrijk dat de kwaliteit van de kabel, die door het huis loopt, goed is. Een monteur kan dit meten en eventueel vervangen, een consument meestal niet.

Door de grote belangstelling liep er behoorlijk wat mis bij de aanmelding voor de nieuwe box. Aanmeldingen werden niet, of dubbel, verwerkt, met gefrustreerde helpdeskmedewerkers en klanten als gevolg. Wij zien dit als opstartproblemen, en verwachten dat dit snel verholpen zal zijn. UPC zal ongetwijfeld geleerd hebben dat je je zaakjes maar beter snel op orde kunt hebben als je niet nog jaren een slechte naam wil hebben.

Wij, en andere UPC klanten, hebben de nieuwe mediabox nu zo'n vier weken in gebruik en onze eerste ervaringen zijn zowel positief als negatief. Prachtig is dat er nu tot wel vier programma's tegelijk opgenomen kunnen worden, terwijl er op de TV een vijfde zender zichtbaar is. Dat is een enorme vooruitgang. Fijn is ook dat bij een HD abonnement de lijst van zenders nu met NED 1 HD begint. Wij hebben ook de indruk dat het draadloze netwerk (Wifi) beter werkt dan bij een aantal oude kabelmodems.

De grootste verandering is toch de nieuwe gebruikersinterface. Deze ziet er prachtig uit, maar de schoonheid ervan is oppervlakkig. Uiteindelijk blijkt de bediening, in veel gevallen, omslachtiger dan bij de oude box. De afstandsbediening is simpeler gemaakt, maar dit betekent in feite dat een aantal vertrouwde knoppen zijn verdwenen. Alles verloopt nu via het horizon menu. Er moet dus veel door deze menu's geklikt worden, wat de bediening er niet vlotter op maakt.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tGF8kSkmZCk[/youtube]

De grootste irritatie vormen echter de technische mankementen. Zo werkt Video On Demand (VOD) niet altijd, zelfs niet als de mediabox is aangesloten door een monteur. Telefonie via de mediabox werkt niet goed en de mediabox loopt geregeld vast. Het gevolg is dat er veel gebeld wordt met de helpdesk en dat de wachttijden soms oplopen tot 30 minuten. Binnen een week na de lancering kwam UPC al met een firmware update, maar baten mocht dat niet.

Er zullen nog wel een aantal firmware updates volgen voordat alles betrouwbaar werkt, maar uiteindelijk zal de Horizon box toch een vooruitgang blijken te zijn. De nieuwe mogelijkheden zijn goed gekozen, en halen de kracht van de kabel goed naar voren. Aan de gebruikersinterface zal echter nog wel behoorlijk gesleuteld moeten worden. Met de nieuwe hardware is dat gelukkig ook goed mogelijk. COAX verwacht dat UPC nog wel met een uitgebreidere afstandsbediening zal komen om de tekortkomingen, van het huidige simpele model, teniet te doen.

Hans Ronhaar
Voorzitter COAX NL
 
Hans, bedankt voor jouw bijdrage en ik voorzie voor COAX nog heel wat uurtjes overleg met UPC over het Horizon fenomeen. Duidelijk is dat ze een onvolwassen product in de markt hebben gezet zonder de eerste afnemers er glashelder op te wijzen dat ze als een soort beta testers worden beschouwd.

Als ze in de vliegtuigindustrie ook zo te werk gaan, zouden er hier heel wat minder mensen online zitten :P
 
Dat filmpje van bright lachwekkend, wat een sukkel zegmaar, dingen die hij verteld klopt totaal niet, maarja dat is teverwachten van bright.
 
Devil-Strike.net zei:
Dat filmpje van bright lachwekkend, wat een sukkel zegmaar, dingen die hij verteld klopt totaal niet, maarja dat is teverwachten van bright.

Ja, dat filmpje is erg amusant. Echt allemaal naar kijken hoor! :)
 
den Tsaar zei:
Als ze in de vliegtuigindustrie ook zo te werk gaan, zouden er hier heel wat minder mensen online zitten :P

Denk even aan de Airbus A380, of hoe heet dat grote ding ook al weer precies, ging ook net van een leien dakje. Dus de vliegtuigindustrie is niet zo safe als je denkt :

Nieuwe gadgets op de markt maakt consumenten gek......
Vijf keer meer Horizon boxen de deur uit dan verwacht.
De iPhone 5 binnen 10 minuten uitverkocht.
Mensen worden steeds gekker als het om nieuwe speeltjes gaat.
Vermakelijk is het wel 8)
 
Was vanochtend ook met appeltje in nieuws, al die mensen voor een mobieltje in rij net of hun leven kapot gaat als ze week langer moeten wachten ofzo.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=SoJ7xY5IED0[/youtube]
 
UPC zal wel denken 'Hebben we eindelijk die box ge-released, is het weer niet goed'.
Maar het is een gemiste kans dat ze niet nog een paar maandjes extra met een grote groep hebben getest.
Die plannen waren er wel, maar dat is niet door gegaan. Zal vast met deadlines te maken hebben gehad.
Erg jammer, want de mensen die hier op hebben zitten wachten verwachten natuurlijk een product dat helemaal af is. De gebreken die je nu tegenkomt waren vast op te lossen door een grootschalige beta test.
Zoals je ook in het filmpje ziet, het ziet er prima uit alleen nog even de puntjes op de i. Wat aanpassingen aan de afstandsbediening zou zo te zien al een boel verbeteren. En dat zoeken, dat kan ook anders. Allemaal kleine dingen die bij een grootschalige test naar voren waren gekomen, zonder dat iedereen ontevreden is.
Nu verwacht men een product dat af is, maar dat nog zeker niet is. Jammer want nu heeft 'Horizon' meteen weer een slechte naam terwijl 'Horizon' lange tijd het antwoord was op alle problemen.
 
@René [Mr. Jinx]

Helemaal mee eens.
Na de eerste golf van bestellingen, en de problemen die naar voor kwamen (en nog komen) had men tijdelijk de uitrol moeten stop zetten.Men had eerst de chaos die ontstaan is bij de bestellingen af moeten werken.
Daarnaast zijn er wel erg veel bugs naar voren gekomen die men met de groep die nu de Horizon box hebben had kunnen oplossen.Nu komt er weer een nieuwe groep bij die waarschijnlijk niet op de hoogte is van problemen die de box heeft.

Dat wordt dus "een gebed zonder einde".
 
Duidelijk artikel Hans.
Dit in combinatie met die andere review video van Eric - HWI, https://nl.hardware.info/tv/495/upc-horizon-video-review , moet het voor UPC toch wel duidelijk zijn waar een deel van de problemen liggen.

Het andere deel is het modem en netwerkt. Daar staat hier al veel en duidelijk informatie over.

Helaas heeft UPC niet gewacht met die verder uitrol blackjack. Bij de nieuwe pakketten is er alleen opname mogelijk met de Horizonbox. Aangezien de meeste dat wel willen ben ik benieuwd of ze het nu wel in de hand kunnen houden.
 
film gezien prachtig.ik weet het ik moet dat ding niet hebben.Laat mij de oude box maar houden.Wat een onzinbox
 
Terug
Bovenaan