Voor iedereen met routerproblemen!

B

bojoko

Dit is belangrijk voor iedereen die géén of een zéér trage verbinding heeft met zijn router op het (nieuwe) Motorola SB5100E kabelmodem van Chello.

Na een maand van problemen met het aansluiten van een router op het kabelmodem (met ondersteuning van de leverancier en fabrikant van de router, een bevriend systeembeheerder en deelnemers aan dit forum) is eindelijk mijn probleem opgelost.

Het eerste wat ABSOLUUT belangrijk is: sluit de router aan op de PC en kloon het MAC adres van de NIC naar de router ZONDER dat de router al verbonden staat met het kabelmodem. Als je dit niet zo doet, dat 'ziet' het Motorola kabelmodem het oorspronkelijke MAC adres van de router, en deze staat niet zo geregistreert in het systeem van Chello.

Ten tweede: als het dan nog niet werkt: vervang de UTP kabel tussen kabelmodem en router door een NIEUWE kabel. Bij mij was het zo, dat ik de originele UTP kabel, gelegd door de installateurs van UPC, tussen kabelmodem en router had gebruikt. Hoewel dit een CAT5 kabel is, voldoet de kabel niet (vraag mij niet waarom). Kennelijk is het verkeer tussen kabelmodem en router dusdanig, dat ALLE draadjes van de UTP kabel gebruikt worden. Opmerkelijk is, dat als het kabelmodem door middel van de 'slechte' kabel rechtstreeks aangesloten wordt op de NIC van de PC, er niets aan de hand is: een hartstikke goede verbinding.

Ik hoop van harte dat iedereen die problemen heeft met de aansluiting van een (wireless) router op het Motorola kabelmodem van Chello hier baat bij heeft. Ik ben i.i.g. blij dat ik eindelijk weer een goede verbinding heb en de andere PC's weer op de router aan kan sluiten, in plaats van 1 PC met verbinding met Chello.
 
bojoko zei:
Dit is belangrijk voor iedereen die géén of een zéér trage verbinding heeft met zijn router op het (nieuwe) Motorola SB5100E kabelmodem van Chello.

Na een maand van problemen met het aansluiten van een router op het kabelmodem (met ondersteuning van de leverancier en fabrikant van de router, een bevriend systeembeheerder en deelnemers aan dit forum) is eindelijk mijn probleem opgelost.

Het eerste wat ABSOLUUT belangrijk is: sluit de router aan op de PC en kloon het MAC adres van de NIC naar de router ZONDER dat de router al verbonden staat met het kabelmodem. Als je dit niet zo doet, dat 'ziet' het Motorola kabelmodem het oorspronkelijke MAC adres van de router, en deze staat niet zo geregistreert in het systeem van Chello.

Ten tweede: als het dan nog niet werkt: vervang de UTP kabel tussen kabelmodem en router door een NIEUWE kabel. Bij mij was het zo, dat ik de originele UTP kabel, gelegd door de installateurs van UPC, tussen kabelmodem en router had gebruikt. Hoewel dit een CAT5 kabel is, voldoet de kabel niet (vraag mij niet waarom). Kennelijk is het verkeer tussen kabelmodem en router dusdanig, dat ALLE draadjes van de UTP kabel gebruikt worden. Opmerkelijk is, dat als het kabelmodem door middel van de 'slechte' kabel rechtstreeks aangesloten wordt op de NIC van de PC, er niets aan de hand is: een hartstikke goede verbinding.

Ik hoop van harte dat iedereen die problemen heeft met de aansluiting van een (wireless) router op het Motorola kabelmodem van Chello hier baat bij heeft. Ik ben i.i.g. blij dat ik eindelijk weer een goede verbinding heb en de andere PC's weer op de router aan kan sluiten, in plaats van 1 PC met verbinding met Chello.

Dit is wel een hele grote open deur... je moet je router _altijd_ eerst configureren voordat je deze op je modem aansluit...
En, je moet dan je modem al "aangemeld"/geprovsioned hebben...

gr, Henno
 
Natuurlijk is dit 'een open deur'. Misschien begrijp je mijn stelling, als ik er bij vertel, dat met het vorige kabelmodem van Chello (Lancity) dit géén probleem was, waarbij óók de verbinding middels de originele UTP kabel van UPC geen enkel probleem was.
Nog zo'n aspect met het Motorola kabelmodem is, dat als je deze rechtstreeks aansluit op je NIC, waarbij de NIC op 'automatische selectie' staat (10 of 100 Mbps, full of half duplex wordt automatisch ingesteld naar gelang de verbinding) de verbinding niet tot stand wordt gebracht. Belachelijk dat je de NIC dan op 10 Mbps half duplex moet instellen! Nu, met de router ertussen, kan mijn NIC weer op 'automatische selectie' staan (100 Mbps dus).
 
bojoko zei:
Belachelijk dat je de NIC dan op 10 Mbps half duplex moet instellen!

Dit moet niet. Kan soms wel bestaande problemen oplossen in je OS waardoor het inderdaad niet werkt. Heeft dus niks met je modem te maken.
 
ChelloBOY zei:
Dit moet niet. Kan soms wel bestaande problemen oplossen in je OS waardoor het inderdaad niet werkt. Heeft dus niks met je modem te maken.

geldt dit ook voor de smc 7004vbr barricade ??? ik heb last van vastlopers om de 3a4 uur gebeurt dat. best wel irrtandt >:(
heeft iemand daar nog meer last van en wat kan ik er aan doen zo dat het goed werkt ik heb plus abo van chello :D
 
bojoko zei:
Natuurlijk is dit 'een open deur'. Misschien begrijp je mijn stelling, als ik er bij vertel, dat met het vorige kabelmodem van Chello (Lancity) dit géén probleem was, waarbij óók de verbinding middels de originele UTP kabel van UPC geen enkel probleem was.
Nog zo'n aspect met het Motorola kabelmodem is, dat als je deze rechtstreeks aansluit op je NIC, waarbij de NIC op 'automatische selectie' staat (10 of 100 Mbps, full of half duplex wordt automatisch ingesteld naar gelang de verbinding) de verbinding niet tot stand wordt gebracht. Belachelijk dat je de NIC dan op 10 Mbps half duplex moet instellen! Nu, met de router ertussen, kan mijn NIC weer op 'automatische selectie' staan (100 Mbps dus).

Snelheid en duplex detectie is zo'n beetje het grootste probleem in ethernet land, iedereen tuint er wel een in.
Ik heb onlangs nog een berichtje gepost over dit onderwerp.
Ik heb het i.d.d. ook een keer gehad, voor een vriend van wij;
Win98 met een Realtek 8139 gebaseerd kaartje, op auto-detectie geen link op de motorola, op 10mbit/HD geen probleem.

E.e.a. is ook sterk driver/OS afhankelijk...

gr, Henno
 
funny zei:
geldt dit ook voor de smc 7004vbr barricade ??? ik heb last van vastlopers om de 3a4 uur gebeurt dat. best wel irrtandt >:(
heeft iemand daar nog meer last van en wat kan ik er aan doen zo dat het goed werkt ik heb plus abo van chello :D

Bij SMC is een firmware update de oplossing. Raadpleeg de handleiding of de website van SMC hoe dit in zijn werking gaat.
 
ChelloBOY zei:
Dit moet niet. Kan soms wel bestaande problemen oplossen in je OS waardoor het inderdaad niet werkt. Heeft dus niks met je modem te maken.

Toen mijn Lancity omgeruild werd door het Motorola kabelmodem, kreeg de installateur hem niet aan de praat. Vervolgens moest hij naar de volgende klant en gaf mij het advies het zélf te proberen, eventueel geholpen door de helpdesk van Chello. Deze laatste gaf mij meteen door dat ik de netwerkkaart op 10 Mbps halfduplex moest zetten, omdat het anders niet zou werken. Hierna werkte het meteen (weliswaar slechts op 1 PC, dus zónder router ertussen). Nu ik de router wél aan de praat heb gekregen, kan mijn netwerkkaart weer gewoon op 100 Mbps fullduplex staan (toch wel prettig voor het interne netwerkverkeer).
 
Messenger zei:
Bij SMC is een firmware update de oplossing. Raadpleeg de handleiding of de website van SMC hoe dit in zijn werking gaat.

de firmware heb ik gedaan en heb nog steeds last van vastlopers ik snap het niet wie o wie ken mij helpen :'( :'(
 
Trage verbidning achter de router

heb ook sinds kort een motorola 5100, en ik kan me totaal niet indenken dat de motorola het originele MAC adres van de router nog "ziet",  ipv het gekloonde MAC adres van de netwerkkaart.
Je zou dan helemaal geen verbinding hebben met internet door het  foute MAC adres! (?)
Chello heeft al een paar maal mijn verbinding gecheckt, en er werd gezegd, dat er goed contact was met de pc.   
ALLEEN, ik heb inderdaad een vreselijk trage verbinding, en plotseling een paar dagen geleden zelfs GEEN verbinding. Ik kreeg 2 DNS adressen op, en toen ging 't weer even goed.
Met de kabel rechtstreeks in de pc, is er geen probleem.
Achter de router is 't yo-yo-en. van Z E E R  T R A A G, naar ONWIJS RAP.
Ik heb de kaart om problemen te vermijden op 10mb half duplex mode, want familie die hem op 100 mb had ingesteld, kreeg continu internet-uitval. Zo ook iemand op het forum van "ïksnaphetniet.nl". Toen dat op 10mb half duplex werd gezet, waren alle problemen meteen van de baan.
Graag dus even wat aanvullende informatie van de kenners hieromtrent, om dit probleem (trage verbinding achter de rouer) op te lossen.
Met de Lancity, was er niks aan de hand.
Dit moet snel opgelost, want mijn irritatiegraaid is tot ongekende hoogte gestegen, en ik smijt modem of router zo het raam uit.
 
Terug
Bovenaan