• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Wanneer start NL 1-2-3 HD werkelijk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter huib
  • Startdatum Startdatum
H

huib

Er gaan een hoop speculaties rond...

NL 1-2+3 starten per 1-1-2009 met HD uitzendingen...
of ze starten in het eerste kwartaal...?

Ik krijg een hoop vragen van familie, vrienden en collega's en zeg altijd maar... in 2009... hoop ik.

Wie weet het zeker?
 
Om eerlijk te zijn geloof ik er niets van dat Nederland 1, 2 én 3 op korte termijn volledig in HD te bewonderen zullen zijn.
 
Het lijkt me voor de kijker voorlopig prettiger om 1 Nederland HD met een volledige HD-programmering te krijgen dan NL 123 met af en toe een programma in HD (hopelijk wordt dan niet vergeten een knopje oid om te zetten!).
Voor de aanbieder en distributeurs zie ik ook alleen maar voordelen voor 1 NL-HD.
 
Prettig zou dan ook zijn dan de kijker van het HD pakket ook op Nederland1 niet de normale SD versie ziet maar gelijk de HD versie maar uiteraard alleen als voor iedere zender een apart kanaal wordt gelanceerd. Mensen zijn gewoonte dieren dus beter om overige sd kanalen heen te gooien. Zal alleen wel eerste tijd meer SD geupscaled zijn met minimaal HD ernaast.

De methode van BBC HD is wellicht beter maar dan moet ie uiteraard wel los staan van de 'gewone' 3 publieke SD kanalen.
 
(K/V)2 zei:
Het lijkt me voor de kijker voorlopig prettiger om 1 Nederland HD met een volledige HD-programmering te krijgen dan NL 123 met af en toe een programma in HD (hopelijk wordt dan niet vergeten een knopje oid om te zetten!).
Voor de aanbieder en distributeurs zie ik ook alleen maar voordelen voor 1 NL-HD.

Als ze in de gids/EPG duidelijk aangeven welk programma HD is dan heb ik er geen enkel probleem mee
dat er 3 aparte HD kanalen komen. Het voordeel hiervan is namelijk dat de SD programma's ook met
lekkere hoge bitrates dus in (nog) betere kwaliteit worden uitgezonden. ;)
 
Dat voordeel zie ik ook wel, al heb ik niet de ervaring (had deze zomer nog geen HD) of dat nog veel scheelt.
Helaas zal het aangegeven zijn dat iets in HD uitgezonden wordt niet garanderen dat het ook werkelijk gebeurt.
Ik heb oa hier gelezen dat men deze zomer wel eens vergat om een knopje oid om te zetten :'(
 
Ik ben erg benieuwd hoe Een HD ( de Belgische variant ) het aan gaat pakken vanaf december. Volgens mij gaat daar echt alleen maar HD materiaal op uitgezonden worden.
 
In het bericht "tegenvallend aantal HD abonnees bij CanalDigitaal" op satellietnieuws.eu valt te lezen dat aan het eind van het eerste kwartaal van 2009 de HD zenders aan de distributeurs beschikbaar gesteld gaan worden. Hierbij wordt ook vermeld dat ze eerst alles upscalen en dat de NPO het streven heeft aan het eind van 2009 maar 15 procent van alle uitzendingen in echt HD te kunnen uitzenden. Dit is toch triest! :'(

De commerciëlen wachten nog even voordat ze de zekerheid hebben dat ze de kosten voor investeringen in HD apparatuur kunnen terugverdienen. Echter wordt in het bericht wel gesproken over de mogelijke lancering van Net5 HD aan het eind van kwartaal 1 in 2009.
 
soundwork zei:
Hierbij wordt ook vermeld dat ze eerst alles upscalen en dat de NPO het streven heeft aan het eind van 2009 maar 15 procent van alle uitzendingen in echt HD te kunnen uitzenden. Dit is toch triest! :'(

15%, dat is zeg maar 3,6 uur per dag uniek HD materiaal. Triest is denk ik overdreven gesteld want dit percentage
haalt de BBC met BBC-HD ook maar amper (als we de talloze herhalingen niet meetellen). En Duitsland haalt dit zéker niet. Nederland doet het dus niet verkeerd.

"tegenvallend aantal HD abonnees bij CanalDigitaal"

Dat hebben ze helemaal aan zichzelf te danken. Geen HD Film en Sportkanaal, dé publiekstrekkers, kost je klanten.
 
Ik vindt 15% uniek HD materiaal ook zo slecht niet hoor, sterker nog behoorlijk netjes voor een eerste jaar :).

Al met al vindt ik dat bericht op sattelietnieuws toch hoopgevend. Ten eerste is het nu écht concreet dat Ned 1, 2 en 3 HD er aan komen in het eerste kwartaal 2009. Ook net 5 HD lijkt een goeie kans van slagen te hebben :). Prima nieuws.

Tja en wat Apple ook zegt, als jij de 2 ( in mijn ogen ) beste HD zenders buiten je pakket laat, dan vraag je om moeilijkheden. En het dan ook nog teleurgesteld zijn dat er maar 5000 nieuwe abonnees bij zijn gekomen ::).
 
Terug
Bovenaan