• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Waarom UPC ons allemaal digitaal wil hebben.

D

DigiWillem

Denk niet dat UPC ons digitaal wil hebben omdat zogenaamd de beeld en geluidskwaliteit verbeterd hoor.
Sterker nog, met de huidige mediabox gaat de kwaliteit er voorlopig alleen maar op achteruit. Zie de vele andere topics hierover op dit forum.

Nee, de ware reden dat UPC ons digitaal wil is, volgens mijn mening, als volgt:

Elke mediabox heeft een uniek IP-adres en/of MAC-adres oftewel een uniek nummer. En aangezien bij UPC exact bekend is waar de boxen staan is dus deze keer ook de identiteit van de kijker te acherhalen, door UPC, ahv dit nummer.
M.a.w.: UPC weet EXACT WAAR u naar kijkt en HOE LANG!!!  >:D

Waarom is dat nou zo belangrijk zou je zeggen  ???

Dit is werkelijk klinkende munt voor kabelbedrijven als UPC (maar ook concurrenten als KPN/Versatel).
Doordat nu exact het kijkgedrag van alle aangesloten kijkers in kaart is te brengen kan UPC "de boer op" met deze getallen.
Theoretisch kan UPC dus met bijvoorbeeld "Discovery Channel" onderhandelen in de trant van "Hallo Discovery Channel, wij hebben hier 250.000 kijkers op zaterdagavond om 20:00 uur, wat schuift het?"
Op hun beurt zegt Discovery Channel dan: "Nou das leuk, maar dan willen we wel exact weten hoeveel mensen naar onze advertenties hebben gekeken".  Ook dit laatste is natuurlijk weer exact aan te leveren door UPC door dat unieke adres van elke mediabox.

En dan heb ik het nog niet eens over "gericht individueel reclame-aanbod".
Als u namelijk een tijdje (paar weekjes) TV heeft gekeken, heeft u onbewust een "kijkprofiel" gegenereerd. UPC weet dan ongeveer van u waar u gemiddeld naar kijkt. In combinatie met uw leeftijd (ook bekend) kan er straks gerichte, individuele, reclame op uw mediabox afgevuurd worden op tijden waarvan ze weten dat u vaak kijkt.

De PVR met harde schijf daarentegen kan nog een beetje roet in het eten gooien van dit leuke plannetje.
Met een PVR kan je, als je op tijd begint met opnemen, reclames "doorspoelen". Het zgn "Time-shiften".
En daar houden reclamemakers niet van. Dit levert weer minder leuke gesprekken (voor UPC dan) met Discovery Channel op.
Aan de andere kant is een PVR ook weer een prima verkoopargument om mensen over te halen naar digitale TV. Een dilemma dus voor UPC.
Het zou mij niks verbazen als de PVR toch langer op zich laat wachten dan aangekondigd.

Groetjes, DigiWillem.  :6
 
Zou idd wel eens helemaal waar kunnen zijn.
Ze hebben zo natuurlijk wel een wapen tegen de programma makers.
 
Interessant verhaal DigiWillem. UPC is een Amerikaans bedrijf en dus geen liefdadigheidsorganisatie. Geld verdienen is hun absolute prioriteit.

Wat mij betreft mogen ze. Wie is er niet doodmoe van reclameblokken? Als ze dan op z'n minst gerichte reclame uitzenden zou ik er wellicht (kleine kans) nog eens naar kijken.
Laat ze maar alles verzamelen wat ze van mij als kijker willen weten. Voorlopig rolt daar toch een raar profiel uit want ik kijk maar af en toe naar mijn mediabox. Alleen als ik
ergens echt naar wil kijken schakel ik over. De rest van de tijd zit ik nog analoog te zappen want dat is veel sneller. Bovendien neem ik heel veel op met mijn analoge PVR want
live televisie kijken is echt ZEER irritant anno 2005. Reclameblokken met voor en achter eindeloze bumpers/teasers en vooraankondigingen van meer dan 7 minuten tussen de
programma's door zijn geen uitzondering, zelfs op onze door belastinggeld gefinancierde publieke zenders. Ik ga er niet meer voor zitten.

Nee ik wacht ook niet op de PVR van UPC. Geen idee wanneer die komt en volgens mij UPC zelf ook niet. Ik ben overigens blij met mijn maandelijkse rekening van slechts 4.95 euro
extra bovenop mijn analoge pakketje. Ik vind de beeldkwaliteit echt stukken beter dan analoog, maar omdat te kunnen vergelijken moet je wel de juiste spulletjes hebben staan,
anders is de winst inderdaad marginaal.

Veel gevaarlijker is de verkoop (lees: gift) van AT5 door de gemeente aan UPC. Daar kan UPC nog een hoop snode plannetjes mee gaan spelen. Bijvoorbeeld door AT5 niet door
te geven aan KPN. Of door AT5 niet meer analoog door te geven. Ik las zelfs ergens dat AT5 wel eens een soort Fox News zou kunnen worden.
 
Mr. Framerate zei:
De rest van de tijd zit ik nog analoog te zappen want dat is veel sneller.
Daarom wilde UPC in eerste instantie alle kabelkijkers in 1 keer overzetten naar digitaal om daarna zo snel mogelijk analoog af te schaffen, maar de overheid heeft dit tegengehouden.
Afschaffing van analoog staat hoog op het verlanglijstje van UPC. Reden bekend.

Bovendien neem ik heel veel op met mijn analoge PVR
Ook een "voordeel" van digitaal; het signaal is te beveiligen tegen opnemen. Hier zullen de filmmaatschappijen erg blij mee zijn, maar de gebruiker (wij dus) zeker niet. Weer een nadeel voor ons dus.
 
Klinkt juist goed dit verhaal.
Ik heb liever gerichte reclame (net zoals google doet, zie zijkant).. als ze daarvoor het kijkgedrag monitoren, who cares?
 
René [Mr. Jinx] zei:
Klinkt juist goed dit verhaal.
Ik heb liever gerichte reclame (net zoals google doet, zie zijkant).. als ze daarvoor het kijkgedrag monitoren, who cares?
Inderdaad niet dat je 1 of andere spannende triller/horror kijkt en dan komt er reclame over omo of maandverband o.i.d. ;)
 
Is allemaal waar, DigiWillem, maar ik kan uitstekend opnemen van de Mediabox via RGB scart en daar brand ik vervolgens superstrakke DVD'tjes van. En geen hond die daar achterkomt.
En leve de overheid (voor 1 keer dan), want analoog zal nog heeeeeel lang moeten blijven bestaan. Wel vervelend voor UPC!
 
René [Mr. Jinx] zei:
Klinkt juist goed dit verhaal.
Ik heb liever gerichte reclame (net zoals google doet, zie zijkant).. als ze daarvoor het kijkgedrag monitoren, who cares?

Maakt mij ook niet uit hoor, ze monitoren maar.
Maar vergeet niet dat die reclames op je tv niet "aan de zijkant" verschijnen maar juist tijdens jouw favoriete programma en dan wel over het hele scherm. Stel je voor dat Google je hele PC-scherm volpropt met reclame.

Wat mij eigenlijk het meest bevreemdt is dat wij voor onze eigen reclames moeten gaan betalen.
De kosten van je digitale abbo komen boven op het analoge pakket.
UPC oogst kijkgedrag en de kijker betaalt er extra voor. Dat noem ik nog eens marketing!  :6
 
Ik heb me juist laten vertellen dat je alleen voor digitaal betaald.
Dat zou dan dus betekenen dat ik 15 euri voor analoog betaal en nog eens extra 19.95 voor digitaal???
 
thamarty zei:
Ik heb me juist laten vertellen dat je alleen voor digitaal betaald.
Dat zou dan dus betekenen dat ik 15 euri voor analoog betaal en nog eens extra 19.95 voor digitaal???
Nee,15,53 aan analoog en 4,46 aan digitaal met extra pakket.
 
Terug
Bovenaan