• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Wat is de reden dat het soms erg lang duurt voordat het modem online komt?

Berichten
439
Ik ben al een tijdje bezig met het installeren en testen van m'n internet verbinding in m'n nieuwe woning (zie dit draadje) en één ding dat mij opvalt, is dat het ene moment m'n modem binnen 30 seconden een DS en US frequentie vindt en online komt, en andere keren duur het een half uur. Nu is mijn kabelverbinding met het modem niet optimaal, maar ik kan me niet voorstellen dat het dat alleen is.

Soms wil het modem maar niet online komen maar als ik 'm dan even van de stroom afhaal, komt-ie binnen no-time opeens online. Maar soms is er geen pijl op te trekken. Zoals zojuist. Ik haalde de kabel even uit de wancontactdoos, stopte 'm terug en het modem kwam vrij snel weer online. Ik deed dat nog een keer of twee en telkens was het modem weer vrij snel online. Maar de laatste keer dat ik het deed, kon het modem niet eens een DS frequentie vinden. Het heeft toen een half uur geduurd voordat het modem weer online kwam. En mijn Arris modem (voor telefonie) staat nu nog steeds te zoeken naar een US frequentie.

Is dit uitsluitend het gevolg van een brakke verbinding of spelen er andere zaken mee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals je wellicht weet zit een EuroDOCSIS downstreamkanaal vaak tussen de 300MHz en 450MHz, maar dat hoeft niet. In de firmware van een modem is een tabel aanwezig met enkele frequenties die als eerste gecheckt worden bij het opstarten. Als je modem op die frequenties een downstreamkanaal vindt, dan zal ie in no-time op zoek gaan naar een US-kanaal (staat gedefinieerd in het DS-kanaal).

Kan je modem niets vinden op één van die frequenties? Dan zal het modem alle mogelijke frequenties aflopen (eerst per 1MHz, daarna per 0,75MHz, daarna per 0,50MHz (of andere volgorde) etc.).

Soms wil het modem maar niet online komen maar als ik 'm dan even van de stroom afhaal, komt-ie binnen no-time opeens online. Maar soms is er geen pijl op te trekken. Zoals zojuist. Ik haalde de kabel even uit de wancontactdoos, stopte 'm terug en het modem kwam vrij snel weer online. Ik deed dat nog een keer of twee en telkens was het modem weer vrij snel online.
Vermoedelijk kon ie in eerste instantie op de frequenties die in bovengenoemde tabel staan geen geschikt DS-kanaal vinden. Na een reset is dat klaarblijkelijk wel gelukt; wellicht dat je op dat moment last van een slechte verbinding.

Maar de laatste keer dat ik het deed, kon het modem niet eens een DS frequentie vinden.
Wellicht dat je op dat moment een slechte verbinding had waardoor er geen geschikt DS-kanaal gevonden kon worden.

En mijn Arris modem (voor telefonie) staat nu nog steeds te zoeken naar een US frequentie.
Je hebt hoogstwaarschijnlijk problemen met je retoursignaal (upstream).
 
sylvester(rr) zei:
Kan je modem niets vinden op één van die frequenties? Dan zal het modem alle mogelijke frequenties aflopen (eerst per 1MHz, daarna per 0,75MHz, daarna per 0,50MHz (of andere volgorde) etc.).

Ik heb in mijn modem ook wel eens gezien dat ie dan bij bepaalde DS-frequenties ook alle bijbehorende US-kanalen gaat testen, met verschillende power levels, vanaf 15 dBmV tot 58 dBmV, als ik me goed herinner. Dat duurt dan idd wel even tot er uiteindelijk weer contact is.
 
Terug
Bovenaan