• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Wie is er verantwoordelijk voor wat?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kasper1985
  • Startdatum Startdatum
K

Kasper1985

Ik woon op 1 hoog en vanochtend heeft er een monteur geconstateerd dat het signaal op mijn AOP niet goed is.

Hij heeft me erop gewezen dat mocht de conclusie zijn vanuit UPC dat dit ligt aan de kabel tussen de begane grond en 1 hoog dat dit dan moet worden opgelost op mijn kosten.

Echter lees ik in de informatie van UPC overal dat UPC verantwoordelijk is tot aan het AOP. Dit AOP zit in mijn woonkamer dus niet op de begane grond.

Wie is er hier nu formeel verantwoordelijk? Ik loop wat op de zaken vooruit maar ik wil voorkomen dat ik straks voor kosten op draai terwijl ik zelf geen toegang heb tot dit gedeelte. Dit zit in de muur en komt ergens op de begane grond binnen en loopt door buizen naar mijn huiskamer waar het AOP zit.

Kasper
 
Als het daadwerkelijk het AOP is, dan is UPC gewoon verantwoordelijk.
Mocht het anders opgelost zijn in het pand dan valt het waarschijnlijk onder de VVE van het gehele pand en zal het uit die pot betaald moeten worden.
 
Wat hierin ook belangrijk is, of de aop oorspronkelijk wel op de 1e verdieping hoort, het kan zijn ( in een maisonette b.v. ) dat een van de vorige bewoners de aop heeft verplaatst door de groene kabel te verlengen.

Henk
 
Mijn appartement is koop (gekocht van een woningbouwvereniging als zijnde gerenoveerd). Boven mij is huur, daarboven ook. Onder mij is inmiddels ook koop maar was een aantal jaar na mijn koop nog huur.

Voorzover ik weet is het officieel gesplitst met een splitsingsvergunning. Nou ben ik geen expert of jurist maar het lijkt me dat een van de dingen bij een splitsing juist bij uitstek is dat een woning zelf voorzienend moet zijn dus ook op het gebied van AOP/IS/RA punt.

IS/RA punt is hetzelfde verhaal ook hier is de kabel tussen mijn woning en de meterkast (waar de invoerkabel zit, IS/RA zit in mijn woning ivm splitsing) goedkope bouwmarkt troep. In het verleden bij ADSL had dit klapperlijnen tot gevolg was de conclusie van KPN, waardoor ik destijds ben overgestapt naar UPC. In het begin veel problemen gehad met UPC, laatste jaren wat minder tot ik denk 2 maanden geleden.

Kasper
 
Kasper
een woning als in een appartement/flat complex koop je een aandeel in het gehele complex waarop een akte van splitsing is afgegeven. Het aandeel geeft recht op bewoning bij huur is er een groot aandeelhouder deze heeft meestal meerdere woningen in jullie geval waarschijnlijk de woningbouwvereniging.

In ons complex 144 woningen zitten een aantal verdeelkasten vandaar gaan de groene/grijze kabels naar je woning de AOP. Bij ons is UPC verantwoordelijk voor de levering van een goed signaal op het AOP.

een leverancier of dit nu gas, water of electra of kabel dient de voorziening in je woning op orde te hebben tot het centrale gedeelte in geval van kabel tot het AOP.
 
Cock,

Dankjewel, dat dacht ik inderdaad ook. Hoe komt een UPC monteur er dan bij dat tussen BG en 1 2 en 3 hoog verantwoordelijkheid is van de eigenaar. In mijn geval dus ik en in het geval van 2 en 3 hoog de woningbouw.

Er is nu een buiten monteur aangestuurd. Als inderdaad blijkt dat er een probleem zit tussen BG en 1 hoog dan draai ik voor de kosten op? Ik heb ook nooit anders begrepen dat UPC volledig tot aan het AOP goed signaal moet leveren.

Ik denk dat ik in dat geval sowieso de handdoek in de ring gooi en maar overstap naar digitenne ofzo. Beetje zonde alleen van de 100 euro aan Hirschman coax kabel en nieuwe splitter :'( >:(

We gaan het zien de buiten monteur staat gepland voor de 23ste januari, helaas kon ik ivm werk niet eerder gezien het tijdvlak tussen 8 en 13:00 (dit is meer iets voor "lucht uw hart" maar dat is toch ook niet meer van deze tijd tussen 8 en 13:00?!)

Kasper
 
"Heeft u onverhoopt een storing? Wij lossen het gratis op wanneer het signaal van ons Digital Network niet goed is. Dit geldt tot en met het Abonnee Overname Punt, het eerste aansluitpunt in de woning."

Bovenstaande schrijft UPC op haar website over haar verantwoordelijkheid voor een goed signaal.
 
Precies! vandaar ook mijn verwarring. De binnen monteur heeft vast gesteld dat het 100% buiten mijn appartement ligt.

Maar hij begon dus meteen over het feit dat als het tussen BG en 1 hg zou zitten ik voor de kosten op zou draaien. Alleen en alleen dan als het in de straat (wijkverdeler kabels etc.) dan zou UPC het kosteloos herstellen.

Misschien maak ik me druk om niks. Maar punt is dat als je de HD belt in dit soort gevallen dat als je 10x belt je vaak 10 15 verschillende antwoorden krijgt.

Ik wacht de buiten monteur wel even af. Zolang ik geen concrete factuur voor m'n neus heb gekregen is er nog niks aan de hand lijkt me.

Kasper
 
Anders kan je beter even contact opnemen met de webcare om niet voor verrassingen te komen staan.
 
UPC is verantwoordelijk tot en met het AOP, maar het is altijd de vraag wat het AOP is.

Bij veel appartementen gebouwen, flats, bejaarden/ verzorgingstehuizen, studenten huizen etc. heeft de eigenaar een coax netwerk in het gebouw aangelegd en levert UPC een AOP om dat netwerk van signaal te voorzien.
De bekabeling vanaf dat AOP naar jou binnen is dan de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Dat kan de woningvereniging, VVE, of jij zijn. Hangt ervan af hoe e.e.a. is vastgelegd in de contracten.

De AOP zit vaak in je eigen meterkast. De kabel tussen dat AOP en de aansluiting in jouw kamer is dan voor jouw verantwoording.
Bij appartement woningen (meterkast op B.G.) zit er een flink stuk kabel tussen AOP in die meterkast en de aansluiting in jouw woning. Die kabel is dan jouw verantwoording.

Bij oudere eengezinswoningen is de antenne WCD in de huiskamer heel vaak de AOP.

Informeer bij de VVE en bij UPC webcare team of zij weten hoe het bij jou zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan