webmail en thunderbird

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

jete

Hallo,

Al vele jaren gebruik ik Thunderbird voor al mijn email. Met de invoering van webmail ben ik echter niet blij. Email die ik nu met webmail verstuur krijg ik niet te zien in Thunderbird. Ook wordt er door Ziggo geen ondersteuning geboden. Daarnaast is webmail in mijn ogen erg langzaam.
Wordt ik nu gedwongen een andere emailprogramma te gaan gebruiken en hoe kan ik alles makkelijk overzetten?

Een ongelukkige gebruiker.

Jack Tempel
 
Toch is er niets gewijzigd vergeleken met de oude ziggo webmail, als je met de oude Ziggo webmail iets verstuurde zag je ook niet in je Thunderbird mail client wat je verzonden had. Dat kwam omdat het POP3 protocol gebruikt werd. Je computer kon niet weten wat er in de map 'verzonden items' van de webmail stond. Dat is met de nieuwe webmail niet anders, tenzij je jouw email client overzet van POP3 naar IMAP.

Een bestaande mail account wijzigen van type is lastig in Thunderbird. Je kunt vermoedelijk beter even een nieuwe email-account aanmaken in Thunderbird met IMAP protocol. Dan zie je ook de map verzonden items. Zorg ervoor in Thunderbird dat je daar als verzonden-items dezelfde map gebruikt als webmail doet en laat thunderbird ook een kopie van het verzonden bericht in de map zetten. Dat staat allemaal in de helpfiles van Thunderbird beschreven. Je oude POP3 account kun je dan gewoon laten staan voor je archiefmail. Bij pop3 staat die mail namelijk alleen op je computer en niet op de server.

De instellingen voor de Ziggo mailserver kun je op de Ziggo website vinden, voor Thunderbird neem je dan de standaard IMAP beschrijving die hier staat.

Ik gebruik al jaren Thunderbird en dat werkt bij mij prima met de nieuwe mailserver en ook synchroon met webmail. Mocht je er zelf niet uitkomen, met de instellingen vanaf de Ziggo website en de helpfiles van Thunderbird, laat dan even weten waar je vastloopt, dan kun je hier wel verdere tips krijgen.
 
Ik heb het voor je getest, Je moet je Thunderbird instellen op IMAP en niet meer op POP3 en dan werkt het wel. Zie plaatjes.
Zelf gebruik ik trouwens IMAP van Gmail binnen Thunderbird.



 
Ik heb het voor je getest, Je moet je Thunderbird instellen op IMAP en niet meer op POP3 en dan werkt het wel.

Ziggo moet ergens op hun website ook een migratie instructie hebben staan van POP3 naar IMAP. Zoals Cees schrijft kun je dat zelden doen door het account type te veranderen, maar je moet het POP3 deleten en een nieuwe in IMAP aanmaken.

Denk er wel aan dat je zowel de in-box als de out-box van je oude account backupped, of gewoon naar locale, niet account gebonden, mappen kopieert.
 
maar je moet het POP3 deleten en een nieuwe in IMAP aanmaken.

Je hoeft de POP3 account niet persé te deleten, want dan ben je ook gelijk al je lokaal opgeslagen mails kwijt. Je kunt de oude pop-3 account gewoon laten bestaan, je moet alleen even instellen dat hij geen mail meer gaat ophalen, dus zet 'mail ophalen bij opstarten' uit en zet de periode van ophalen op 0 minuten. Voor de zekerheid kun je dan beter ook nog de server wijzigen van pop.ziggo.nl naar nietbestaand.nl of een andere niet-bestaande servernaam. Zou de client dan toch nog mail gaan ophalen omdat je dit per ongeluk handmatig doet dan krijgt hij geen verbinding.

Op die manier kun je al je oude mails nog steeds lezen, hoef je niet te backuppen en later proberen te importeren (wat vaak mis gaat) en alle nieuwe mails kun je via IMAP bekijken in je nieuwe Thunderbird account.
 
Je hoeft de POP3 account niet persé te deleten, want dan ben je ook gelijk al je lokaal opgeslagen mails kwijt.

De instructie op de Ziggo site was om alle mail van he account te exporteren naar een backup bestand en dan het account te deleten.
Daarna een nieuw account aanmaken en de oude mail weer importeren.

Ik heb een jaar geleden ook een POP3 account in IMAP omgezet. (andere provider dan Ziggo, maar dat maakt niet uit). Als ik met mijn mail Apple client de mailtjes uit de inbox & outbox naar een locale map sleep, worden ze van het account losgekoppeld en blijven bestaan na het deleten van het account. Maar je hebt gelijk dat dit bij een ander mailprogramma anders kan zijn.

Dus de oude postbussen exporteren naar je harde schijf en later in het nieuwe account importeren. En pas als alles goed overgezet is, het oude account deleten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan