• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

WIFI repeater = altijd halve snelheid van je echte snelheid?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter fry
  • Startdatum Startdatum

fry

Berichten
378
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Hoi,

Na problemen met het wifi bereik en internetsnelheid in mijn huis heb ik een repeater aangeschaft (fritz!Wlan repeater). Ik heb een 60mb verbinding. Zonder repeater dropte de snelheid enorm tot rond de 20. Nu met mijn repeater heb ik weer 100% signaalbereik maar......is de snelheid slechts rond de 30. Nu heb ik het hele weekend lopen klooien met firewall instellingen e.d. zonder succes. Ik las daarnet op internet een bericht waarin iemand beweert dat je als je een repeater gebruikt je signaal sowieso door de helft gaat omdat het signaal nu eenmaal herhaald wordt bij het versterken. Kan iemand dat bevestigen? Dat scheelt me nog meer tweaken en settings proberen zonder succes. Maar als het waar is komt het er dus op neerdat een repeater helemaal geen zin heeft om je snelheid weer op te krikken vanwege een zwak signaal toch?
Ik had die repeater namelijk aangeschaft om weer volle snelheid te krijgen.... :'( :'(
 
Dat door de helft delen geldt inderdaad zodra je gebruik maakt van WDS en ik vermoed dat dat inderdaad het geval is. Dus dan kan je inderdaad nooit meer halen dan de helft van je netto draadloze netwerk doorvoersnelheid.

Als het een repeater met twee losse radio's betreft zou je in principe geen snelheid moeten verliezen maar de meeste repeaters hebben dat niet zoals ik hierboven aangeef.
 
thanks, ik zal eens kijken of die Fritz! repeater wds gebruikt als repeatmethode. Dan ben ik er dus niets mee opgeschoten :-(
 
toch nog vraag daarover over die halve snelheid: ik snap dat de snelheid tussen modem <> repeater <> computer halveert. Dus aangezien alle drie wireless N gebruiken zouden die apparaten in theorie op zo'n 150Mpbs ipv 300Mpbps met elkaar kunnen communiceren. Maar dan heb je toch nog steeds genoeg bandbreedte om er een 60Mbps internetverdinding door te pompen?
 
fry zei:
toch nog vraag daarover over die halve snelheid: ik snap dat de snelheid tussen modem <> repeater <> computer halveert. Dus aangezien alle drie wireless N gebruiken zouden die apparaten in theorie op zo'n 150Mpbs ipv 300Mpbps met elkaar kunnen communiceren. Maar dan heb je toch nog steeds genoeg bandbreedte om er een 60Mbps internetverdinding door te pompen?
Ik heb het ook over netto doorvoersnelheid. 300Mbit is gewoon marketingpraat die je nooit kunt halen. In de praktijk ligt het maximum vaak slechts ergens tussen de 50 en 80Mbit afhankelijk van de omstandigheden en gebruikt appartuur. Dus 30Mbit na een WDS apparaat is niet zo gek op zich.
 
ik222 zei:
Ik heb het ook over netto doorvoersnelheid. 300Mbit is gewoon marketingpraat die je nooit kunt halen. In de praktijk ligt het maximum vaak slechts ergens tussen de 50 en 80Mbit afhankelijk van de omstandigheden en gebruikt appartuur. Dus 30Mbit na een WDS apparaat is niet zo gek op zich.

Ikzeg altijd wifi - de helft, 54Mbit is dus 20a25Mbit 300Mbit is max 150Mbit.
 
ok, snap ik. Maar voor de zekerheid nog een keer: stel dat mijn max netwerksnelheid nu 150 Mbps of minder is, dan moet ik dus toch nog steeds mijn 60Mbps internetsnelheid daardoor heen kunnen krijgen? Of wordt die dus OOK gehalveerd? Of wordt er in bovenstaande bedoeld dat de wireless-N snelheid normaal gesproken maar tussen 50-80 ligt dus dat het na gebruik van repeater slechts 25-40 Mpbs overblijft en ik dus nooit meer dan 40 Mbps kan halen :-( ?
 
fry zei:
ok, snap ik. Maar voor de zekerheid nog een keer: stel dat mijn max netwerksnelheid nu 150 Mbps of minder is, dan moet ik dus toch nog steeds mijn 60Mbps internetsnelheid daardoor heen kunnen krijgen? Of wordt die dus OOK gehalveerd? Of wordt er in bovenstaande bedoeld dat de wireless-N snelheid normaal gesproken maar tussen 50-80 ligt dus dat het na gebruik van repeater slechts 25-40 Mpbs overblijft en ik dus nooit meer dan 40 Mbps kan halen :-( ?

Als je N apparatuur heb bijvoorbeeld router en/of een Draadloze usb stick die ook N aankan dan moet je die snelheid kunnen halen
 
fry zei:
ok, snap ik. Maar voor de zekerheid nog een keer: stel dat mijn max netwerksnelheid nu 150 Mbps of minder is, dan moet ik dus toch nog steeds mijn 60Mbps internetsnelheid daardoor heen kunnen krijgen? Of wordt die dus OOK gehalveerd? Of wordt er in bovenstaande bedoeld dat de wireless-N snelheid normaal gesproken maar tussen 50-80 ligt dus dat het na gebruik van repeater slechts 25-40 Mpbs overblijft en ik dus nooit meer dan 40 Mbps kan halen :-( ?

Je hebt te maken met hetgeen je binnenkrijgt. In jouw geval dus onder de meest gunstige omstandigeheden is dat 60 Mbps.
Nu laten we ook jouw router maximaal werken, die gooit dus zonder enig verlies die 60 Mbps door op jouw WiFi-netwerk.
Dan komt het bij jouw repeater aan. Die moet dus, door de manier waarop WDS functioneert, gelijktijdig daarnaar luisteren en het ook weer doorgeven en treedt dus het verlies van 50% op. Gevolg: 30 Mbps over.

Kortom: In de meest ideale omstandigeheden blijf jij met het gebruik van een repeater onder WDS inderdaad op een maximum van ongeveer 30 Mbps steken.

(In tegenstelling tot hetgeen hierboven gepost wordt. :( )

Je hebt gewoon te maken met de manier waarop een WDS repeater werkt en dat heeft dus niet direct te maken met of je router 300 Mbps kan aanbieden, maar dat gewoon het aangeboden signaal dat van je modem komt 50% verlies oploopt bij je repeater met WDS.

Toevoeging:Als je echt creatief wilt zijn, sluit je op je router via een LAN-LAN verbinding een tweede router aan. Je configureert ze op de juiste wijze, geeft ze dezelfde SSID en wachtwoord en je bent (in theorie) het probleem van de snelheidshalvering op de repeater kwijt.
 
Duidelijk Martcom. Voel me wel beetje genaaid door de zin op een site die me deed besluiten de repeater te kopen: '...weer optimaal bereik en snelheid' :-(
 
Terug
Bovenaan