Roadrunner zei:
Maar mij gaat het echter erom hoe krijg ik die BER-waarde weer op nul zodat die paar zenders er ook weer goed uit ziet net als de rest.
BER zegt iets over de ontvangstkwaliteit, ofwel het antenne-signaal. Ik zou dus even de bekabeling nakijken of de ontvanger eens aansluiten direct op het punt waar de kabel je huis inkomt :
Paar mogelijkheden:
Misschien dat je met het aansluiten van je ontvanger toch niet helemaal dezelfde kabels gebruikt als de 'oude' die niet dit probleem hebt, in dat geval is één van die nieuwe kabels misschien niet helemaal lekker.
Misschien is je 'oude' ontvanger gewoon iets gevoeliger, dus gaat beter om met te zwakke signalen en gaat daarom de BER niet achteruit. Dat zou het geval kunnen zijn indien het signaal wat de ontvanger ingaat net op het randje zit. Controleer in dat geval dus je hele huis-installatie vanaf het punt waar de kabel het huis inkomt tot aan je ontvanger.
Misschien is het signaal wat je huis in komt te slecht/zwak, dat kun je uitsluiten door je ontvanger eens direct met een kort kabeltje aan te sluiten op het punt waar de kabel je huis inkomt.
Of je nieuwe ontvanger kan natuurlijk defect zijn, waardoor de ontvanger niet lekker werkt en op deze kanalen de fout in gaat. In dat geval moet je terug naar de winkel.
In het algemeen moeten alle 'analoge' kanalen ook goed van kwaliteit zijn, die kun je dus goed gebruiken om te testen. Zitten daar kanalen met 'sneeuw' tussen dan zegt dat ook al iets over een slechte kabel in je huis-installatie. Zijn er kanalen met sneeuw op je ingangsdoos, dan moet je Multikabel bellen en is er vermoedelijk iets niet lekker met je binnenkomende signaal.