• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Vreemde spam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Briolet

Forum Gebruiker
Berichten
4.358
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik kreeg vanmiddag een mailtje van Ziggo in mijn spambox. Het vreemde is dat het mailtje tot bijlage gemaakt is van een nieuw mailtje. Op zich heel positief. Is dat een nieuw Ziggo beleid om mensen nog attenter te maken op spam?

Herkent iemand dat beleid? Ziggo's mailtje luidde als volgt
Our MailScanner believes that the attachment to this message sent to you

From: [email protected]
Subject: Aanmelding voor storingsupdates

is Unsolicited Commercial Email (spam). Unless you are sure that this message
is incorrectly thought to be spam, please delete this message without opening
it. Opening spam messages might allow the spammer to verify your email
address.

If you believe that this message has been incorrectly marked as spam, please
forward this email to postmaster.

Date: 20141128
pts rule name description
---- ---------------------- --------------------------------------------------
0.0 URIBL_BLOCKED ADMINISTRATOR NOTICE: The query to URIBL was blocked.
See
https://wiki.apache.org/spamassassin/DnsBlocklists#dnsbl-block
for more information.
[URIs: linkedin.com]
-0.0 RCVD_IN_MSPIKE_H2 RBL: Average reputation (+2)
[212.54.34.164 listed in wl.mailspike.net]
1.2 MISSING_HEADERS Missing To: header
0.0 HTML_MESSAGE BODY: HTML included in message
1.1 MIME_HTML_ONLY BODY: Message only has text/html MIME parts
1.9 REPLYTO_WITHOUT_TO_CC No description available.
1.4 MISSING_DATE Missing Date: header
0.1 MISSING_MID Missing Message-Id: header

Het mailtje dat als bijlage toegevoegd was, was echter ook een mailtje dat Ziggo zelf verstuurd had. (alle IP adressen in de uitgebreide header klopten en waren van Ziggo of van mijn mailserver) Het mailtje beweerde dat ik me aangemeld had om op de hoogte te blijven van storingen.
Of ik me ooit aangemeld heb, weet ik niet meer, maar het mailtje was verstuurt rond het tijdstip dat een 2 uur durende internet storing ophield.

Tja, als de storing ophoud, hoef ik geen mail om me dat te vertellen, ik zie dat liever voor de storing. :)
En dat mailtje was zo slordig opgesteld dat het door hun eigen spamfilters tegengehouden werd. Daar zit toch iets niet goed in hun instellingen.:roll:
Ik heb het mailtje maar naar Ziggo geforward zodat ze dit in toekomst kunnen voorkomen door in elk geval correcte headers in hun eigen mail te gebruiken.

(Het IP adres 212.54.34.164 in de mail dat op een spamlist staat, hoort bij smtpq1.gn.mail.iss.as9143.net en is een SMTP server van Ziggo zelf)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na nog eens goed naar het originele mailtje gekeken te hebben, zie ik dat de laatste entry er een is van afleveren op mijn eigen mailserver. (Synology nas). Dus kan het Ziggo niet geweest zijn die zijn eigen mail als spam aangemerkt heeft, maar is het mijn eigen mailserver geweest. Mijn verdenking aan het adres van Ziggo is dus fout. :oops:

Dat mailtje was aangemaakt rond het tijdstip dat ik bij de helpdesk naar mijn internet & TV storing informeerde omdat die wel erg lang aanhield. Blijkbaar heeft de helpdesk medewerker aangegeven dat ik update-notificaties van deze storing wil ontvangen. En toen de storing op mijn adres opgelost was, kon dit mailtje bij mij bezorgd worden.
Om 21.30 uur kwam, als mosterd na de maaltijd, er nog een 2e mailtje (ook als spam gemarkeerd) met de melding dat de storing opgelost is. Blijkbaar waren op dat moment pas de storingen bij alle aansluitingen opgelost.

Het enige wat Ziggo fout gedaan heeft, is een opmaak kiezen voor deze mailtjes die ze een hoge spam-score van boven de 5.0 geeft.
De maandelijkse factuur melding van Ziggo wordt altijd zonder enig probleem bezorgt op mijn mailserver.
Zoveel mail krijg ik niet op mijn eigen server binnen en dit inkapselen van mailtjes in een attachment was nieuw voor mij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan