• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Welke HDCP versie(s) gebruikt UPC?

Berichten
566
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik heb een platte TV van een jaar of zes oud en die bevalt me nog uitstekend. Echter wilde ik heel graag een Sonos Soundbar en die heeft een optische ingang, mijn TV heeft geen optische uitgang. Dus ik dacht de oplossing te vinden in de König KN-HDMISW25‏ HDMI-switch, deze kan schakelen tussen 4 HDMI bronnen én heeft ook nog een optische uitgang. Alle spielerei werkt prima, alleen de Horizon mediabox niet :(

13762511625_7a646c39a7_z.jpg


De switch heeft een HDCP engine maar blijkbaar niet de juiste HDCP versie. Weet iemand welke versie HDCP UPC gebruikt voor de Horizon box?

En hebben andere boxen wellicht andere / lagere versies zodat mijn switch daarmee wel werkt?

Inmiddels heb ik König gemaild met de vraag welke versie de switch ondersteunt.
 
ligt eraan welke box er gebruikt word, maar dacht zowel voor oude als horizon box hdcp v1.1, voor horizon is het wel zeker 1.1 aangezien deboxee box(zelfde soc als horizon) ook maar 1.1 ondersteund.
 
Een probleem met een oudere versie van HDCP is niet erg waarschijnlijk, omdat de versies onderling transparant moeten zijn voor de eindgebruiker.

De meeste HDMI switches zijn geen HDCP repeaters en zouden de I2C bus (seriële communicatielijn) gewoon doorschakelen naar de uitgang. Elke schakeling echter initieert dan een HDMI handshake met vertraging tot gevolg.

Deze switch claimt een HDCP engine te gebruiken om dat te voorkomen, dus functioneert het als repeater en heeft dus een eigen KSV en private keyset.
Het kan goed zijn dat de switch door de HDMI maffia op een soort zwarte lijst is gekomen (revocation list) zodat de KSV (public key) niet meer werkt om uiteindelijk een cipherkey te genereren in het display, met een zwart beeld als gevolg.
De reden kan zijn de aanwezigheid van de onversleutelde digitale uitgang op de switch.
Die revocation list wordt niet door alle HDMI bronnen bijgewerkt, dus dat kan verklaren dat die er geen proleem mee hebben.

Ik ga er even van uit dat je meer HDMI bronnen hebt met HDCP encryptie. Als de Horizon de enige is, dan moet je het meer zoeken in hardware problemen.
Het meest voor de hand liggende is dan het te snel uitlezen (clocken) van de HDCP port (eeprom) van de TV door de switch. Een setje pull-up weerstanden op de I2C bus kan dat verhelpen.
 
Gisteren ben ik nog even naar de UPC winkel geweest, met switch, en daar even gevraagd of ze een oplossing wisten. De medewerkster gaf eerlijk toe dat dit een stapje te technisch voor haar was en ze belde een 2e lijns collega. Hij wist gelukkig wat HDCP was maar wist ook niet welke versie. Hij opperde om in de winkel testen met de daar aanwezige Horizonbox gezien ik nog een box had uit de testfase. Helaas gaf de Horizon mediabox in de winkel precies hetzelfde probleem... De man die mij hielp was zo vriendelijk om ook de Pace HD (DCR7111) ook even te proberen en daar lukte het wel mee.

@MartinE-EDID, dank voor je uitvoerige antwoord. Ik ben er inmiddels achter dat König gewoon een handelsmerk van Nedis is. Ze kopen waarschijnlijk gewoon OEM spul in China en brengen dat in Nederland uit onder uit merk. Je aanname dat de HDMI sleutel ingetrokken is lijkt me zeer waarschijnlijk. Ik denk dat de Horizonbox een nieuwere lijst met keys heeft of die periodiek controleert en de Pace gewoon een standaard oude lijst heeft. Als de key van de switch net is ingetrokken dan zou een komende software van de Pace mogelijk ook de goede werking verhinderen.

Aan de andere kant, de andere apparaten zijn een Apple TV2 (met jail brake en aTV Black) en een Google Chromecast. Je zou toch verwachten dat deze apparaten ook een actuele lijst van ingetrokken HDMI keys hebben. Zou het dan toch de timing zijn? Ik zie mezelf geen weerstanden solderen. Ik neem aan dat je in de switch bedoelde toch? Want de Samsung TV in de UPC winkel had precies hetzelfde probleem.

König heeft ook nog een zusteronderneming met vergelijkbaar spul, HQ Silver Series, zij hebben ook een 4-poorts HDMI schakelaar, de HQSSH105. Misschien die maar eens proberen.
 
Terug
Bovenaan