• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

wanneer is antenneversterker nodig?

Berichten
697
Hallo,

Zoals ik een vorig topic ("coax langs verwarmingsbuis") al meldde, is de installatie van de Pace digi-doos inmiddels een feit.
Ontvangst is meer dan redelijk zeker in vergelijking met Digitenne.
Toch slaat bij mij enige twijfel toe of het misschien niet toch een ietsepietse beter kan. (sat-ontvangst op onze woonkamer Philips HD is namelijk stukken beter, óók op de SD-kanalen)

In concreto: haalt een antenneversterker echt iets uit of versterk je daarmee ook de eventuele ruis?
Exact 17 mtr. Hirschmann Koka-kabel heb ik verlegd en de ontvangststerkte-balk slaat tot ca. de helft uit terwijl die van de kwaliteit een volle 100% aangeeft.
Bij een plaatselijke electonicaboer heb ik getracht een versterker op proef uit te proberen maar daaraan wordt geen medewerking verleent.

Kan iemand van jullie mijn beslissing enigszins vergemakkelijken?
Bedankt alvast!
 
Antenne versterker is bij mijn weten pas nodig,wanneer je echt blokjes in beeld hebt,en happeringen.
Anders zal het meer kwaad doen,dan goed.
 
adsl-beu zei:
Hallo,

Zoals ik een vorig topic ("coax langs verwarmingsbuis") al meldde, is de installatie van de Pace digi-doos inmiddels een feit.
Ontvangst is meer dan redelijk zeker in vergelijking met Digitenne.
Toch slaat bij mij enige twijfel toe of het misschien niet toch een ietsepietse beter kan. (sat-ontvangst op onze woonkamer Philips HD is namelijk stukken beter, óók op de SD-kanalen)

In concreto: haalt een antenneversterker echt iets uit of versterk je daarmee ook de eventuele ruis?
Exact 17 mtr. Hirschmann Koka-kabel heb ik verlegd en de ontvangststerkte-balk slaat tot ca. de helft uit terwijl die van de kwaliteit een volle 100% aangeeft.
Bij een plaatselijke electonicaboer heb ik getracht een versterker op proef uit te proberen maar daaraan wordt geen medewerking verleent.

Kan iemand van jullie mijn beslissing enigszins vergemakkelijken?
Bedankt alvast!

Als de kwaliteit 100% is hoef je in principe niets te doen. De sterkte is van meerdere factoren afhankelijk. Als er geen blokjes zijn en bijv. on-demand werkt goed dan gewoon zo laten. Dat het beeld beter is bij de Phips dan boven kan ook aan de tv liggen. Ik heb beneden op een Samsung Led beter beeld (zowel digitaal als HD) dan boven op een Sony Led (digitaal en HD). Een philips LCD op de kamer van mijn dochter geeft analoog bijna zelfs een beter beeld dan de Sony (maar ja...die heb ik ook gratis).
 
Het kan inderdaad verwarrend blijken te zijn.
Maar,koop gewoon de BDA-01,daar kunnen drie tv's op,of mediabox en 2 tv's.Mijn modem signaal waardes zijn erg goed met deze versterker.Voor HDtv maakte het geen verschil,ik had eerst een extra coax kabeltje gesplit voor de hd box,en hoewel signaal beduidend lager was,was het beeld prima,net als nu.
Er zijn wel versterkers die de boel erger maken,pas daar dus mee op.

Maar uiteindelijk,het kost rond de 50 euro,en als het dan tegen valt,weet je dat ook weer.
Maar ik denk dat het in het geval van deze BDA wel meevalt.
De 2 tv's op de slaapkamers met iets van 25 meter coax ervoor doen het ook goed bij mij.

Uiteindelijk zit het in de kabel die van upc binnenkomt,is deze prima,dan zal het niets uithalen,maar dan heb je analoog en digitaal ook strak beeld.Voor mij gaf deze versterker zeer goed analoog beeld,dus een verbetering in signaal,digitaal ziet er hetzelfde uit.Als je daar meer ruis hebt,zal je vaker blokjes gaan zien.

Dit beantwoord dan ook je vraag,het beeld zal niet scherper worden.
HD van upc geeft wel iets beter beeld t.o.v. sd kanalen.
 
Dank jullie wel voor de reacties!
Ik denk dat ik voor 5 tientjes de proef op de som ga nemen met de Tratec BDA-01.
Echter... we wonen in een oud huis waar het AOP in de woonkamer zit en dan nog op een onmogelijk plaats op plint-hoogte.
Daardoor is er vanwege het verlegde parket eventueel geen plaats om het doosje te plaatsen.
Hebben jullie voor mij misschien de exacte afmetingen. (niet gevonden op het Internet)
En zitten de opdrukconnectoren exact in het midden van de versterker; lijkt wel zo op de diverse foto's....

roy
 
Ik heb de versterker zelf niet, maar door foto's die ik heb gezien vermoed ik dat de versterker min of meer even groot is als een antenne wcd.

Als het niet past kun je de versterker ipv op de wcd te plaatsen, aansluiten met een kabeltje.

Als je met een kabeltje wilt werken kan je ook de FDU44 kopen. Deze heeft 1 ingang en 4 uitgangen (allemaal F-connectors) en versterkt evenveel als de BDA-01.
 
Hij is net zo groot als de behuizing van de wcd zelf.

Echter,denk eraan dat de diverse connectors aan boven en onderkant enkele centimeters uitsteken.
dit kan je verhelpen door de wcd 90° te draaien zodat de connectors zijwaarts erin gaan.Ook heeft deze versterker/splitter een eigen stroom voorziening.

Maar wellicht is er genoeg ruimte aan de onderkant om connectoren te plaatsen.
 
Terug
Bovenaan