• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Waarom HD zenders in 1080i?

Berichten
951
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Waarom komen alle HD kanalen in 1080i door?
i (interlaced) waarom kunnen ze niet gewoon 1080p doorsturen (progressive)
Want dat is scherpste.
Of ligt het aan mijn tv?
 
Dat is een gekozen standaard. 1080p wordt nauwelijks aangeboden voor TV, omdat dit te veel bandbreedte kostte.
 
patrykvdmeulen zei:
Waarom komen alle HD kanalen in 1080i door?

Die vraag is al correct door TVL beantwoord.

waarom kunnen ze niet gewoon 1080p doorsturen (progressive)
Want dat is scherpste.

Dat is dus een misverstand. Meer uitleg over interlaced vindt je in dit draadje.
Lees dit eerst door, voor je verder gaat.

Of ligt het aan mijn tv?

Als je een oudere TV hebt dan kan het zijn dat je TV nog gebruikt maakt van blending of lijndubbeling.
Dit is een verouderde de-interlacing techniek, die nu alleen nog wordt gebruikt bij bewegende beelden.
Daardoor is het beeld inderdaad minder scherp, wat vooral opvalt bij stilstaande beelden.
Bij bewegende beelden is dat door de bewegings onscherpte, die dan ontstaat, niet te zien.
Moderne TV toestellen maken gebruik van adaptive de-interlacing waarbij de TV dus naadloos overschakelt van filmmode (25p) naar videomode (50p) zodra door beweging 'ghosting' zou ontstaan.


edit: url gewijzigd omdat het oorspronkelijke topic is gesplitst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou kunnen overwegen een AV receiver aan te schaffen. Wel kijken of hij het signaal kan upscalen. Ik heb een Denon AV receiver gehad die dit kon. De Rotel die ik nu heb doet het niet. Blijft wel rekenen ipv. echt 1080p.
 
AV receiver of niet, het beeld wordt nooit echt beter dan de bron. 1080p kan wel maar de kost wat meer bandbreedte en men heeft destijds gekozen voor 720p en 1080i waarbij de EBU graag die eerste wilde, vermoedelijk zou de volgende stap dan 1080p zijn geweest ware het niet dat 4K zich al aandient.
 
terrestrial zei:
AV receiver of niet, het beeld wordt nooit echt beter dan de bron. 1080p kan wel maar de kost wat meer bandbreedte en men heeft destijds gekozen voor 720p en 1080i waarbij de EBU graag die eerste wilde, vermoedelijk zou de volgende stap dan 1080p zijn geweest ware het niet dat 4K zich al aandient.

De EBU heeft van meet af aan alles (internationale tv evenementen) in 1080i geproduceerd en aangeleverd. 720p was slechts een advies aan de nationale broadcasters omdat dit toendertijd - met de eerste generatie encoders - wat makkelijker comprimeerde en dus minder bandbreedte zou kosten.
 
720p zou ook een vloeiender beeld moeten opleveren bij sportwedstrijden.

Ik meen dat een van de Duitse zenders lange tijd 720p gebruikte.
 
casperd zei:
720p zou ook een vloeiender beeld moeten opleveren bij sportwedstrijden.

Ik meen dat een van de Duitse zenders lange tijd 720p gebruikte.

Dan was paar jaar geleden nog, tegenwoordig gaat dit echt niet meer op.
 
De Duitse publieke zenders worden allemaal nog steeds in 720p verspreid.
 
Terug
Bovenaan