• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Voorbereiding Totaalpakket UPC

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bartech
  • Startdatum Startdatum
B

bartech

Bij deze wil ik vermelden dat wij gaan overstappen van XS4ALL ADSL naar UPC. Niet omdat de service slecht is, want daar was ik zéér over te spreken maar ons lijntje ADSLvan 20mbit is pas stabiel als hij op 10mbit loop en tijdens het downloaden / uploaden is de VOIP lijn zo slecht dat bellen bijna onmogelijk is.

Nu zitten wij met een aantal vragen als wij zouden overstappen naar UPC Fiber Power (binnenkort beschikbaar).
Als eerst hebben wij op dit moment de modem/router boven staan, en op deze plek willen wij ook de nieuwe modem (indien mogelijk) plaatsen aangezien alle netwerkkabels daar bijeen komen. Nu las ik dat het het verstandigst is om de UPC kabelmodem zo dicht mogelijk bij het eerste aansluitpunt te plaatsen, maar deze zit benden in de woonkamer. Ik ben bang als ik het UPC modem boven neerzet ik dan een aardig signaal verlies krijg waardoor ik niet het maximale eruit kan halen. (de kabel die naarboven gaat zal zo'n +/- 5 meter zijn).

Is er een goede oplossing om het signaal verlies tot het minimum te beperken door bijv een versterker te gebruiken of is het aan te raden de nieuwe modem beneden aan te sluiten en deze door middel van een cat5 kabel naar boven te lussen? Boven hang ik er dan een router aan.

Alvast vriendelijk bedankt! :)
 
Ik zou voor de laatste optie gaan indien mogelijk. Verder heb ik er weinig aan toe te voegen ::)
 
Zolang de signaal waardes boven goed zijn maakt het inpreciepe weinig uit, je kan dan gewoon de modem eraan hangen, download zal niet trager gaan als signaal 1of2db lager is.
 
Absoluut voor optie 2 gaan, modem beneden, router boven. Als je dat half kunt realiseren, dan is dat boven andere opties te verkiezen.
 
Heerlijk die snelle antwoorden.
Bedankt voor de info. Gaan we eens kijken of dit makkelijk te realiseren is!
Al weet er verder nog iemand een andere oplossing hoor ik dat natuurlijk graag. :)

Edit:
Klopt het trouwens dat je telefoon en tv niet van je down en upload snelheid af gaat? Of heb ik dat mis?
 
bartech zei:
[...]is het aan te raden de nieuwe modem beneden aan te sluiten en deze door middel van een cat5 kabel naar boven te lussen?
Persoonlijk zou ik er minimaal een CAT5e kabel voor gebruiken, daar de max van CAT5 'slechts' 100Mb/s is.

Ook is het modem beneden plaatsen en de router boven, de beste opstelling.

bartech zei:
Klopt het trouwens dat je telefoon en tv niet van je down en upload snelheid af gaat? Of heb ik dat mis?
Nee, dat heb je goed... heeft geen invloed op elkaar.
 
jazzpr zei:
Persoonlijk zou ik er minimaal een CAT5e kabel voor gebruiken, daar de max van CAT5 'slechts' 100Mb/s is.

Ook is het modem beneden plaatsen en de router boven, de beste opstelling.
Nee, dat heb je goed... heeft geen invloed op elkaar.

Bedankt voor de tip!
Zodra UPC Fiber Power hier beschikbaar wordt zal ik hier vaker te zien zijn.
Nogmaals iedereen bedankt voor de snelle reacties!
 
Als je nieuwe kabel moet leggen raad ik meterkast-situatie en CAT6 kabel aan: stabieler signaal. En toekomstgericht, want zo'n kabel ligt er snel vele jaren (mijn cat5 bijna 10 jaar), en abo-snelheden gaan omhoog. Juni 2008, upc max 24 mbit/sec, was het voor mij onbestaanbaar dat ik juni 2009 120 mbit/sec zou hebben. De Nijmeegse pc-winkels boden cat5e; Vobis verraste met cat6, vaste stekkers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Owl zei:
Als je nieuwe kabel moet leggen raad ik meterkast-situatie en CAT6 kabel aan: stabieler signaal. En toekomstgericht, want zo'n kabel ligt er snel vele jaren (mijn cat5 bijna 10 jaar), en [...]
Als je dan toch bezig bent, kunt je net zo goed een CAT7(a) neerleggen ;)
Hier heb ik CAT6 liggen, SFTP, maar wel voor een wat zakelijk veeleisende Gigabit-LAN.

CAT5e is ruim voldoende voor de gemiddelde thuisgebruiker, en zelfs beter.
Hier en daar kun je goedkoop aan een UTP-tje van 100mtr komen, maar dan hebben we het niet over even bij de Vobis langshobbelen. Overdrijf het niet, al lonkt de 'professionele' kwaliteit altijd als de verkoper z'n gebakken lucht presenteert.
 
jazzpr zei:
Als je dan toch bezig bent, kunt je net zo goed een CAT7(a) neerleggen ;)
Hier heb ik CAT6 liggen, SFTP, maar wel voor een wat zakelijk veeleisende Gigabit-LAN.

CAT5e is ruim voldoende voor de gemiddelde thuisgebruiker, en zelfs beter.
Hier en daar kun je goedkoop aan een UTP-tje van 100mtr komen, maar dan hebben we het niet over even bij de Vobis langshobbelen. Overdrijf het niet, al lonkt de 'professionele' kwaliteit altijd als de verkoper z'n gebakken lucht presenteert.

Een 10 jaar geleden was het overweldigend toen het telefoonmodem werd vervangen door 1,5 mbit/sec van UPC. Nu hebben we 120 mbit/sec. Glasvezel ligt bij mij al onder de stoep voor mijn deur en 1 gbit/sec wordt in Japan al aan eindklanten geleverd. Dat gaat niet meer met cat5e; en cat6 (kant-en-klaar) is al eenvoudig te krijgen. Op 5 meter kabel scheelt dat geen 10 euro. Ik wil niet overdrijven maar alleen maar helpen.
 
Terug
Bovenaan