• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

vreemd probleem met verbinding buren powerlink extender

Berichten
20
Even een vraagje aan de kenners hier, omdat ik het zelf niet helemaal helder krijg :)

Even als eerste huidige situatie.
1 x EPC 3925 modem, hierachter heb ik een tp-link 1043 router geplaatst die het wifi gedeelte overneemt. Ziggo hotspot staat aan in het systeem. Op zolder heb ik via Lan nog een tp-link 1043 router staan die het wifi gedeelte daar verzorgd. De epc 3925 zorgt voor het DHCP en NAT gedeelte. Dit staat op de overige router allemaal uit. De epc3925 geeft ip adressen uit tot 99. Router 1 heeft een statisch adres van 100 en router op zolder statisch adres van 200. Wifi gedeelte netjes beveiligd met wpa2 etc. Verder gebruik ik nog een 3 tal Marmitek powerline/homeplug adapters voor op de verschillen verdiepingen.

Voor zover even de huidige situatie. Nu bekijk ik gisteren toevallig even de instellingen in het ziggo modem. En zie ik bij Lan Setup - Connected devices gedeelte dat er een voor mij onbekend apparaat is aangesloten, dat een statisch ipadres heeft toegewezen gekregen eindigend op 153. Ik benader het apparaat via het ipdres en kan toevallig inloggen via admin admin. Blijkt het een 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender TL-WPA4220 te zijn. De heb ik echter niet in gebruik. Bij navraag bij de buren blijkt het van een buurvrouw te zijn die in het volgende blok (meter of 5 tussen de woningen) woont. Die gebruikt het op zolder, en vertelde al dat mijn signaal soms sterker was, maar dat het wel als goed is via het ziggo hotspot gedeelte gaat.

Nu heb ik toch een beetje mijn twijfels daarover. Wie kan e.e.a. een beetje ophelderen a.u.b.
 
Volgens mij kan je in je router geen verbindingen zien van het Ziggo Hotspot.
En die clients hebben zeker geen ip adres in jouw range.
Deze buurvrouw maakt blijkbaar blijkbaar gebruik van jouw beveiligde wifi.
Ik zou de beveiliging aanpassen, ander wachtwoord op het netwerk.
 
Ok ja dat vermoedde ik ook al. ik zie wel dat het apparaat de TPlink powerline externder die zijn gebruiken, via het indrukken van een knop automatisch de gevens van het wifi netwerk, dat je wilt gebruiken/uitbreiden kopieert. Maar dat zou toch wel erg vreemd zijn lijkt mij.
Ik had ondertussen het wachtwoord e.d. gewijzigd maar daarmee verdween de verbinding niet. Nadat ik de Mac adressen heb geblocked lijkt het nu weg te zijn.
 
Ondertussen even contact gehad met TP.Link technische dienst en die geven aan dat het via de powerline adapters niet goed gaat. De buren en ikzelf dienen de adapters extra te beveiligen. We hebben schijnbaar de standaar beveiliging erop staan. Blijft wel raar hoe dat dat kan via het stroomgedeelte terwijl mijn buren met een tussenruimte van 5 meter in een ander woningblok wonen. Hoe zit dat dan met elkaar verbonden?
 
Ik had even niet goed gelezen dat jij ook powerlan adapters gebruikt.
Stopt dat signaal bij de meterkast?
Dus niet, is ook wel logisch ook natuurlijk.
Maar die dingen hebben toch een standaard beveiliging, je moet ze echt even koppelen?
 
Als goed is heeft het te maken dat ik en de buren op de dezelfde fase zitten aangesloten. normaal verschilt dat zo om de 2 a 3 woningen, maar in dit geval schijnbaar omdat het in een ander blok zit toevallig dezelfde fase. Dat verklaart het wel denk ik. Moet ik alleen ff de beveiliging van de powerlineadapters in de gaten houden. thnks voor het meedenken
 
@Ratteplan, dat zou goed kunnen idd, vaak heb je iets van 3 fases die om en om aan huizen aangesloten zijn.
 
Robert Koopman zei:
Ik had even niet goed gelezen dat jij ook powerlan adapters gebruikt.
Stopt dat signaal bij de meterkast?
Dus niet, is ook wel logisch ook natuurlijk......
Ja, maar je zou desondanks toch wel denken dat het wel terdege stopt na de meterkast. Niet letterlijk "Ho Halt", want dat kan natuurlijk niet, want in de meterkast zit daarvoor niet een filter dat het tegenhoudt. Echter zodra het signaal door de meterkast "de wijde wereld ingaat" ondergaat het doordat het alle kanten uitgaat zoveel demping dat er bij buren, ook als ze op dezelfde fase zitten" zo goed als niets meer van het signaalniveau over over is. Versta me goed, ik zeg niet dat overdracht op die manier absoluut onmogelijk is, want je weet soms maar nooit als alles meezit, maar ik heb een sterk vermoeden dat de verklaring in een andere richting gezocht moet worden. En dat is volgens mij de router bij die buren. Op die router zit waarschijnlijk hun powerline aangesloten en die vertelt via wifi in zijn zendbereik, dus de naaste omgeving, de antecedenten van al zijn verbindingen, ook van die powerline.
Zou het misschien meer in die richting gezocht moeten worden? Indien ja, dan is het geplaatste advies van een betere beveiliging volgens mij zeker aan te bevelen.
 
Nou reken er maar op dat het inderdaad de powerline adapters zijn. Dat soort rommel zou gewoon wereldwijd verboden moeten worden en natuurlijk houd dat signaal niet op bij de voordeur, maar in een heel huizenblok kan dat signaal zich nog voortplanten. En dan hebben we het niet eens over de RF storing die ze veroorzaken. Drukken alles tot 500 mhz dicht in een straal van 100 meter.
 
Klopt inderdaad. Een jaar of 40! geleden hadden we een babyfoon van Hapé dacht ik, die ging ook over het net. 2 straten verder werkte het nog steeds.
 
Terug
Bovenaan