• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

WiFi snelheid optimaliseren

Berichten
270
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik lees hier van mensen die +100Mbps halen via WiFi.
Zelf heb ik een 150Mbps verbinding met UPC, maar kom via WiFi niet boven de 73Mbps

3352397282.png


Ondanks dat ik zelden die 100/150 Mbps nodig heb, frustreert het me dat ik dat niet voor elkaar krijg. Misschien heeft iemand tips of wil meedenken.

Ik gebruik een TP-Link 1043 V2.1 modem router, welke uitzend met een max rate van 450Mbps
Hierop draait een Gargoyle firmware
Gebruikte kabel van modem naar router is Cat5, deze is goed genoeg want rechtstreeks aan het router gekoppeld haal ik de Max UPC snelheid van 148Mbps
WiFi signaal draait WiFi-N geforceerd op 40Mhz (I know... beetje aso om dat te forceren)
WiFi kanaal ingesteld op vast 11+7 (oftewel 5 t/m 13 worden gedekt)
Er zit hooguit 1 ander (buur)signaal een stukje in de weg, maar die is erg zwak
Op het eigen WiFi netwerk heb ik, als test, alleen mij eigen laptop gekoppeld (MAC restricties)
Laptop staat 2 meter van WiFi Router.
WiFi router heeft 3 antennes van 8dBi (extra bijgekocht)
Signaalsterkte is 100% / verbindingskwaliteit is 100%
USB-WiFi dongel ontvanger is een EDUP EP-N1528 (chip: Realtek RTL8192CU) welke werkt op 300Mbps
Gebruikt de meest recente drivers 1025.1.423.2013 van Microsoft.

Ik zou niet weten wat ik nog kan doen om de snelheid te verbeteren?
iemand een tip wat ik zou kunnen proberen?
 
lessram zei:
Ik zou niet weten wat ik nog kan doen om de snelheid te verbeteren?
iemand een tip wat ik zou kunnen proberen?

Ik had een beter Access Point nodig... WiFi van de HB is gewoon belabberd. Ben gelijk voor een 802.11AC-router (ingesteld als AP) gegaan en vandaar draadloze snelheden van boven de 200Mb/s.
 
Oooeeepsss, ik bedoelde dat ik een TP-Link 1043 WiFi-router (B/G/N) heb..
Ik gebruik de HB ook niet als router.

Maar ik begrijp dat een A/C toch nog weer realistischer de snelheid haalt?
 
lessram zei:
Ik gebruik de HB ook niet als router.

Ik gebruik de HB verder wel als router... HB geeft ook alle adressen uit en dergelijke. Mediaplayer en receiver zijn direct op de HB aangesloten. De PC, server, printer en AP zijn allemaal aangesloten via switch op de HB.

Maar ik begrijp dat een A/C toch nog weer realistischer de snelheid haalt?

Uh ja. Je moet daarnaast ook apparatuur hebben... of in ieder geval draadloze netwerkadapters die met 802.11AC overweg kunnen.
 
Dank je. Ik snap dat je router en WiFi ontvanger dan natuurlijk ook AC moeten ondersteunen. Maar eigenlijk is dat ook niet wat ik zoek. Met mijn bovenstaande configuratie zou 150Mbps in theorie makkelijk haalbaar moeten zijn. Maar dat is het niet....

Dus hopelijk iemand die er iets fout in ziet of een tip heeft.
 
In diverse reviews staat dat er met de 1043 draadloze snelheden van tussen de 70 en 80Mb/s gehaald worden. Jouw behaalde snelheden wijken dus niet echt af. Overigens, die 300Mbit is geen garantie hè... het is gewoon tot 300Mb/s. Je houdt sowieso max 150Mb/s over (150Mb/s zenden en 150Mb/s ontvangen -> half-duplex, om-en-om).
 
na de laatste modem update 1.08 heb op mijn abo 100/10 een snelheid tussen de 88 en 98 dus niet echt slecht ;)

ik gebruik de horizon wifi wel heb ik een usb wifi adapter aangeschaft de linksys Ae3000 daar ik een samsung netbook fn310 (10 inch) heb en die intern wifi haalt deze snelheden niet
de horizon modem heb ik geconnect met 5ghz

Basisinstellingen van 5 GHz AP

Gemengd (802.11a en 802.11n)
Kanaal Auto 36
Bandbreedte 20 MHz / 40 MHz
Vermogen100

geen klagen aan deze kant werkt voortreffelijk
 
Cock zei:
na de laatste modem update 1.08 heb op mijn abo 100/10 een snelheid tussen de 88 en 98 dus niet echt slecht ;)

Geen klagen aan deze kant werkt voortreffelijk

Je gaat er echter wel last van krijgen bij snelheden boven de 120Mb/s. Door een bug in v1.08 kan je niet hoger dan 120Mb/s. Is door Mabili onder de aandacht gebracht, maar tot op heden geen resultaat.
 
Beste Lessram,

Hier vorige jaar ongeveer hetzelfde probleem ervaren.....

Bij een vorige actie gekozen met 150mb/s, maar haalde ook maar ongeveer 70 a 80mb/s draadloos.
Ook van alles geprobeerd om te achterhalen waarom het niet hoger kwam.
(met een utp kabel ging het wel prima)
Eigen router er tussen uit, alleen de modem router van upc geprobeerd.
Instelling nagekeken in de (modem)router, in de laptop de netwerkkaart.
Het kwam niet boven de 70 a 80mb/s.

Uit frustratie upc gebeld voor een monteur, die alles netjes kwam controleren en testen.
Zelfs de laptop van de buurman erbij om te testen wat daar de snelheid van was.
Nu blijkt dat mijn netwerkkaart in de laptop maar 100mb/s wifi aankan en natuurlijk met wat verlies op 70 a 80 mb/s uitkom.

De laptop van de buurman kwam op 134mb/s draadloos.
Advies van de monteur een losse wifi dongle kopen met een hogere snelheid.

Zelf heb ik toen gekozen om kosteloos te mogen downgraden naar het pakket met 100mb/s / 10mb/s
(film 1 actie pakket) (die nu niet meer bestaat).

Als er (binnenkort) een nieuwe laptop komt ga ik weer voor de hogere snelheid.
 
Creative Solution zei:
In diverse reviews staat dat er met de 1043 draadloze snelheden van tussen de 70 en 80Mb/s gehaald worden. Jouw behaalde snelheden wijken dus niet echt af. Overigens, die 300Mbit is geen garantie hè... het is gewoon tot 300Mb/s. Je houdt sowieso max 150Mb/s over (150Mb/s zenden en 150Mb/s ontvangen -> half-duplex, om-en-om).

Modem is zelfs 450Mbps, wordt zelfs in inSSIDer aangegeven als max, al nam ik dat al met een korreltje zout. Dat 150 de max zou zijn weet ik, daarom heb ik alle hardware op minstens 300Mbps gekocht.... dacht ik. Blijkbaar wil inderdaad de router (van 45 euro) niet meer geven dan 80Mbps. Dan houd het verhaal gewoon op.

Pred! zei:
....
Nu blijkt dat mijn netwerkkaart in de laptop maar 100mb/s wifi aankan en natuurlijk met wat verlies op 70 a 80 mb/s uitkom.
De laptop van de buurman kwam op 134mb/s draadloos.
Advies van de monteur een losse wifi dongle kopen met een hogere snelheid.

En die losse WiFi dongel geef ik momenteel de schuld. Ze zijn er in zoveel soorten en beloven allemaal het beste van het beste. Heb er hier nu 3 liggen. De beste kwam tot 83Mbps, maar heeft een slechter bereik dan mijn internet 72Mbps kaartje. Met als gevolg als ik 5 meter van mijn router af ga zitten.... de interne uiteindelijk sneller is dan die dongel.
Ik wil best 50 euro voor een dongel betalen, maar zie maar uit te vinden welke echt goed is. Qua bereik en snelheid.
 
Terug
Bovenaan