• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Wat te doen tegen upstream power van 55 dBmv?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter SMulTiE
  • Startdatum Startdatum
S

SMulTiE

Beste allemaal,

in mijn vorige woning heb ik regelmatig last gehad van een uitvallende modem.
Hier heb ik in het verleden al meerdere malen topics voor geopend. De liefhebber kan deze ongetwijfeld vinden door even op mijn naam te zoeken in dit forum.

Korte samenvatting; mijn modem zond uit met 55 dBmV en klapte er daarom om de haverklap uit.
Hier is twee keer een monteur voor langs geweest. De eerste keer is de modem vervangen door een tweedehandsje (monteur had schijnbaar geen nieuwe bij zich :-s ).
De tweede keer is er niks vervangen.

Enkele weken nadat de tweede monteur langs is geweest zag ik op de uitleespagina van de modem dat de upstream power niet meer op 55 dBmV stond, maar wat lager. Ik heb in mijn vorige woning sindsdien geen last meer gehad van het uitvallende modem.

2 maanden geleden ben ik echter binnen dezelfde stad verhuisd. Ik heb mijn complete UPC pakket meegenomen en opnieuw aangesloten.
Het oversluiten ging echter op zeer korte termijn en zonder enige problemen; hulde voor UPC op dat gebied.

Je raadt het echter al; hier heb ik wederom last van eerdergenoemde problemen. Digitale televisie werkt perfect incl ondemand etc.
Menu-1789 geeft ook aan dat het signaal 100% is.
Mijn modem valt echter nog steeds om de haverklap uit.

Woensdagavond (nadat de modem meer dan 24 uur achtereen niet meer online was gekomen) heb ik de UPC helpdesk weer eens gebeld.
De dame aan de andere kant van de lijn adviseerde me om eerst de kabel met de F-connectors (tussen splitter en modem) te vervangen, om die in ieder geval uit te sluiten en op die manier te voorkomen dat ik voorrijkosten betaal voor iets dat ik zelf had kunnen vervangen.

Dit heb ik gisteren gedaan. Vervangen door een hoge kwaliteit kabel.
Helaas zonder resultaat. Het jeukt weer van de T3 errors op het Arris modem. En áls de modem online is staat
er weer vrolijk 55 dBmV aangegeven bij Upstream Power.

Eigenlijk heb ik 3 vragen over dit probleem:

1) Wat houdt het nou feitelijk precies in? Wat betekent 55 dBmV en waarom doet de modem dit?
2) Wat kan ik er zelf aan doen? (Ik heb alle kabels al vervangen met Hirschmann spul) Helpt een versterker?
3) Wat kan UPC er aan doen? (Is het zo simpel als ergens in de wijkcentrale een knopje wat bijstellen zoals ik al eens gehoord heb?)

Ik heb alles bij elkaar al een jaar of 10 abonnee bij UPC, en wil dat eigenlijk graag blijven omdat ADSL voor mijn geen reële optie is,
maar als dit probleem niet snel opgelost wordt, zal ik helaas toch de overstap moeten gaan maken.
 
1) Wat houdt het nou feitelijk precies in? Wat betekent 55 dBmV en waarom doet de modem dit?

Je modem mag uitzenden tot ong 58 dBmV.
Zodra dit hoger word knalt je modem eruit.


2) Wat kan ik er zelf aan doen? (Ik heb alle kabels al vervangen met Hirschmann spul) Helpt een versterker?

Zelf kan je er nu niks meer aan doen, je hebt de kabels al vervangen.

3) Wat kan UPC er aan doen? (Is het zo simpel als ergens in de wijkcentrale een knopje wat bijstellen zoals ik al eens gehoord heb?)

UPC kan het signaal komen meten door een LIJNMETING, en UPC kan in de centrale het signaal verlagen.

Nu een vraag aan jou, hoeveel zend de Downstream uit?

Info over DOWNSTREAM POWER:
Bij QAM64 moet de signaalsterkte tussen de -17 dBmV en + 13 dBmV liggen, waarbij de signaal/ruis-verhouding (3) minimaal 28 dB moet zijn.
Bij QAM256 moet de signaalsterkte tussen de -13 dBmV en + 17 dBmV liggen, waarbij de signaal/ruis-verhouding (3) minimaal 31 dB moet zijn.
 
Ik geloof niet dat het nu erg veel informatie verschaft, aangezien de modem niet online is, maar hier komt ie dan toch.

RF Parameters
Downstream
Freq/Power: 749.000 MHz -9 dBmV
Signal to Noise Ratio: 24 dB
Modulation: QAM256
Upstream
Freq/Power: 0.000 MHz 1 dBmV
Channel Type: DOCSIS 1.x (TDMA)
Symbol Rate: 0 kSym/sec
Modulation: Unknown


Zodra de modem weer online is, zal ik opnieuw de informatie hier neer zetten.

Waar ik bang voor ben, is weer in de cyclus van monteurs terecht te komen, terwijl het imho gewoon zo simpel is dat UPC het signaal in de centrale verlaagt. Kan ik dit niet aanvragen?
 
Dat DOWNSTREAM signaal staat nu momenteel wel erg laag.

Signal to Noise Ratio staat ook wel erg laag.
 
dat staat normaal wel hoger. heeft er volgens mij mee te maken dat de modem nu offline is. ik post de waarden nog een keer als de modem weer up is!
 
SMulTiE zei:
dat staat normaal wel hoger. heeft er volgens mij mee te maken dat de modem nu offline is. ik post de waarden nog een keer als de modem weer up is!
Is goed, komt het modem nu niet online dan?
 
Ik weet niet waar je het signaal uitsplit voor het modem en de DTV?

Ik raar je aan om de UPC-splitter/versterker te gaan gebruiken.
Er zijn twee verschillende, woonkamer uitvoering en de meterkast uitvoering.

73's Ton
 
pa3eia zei:
Ik weet niet waar je het signaal uitsplit voor het modem en de DTV?

Ik raar je aan om de UPC-splitter/versterker te gaan gebruiken.
Er zijn twee verschillende, woonkamer uitvoering en de meterkast uitvoering.

73's Ton

Ik geloof dat ik die ook gewoon gebruik, zie figuur hieronder:

imag0044z.jpg
 
Terug
Bovenaan