• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

VVD wil standarisatie settop boxen

Berichten
6.349
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Een interesant nieuwtje op nu.nl voor wat betreft de benodigde apparatuur voor digitale TV.
https://www.nu.nl/internet/2484910/vvd-wil-standaard-apparatuur-digitale-tv.html

Dit zou wel een aantal nieuwe perspectieven opleveren.

Edit
 
Nog even en ze gaan de lengte van de schoenveter ook nog voorschrijven.
Laat de politiek aub wegblijven van consumentenelectronica!
Ik dacht dat liberalen juist een overheid willen die zich niet met dat soort zaken bemoeide?
 
Vrije markt en standarisering zijn verschillende begrippen Robert en voor de consument wat ik ben zie ik juist voordelen in deze standarisering vooral wat betreft keuzes die ik kan maken ten aanzien van apparatuur onafhankelijk van UPC.
Voor de fabrikanten wordt het ook gemakkelijker want die hebben te maken met een standaard en die kunnen ze dan in grotere oplagen maken en niet een partijtje voor Ziggo en wat voor UPC.
Uiteindelijk zal het de vrije markt ten goede komen.
 
Als je het artikel leest merk je pas hoe slecht Den Haag echt geïnformeerd is over het onderwerp (iets wat velen hier al wisten, en dé reden waarom tv providers vooralsnog vrij spel hebben). Den Haag weet werkelijk nog van toeten of blazen.

Een settopbox met harde schijf zou vér boven de 1000 euro kosten en volgens van Dam van de PvdA is het beleid wat UPC hanteert juist kostenbesparend voor de consument:

"Bij UPC geven ze de box in bruikleen, zodat je hem niet hoeft te kopen. Dat scheelt de consument een paar honderd euro. aldus Van Dam."

Van Dam weet blijkbaar niet dat er voor die "bruikleen" maandelijks een bedrag betaald moet worden aan UPC en als je dat bedrag uitrekent over de lange termijn, zeg 5 jaar, je die mediabox al 3 keer betaald hebt. :)

En dan het klapstuk;

"Schaart wil dat de minister van Economische Zaken Maxime Verhagen met een voorstel komt om de zogeheten settopboxen te standaardiseren."

Een DVB-C standaard is er natuurlijk al lang. Probleem is echter dat tv providers de vrijheid hebben, veroorzaakt door politieke onwetendheid, om van die standaard af te wijken. Wat UPC doet wijkt af, maar wat Ziggo doet met CI+ is ook niet conform de DVB-C standaard.
Den Haag zou met één hamerklap
al het gehannes kunnen regelen: providers de verplichting opleggen zich aan de DVB-C standaard te houden. Klaar. Einde gezeur.
 
Dat klopt maar ik heb ik niets tegen standarisatie ondanks de onwetendheid van den Haag hoe het verder gesteld is, het uiteindelijk resultaat geeft mij meer keuzevrijheid bij de aanschaf van de apparatuur en eventuele persoonlijke gewenste opties.
Als door deze standaard het platform meer stabiel wordt durf ik een koopbox wel aan.
Nu moet ik met de eigen UPC standaard maar afwachten wat ze er van bakken.
 
Een goede DVB-C (HD) PVR kost rond de 250 euro ( Humax)
Om alleen maar digitaal te kunnen kijken volstaat in de meeste gevallen je ingebouwde DVB-C tuner in de televisie.
Die verplichtie winkelnering van UPC is dan ook alleen maar bedoeld om de aandeelhouders te spekken. Niet om de consument te helpen.
Je betaalt die UPC box een keer of zes zelf door het hoge huurbedrag.
 
Of het voor fabrikanten echt "handig" is weet ik niet, elk land komt weer met zijn eigen standaard.....
Nu maken ze gewoon één apparaat en iedereen zet zijn eigen firmware erop.
Zodra de overheid zich er mee gaat bemoeien krijg je commissies en onderzoeken en weet ik wat nog meer.
 
Laat die regering lekker aan andere dingen denken inplaats van bemoeien met welke boxen je wel en niet mag gebruiken.

Zijn wel belangrijkere dingen waar ze zich ee moeten bemoeien.
 
Het gaat er niet om dat de regering zich gaat bemoeien met welke boxen je gebruikt maar dat er aan deze boxen standaard eisen worden gesteld waaraan voldaan moet worden nu heeft iedere kabelaar zijn eigen systeem en dat beperkt de keuze.
Het is zelfs zo dat als aan een bepaalde standaard wordt voldaan er veel meer kan worden gedaan aan gebruikersgemak en opties kunnen worden toegevoegd.
Standarisering beperkt niet de keus van de gebruiker maar deze neemt juist toe.
Dat de kabelmaatschapijen en contentleveranciers er niet blij mee zijn is juist maar voor de consument is het beter.
 
Dat is dus niet waar het eenigste wat verschild is de codering rest is gewoon de dvb-c standaard, maarja regering en logisch nadenken gaan niet zamen.
 
Terug
Bovenaan