Het korte antwoord is "nee, dat gaat waarschijnlijk niet werken.".
Langer antwoord:
Wat voor keuzemogelijkheden voor VPN protocol heb je?
Beschikt de hardware in je netwerk over VPN technologie die op "Layer 3" kan opereren (bvb. Cisco AnyConnect, wat veel bedrijven als voorziening aan thuiswerkers verstrekken) dan is VPN via een standaard ingestelde Ziggo modem wel werkend te krijgen in sommige gevallen. Toen ik zelf bij Cisco werkte kreeg ik een "CVO" thuis (een home office router / telefonie bridge) die een VPN tunnel opzette met het hoofdkantoor die wel over een standaard provider firewall heen kon tunnelen, ik weet niet precies met welk VPN protocol.
"Van binnen naar buiten" een VPN op zetten is vaak wel makkelijker trouwens.
De meeste (open) VPN protocollen stellen echter hoge eisen aan wat ze alllemaal over de verbinding mogen sturen en ontvangen. Waarschijnlijk moet je dan dus alsnog dmv. "port forwarding" instellingen configureren waardoor het verkeer van andere apparaten op je netwerk problemen kan ondervinden.
Maw. alles moet door die VPN tunnel heen of niets, is vaak de uitkomst. Gezien wat je van plan bent, lijkt dat niet de bedoeling?
Ik wilde dit zelf om een andere reden ook zo opzetten met de Ziggo modem in standaard mode en heb uitgezocht waarom het niet werkte. Bij mij was het doel om een VPN endpoint te hebben, waar ik dus "van buiten naar binnen" een VPN tunnel mee kon maken.
De meeste hardware met ingebouwde VPN maakt gebruik van een protocol op basis van zgn. "Layer 2" protocollen. (L2TP in mijn specifieke geval).
Laag 1= hardware,
Laag 2= signaaluitwisseling (link),
Laag 3 is internet IP communicatie (Internet) enz enz enz.
Omdat de beveiliging en configuratie van de Ziggo modem door Ziggo zelf op laag 2 en firewall op laag 3 gebeurt vindt er dus filtering plaats waar een "Layer 2" VPN (zoals L2TP over UDP of PPTP over GRE) niet door de modem heen kan communiceren met het andere VPN connectie punt. Ik heb het nog met "port forwarding" (=Layer 3) geprobeerd maar de protocollen op de lagen daar onder werden niet volledig door gegeven.
Als je door Ziggo de modem in bridge mode laat zetten dan hef je die filtering op laag 3 op en kan alles er open en bloot overheen en werkt je VPN. Of andere apparaten in je netwerk daar mee overweg kunnen is dan wel weer de vraag.