Als je het artikel leest merk je pas hoe slecht Den Haag echt geïnformeerd is over het onderwerp (iets wat velen hier al wisten, en dé reden waarom tv providers vooralsnog vrij spel hebben). Den Haag weet werkelijk nog van toeten of blazen.
Een settopbox met harde schijf zou vér boven de 1000 euro kosten en volgens van Dam van de PvdA is het beleid wat UPC hanteert juist kostenbesparend voor de consument:
"Bij UPC geven ze de box in bruikleen, zodat je hem niet hoeft te kopen. Dat scheelt de consument een paar honderd euro. aldus Van Dam."
Van Dam weet blijkbaar niet dat er voor die "bruikleen" maandelijks een bedrag betaald moet worden aan UPC en als je dat bedrag uitrekent over de lange termijn, zeg 5 jaar, je die mediabox al 3 keer betaald hebt.
En dan het klapstuk;
"Schaart wil dat de minister van Economische Zaken Maxime Verhagen met een voorstel komt om de zogeheten settopboxen te standaardiseren."
Een DVB-C standaard is er natuurlijk al lang. Probleem is echter dat tv providers de vrijheid hebben, veroorzaakt door politieke onwetendheid, om van die standaard af te wijken. Wat UPC doet wijkt af, maar wat Ziggo doet met CI+ is ook niet conform de DVB-C standaard.
Den Haag zou met één hamerklap
al het gehannes kunnen regelen: providers de verplichting opleggen zich aan de DVB-C standaard te houden. Klaar. Einde gezeur.