Wel pingen geen webpagina's

D

Dreo

Hallo, ik heb een probleem met mijn nieuw aangeschafte (wireless) router. Verbinding tussen de pc en de router werkt goed. Verbinding tussen de laptop (wireless) en de router loopt goed. De router krijgt van chello een IP adres. Vanaf de PC kan ik pingen naar iedere willekeurige site, zowel op IP als op adres dus DNS werkt ook. Alleen als ik een webpage probeer op te roepen lijkt het alsof hij oneindig staat te wachten op data. Hij vindt de site dus wel, maakt ook contact, maar de daadwerkelijke dataoverdracht lukt niet...

mijn configuratie is:

Router: SMC, type 2404WBR.
Modem: Com21, model ?
PC1: XP professional, straight-kabel, Het locaal IP is: 192.168.2.50, netwerkkaart: 3com etherlink xl,
PC2: XP professional, wireless, Het locaal IP is: 192.168.2.51, netwerkkaart: intel pro wireless 2100
IP van chello. 80.56.xxx.xxx
 
R

rd

Kun je in de configuratie van de router de wan-poort
op 10Mbit (only) zetten? Dan zou ik dat eens proberen.
 
Topicstarter
Topicstarter
D

Dreo

Nee sorry, dit lijkt niet te kunnen. In de configuratie schermen kan hier niets over vinden. Maar je gedachte vind ik niet gek...

Inmiddels heb ik wel iets meer info, maar het wordt het er wat mij betreft alleen maar gekker op. MSN messenger blijkt het dus bijvoorbeeld gewoon te doen, maar dan wel heel langzaam. Ook mijn Outlook mail doet het, maar een kleine mail versturen duurt een eeuw. Als ik surf naar Google komt hij snel op (vanuit cache denk ik) en als ik ergens op zoek dan krijg ik gewoon resultaat...?! Klik ik vervolgens een link aan dan krijg ik meestal geen resultaat, zoals eerder beschreven, tenzij de site simpel (text only) en klein is, tenminste daar lijkt het wel op... Net of de router het per request net lang genoeg uit houd om 1 pakketje data te ontvangen en vervolgens het spoor bijster raakt..... very very very weird allemaal ???. Nogmaals, als ik de internet kabel direct op mijn PC aansluit (zoals nu...) werkt alles feilloos.

PS: Weet iemand wat de leds op het frontje van de router betekenen? Alle leds branden groen maar een tweede ledje bij de LAN1 verbinding (PC naar router) brand oranje.
 
Topicstarter
Topicstarter
D

Dreo

O ja, nog even ter aanvulling:

Ik heb wel geprobeerd om mijn netwerkkaart (3com etherlink XL) geforceerd op 10Mb te zetten, zodat (eventueel) de snelheid van PC naar router gelijk zou zijn als de snelheid van router naar internet...

... maar dit hielp ook niet...
 
R

rd

wappy zei:
Het maakt helemaal nix uit of i nouw op 10Mbit staat of op 100Mbit. chello ondersteunt alle2<
Ik weet uit eigen ervaring dat dit niet juist is. Er zijn modems in omloop die geen 100Mbit of 10/100-autosensing poorten herkennen. Die modems willen perse een 10Mbit poort zien.

Het probleem van Ddreo lijkt zich niet op het niveau van het tcp/ip-protocol af te spelen maar een niveau lager. Ik denk dus eerder aan een slechte kabel, snelheid van de poorten, firmware van de router of iets dergelijks.
 
J

JX_INSU

De afgelopen tijd ben ik ook tegen dit probleem aangelopen, eigenlijk sinds ik met een router ben gaan werken. Het modem is mijn geval een Motorola.

Deze routers gaven precies dit probleem (wel ping, zelfs een tracert opdracht werkt, maar geen internet of zeeeeer traaaag.)

- etech
- sweex (soms totdat ik met een firmware update de router "vernielde",helaas was Funtronics failliet gegaan waardoor het even duurde voordat ik hem had geruild.
- sitecom
- kiboshi

Sinds gisteren heb ik een Belkin staan, die in eerste instantie ook dit probleem gaf. Maar inmiddels werkt het naar behoren.

Mijn conclusies zijn:

- Het ligt niet aan de kabels
- 100 Mb of 10 Mb maakt ook geen bal uit, zou ook vreemd zijn immers de nieuwste computers hebben standaard een 100Mb netwerk kaart. De Sitecom heb ik ook 10Mb gezet en dat maakte in dit geval niets uit.
- De instellingen op je PC hebben ook geen invloed
- Heeft ook niks met de modem of Chello te maken
- Met bepaalde software (commview) kan je zien welke communicatie er is tussen PC en router en soms ook modem. Het is me opgevallen dat er veelvuldig communicatie tussen router en modem is, en volgens mij vertraagd dit de internet verbinding.

Mijn conclusie is dus dat het de router is die bepaalde informatie (welke weet ik niet) van de modem wil hebben. Maar omdat de modem deze informatie niet heeft of kan geven loopt het spaak. Met andere woorden het is de router die het probleem geeft.

De Belkin heeft één indicator voor de WAN verbinding en één om aan te geven of de router met de modem verbinding heeft. De WAN verbinding is continue aan het knipperen (oranje), in de handleiding staat niets, maar oranje knipperen is dus foute communicatie tussen router en modem.

Een oplossing die bij mij heeft gewerkt is:

- net zo lang routers ruilen totdat je er een vindt die het doet. In dit geval de Belkin.
- installatie procedure doorlopen (MAC adres kopiëren, etc)
- standaard instellingen van netwerk kaarten, dwz "vers" geïnstalleerd.
- aansluiten van alle (twee) PC's op router
- router aansluiten op modem
- alles aan
- een half uur laten staan (oranje knipperen van WAN verbinding)
- hardware reset van Router geven terwijl alles aanstaat.

Waarom dit werkt weet ik helaas niet en of het blijft werken ook niet, maar met een beetje geluk krijg je het ook aan de praat, maar zoek het vooral niet in de instellingen van je PC dat kost je alleen maar tijd.

En anders gewoon ruilen, of met de helpdesk van de router bellen.
 
Topicstarter
Topicstarter
D

Dreo

Super, al die reacties!

De volgende dingen heb ik inmiddels nog uitgeprobeerd/getest:
- Kabel: er zijn er twee:
- kabel van com21 naar router: moet goed zijn, want deze zit nu direct aangesloten en dat werkt ok
- kabel van router naar pc: als die kapot is zou de wireless verbinding van de laptop naar de router wel moeten werken, en dat is niet zo. Bovendien kan ik de router vanaf de PC prima configureren
- Firmware: geupgrade naar de laatste versie die er overigens al opstond. helpt niet.
- specs nagezocht: de WAN poort is ook autosensing 10/100 Mbit

jx_insu; bedankt voor je uitgebreide verhaal! Het lijkt er inderdaad op dat de router en het kabelmodem elkaar gewoon niet zo aardig vinden. De enige remedie hiertegen lijkt een firmware upgrade (maar die is er dus nog niet) of een andere router... Het zal dat laatste worden vrees ik...
 
Topicstarter
Topicstarter
D

Dreo

Het verhaal gaat verder...
Inmiddels heb ik 4 routers van verschillende merken geprobeerd (Edimax, Linksys, Sitecom, SMC) en allemaal doen ze het niet. Verschijnselen lopen uiteen, de ene krijgt wel een IP de andere niet, bij de ene kan ik pingen bij de andere krijg is soms data. Enfin, raar allemaal.

Gisterenavond getest bij de buurvrouw (heeft ook chello) met de router van sitecom.... wat denk je: meteen werken! Zij heeft ook een COM21 modem alleen een andere uitvoering want de kast is kleiner. Volgende test was dus om haar COM21 modem in mijn huis te installeren en daar de router aan te sluiten... weer niet werken, zelfde verschijnselen... :-\ ???.

Het enige wat nu overbleef aan mogelijkheden was de UTP-kabel en dit blijkt het dus ook te zijn. Het werkt nu, maar begrijpen doe ik het nog niet helemaal...

Onderstaand schemaatje geeft de situaties aan
(-------------- lange kabel van 15 meter)
(---- korte kabel 1,5 meter, meegeleverd bij router)

Zonder router, werkt perfect
COM21 --------------------- PC

Met router, werkt niet
COM21 --------------------- ROUTER ---- PC

Met router, werkt wel
COM21 ---- ROUTER --------------------- PC

Is dit raar of niet? Als de kabel echt kapot is, dan zou hij toch niet in de originele opstelling zonder router moeten werken?? Doet-ie dus wel. Kan het met de lengte van de kabel te maken hebben? Heb ik wellicht een draadbreuk die bij de PC niet van invloed is en bij de router wel? Kan het aan de connector liggen die bij de PC toevallig wel contact maakt en bij de router niet?

Ik heb nu dus thuis de duurste van de 4 nog liggen (sitecom €145,-), terwijl de goedkoopste (SMC €99,-) het met deze wetenschap ook wel zal doen... Scheelt toch weer €45,-... Aan de andere kant werkt het nu wel en eerlijk gezegd ben ik het wel zat al dat gedoe. Heeft me heel wat tijd en frustratie gekost inmiddels, los van alle wandelingen naar de computershop(s) en de telefoontjes (a €0,35 per minuut) naar diverse helpdesks...
 
Bovenaan