VoIP via Ziggo - DHCP probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loes86

Forum Gebruiker
Berichten
14
Hallo,

Thuis hebben wij een alles-in-1 plus abonnement.
Via mijn werk heb ik thuis een apart VoIP toestel staan, zodat ik thuis kan werken. Dit staat dus volledig los van telefonie via Ziggo. Het is ook via een ander VoIP platform en werkt via SIP.
In principe is dit toestel plug & play. Internetkabel in het toestel drukken en hij doet het. En dat werkt ook op alle plekken waar ik dit geprobeerd heb, behalve op de belangrijkste plek; bij ons thuis.

De situatie:
Cisco modem EPC3212 (wordt als het goed is op termijn vervangen door Ziggo). Eigen router erachter Linksys by Cisco WRT54GL. (Oorspronkelijke Ziggo router is defect)

De telefoon lijkt vast te lopen bij de DHCP, daarop blijft de telefoon hangen als ik hem aan zet. Normaal loopt hij alle stappen één voor één langs, maar bij DHCP gebeurd er niets. Als ik in de router kijk, zie ik wel dat er een ip adres wordt toegekend aan het toestel, alleen deze reageert dus totaal niet. Ook met pingen reageert het toestel niet.

Iemand enig idee wat ik moet wijzigen om ervoor te zorgen dat dit goed gaat?

Groeten,
Loes
 
Topicstarter
Topicstarter
L

Loes86

Forum Gebruiker
Berichten
14
En dan zou ik dus dat ip-adres ook in de router moeten zetten?
Ben bang dat het geen verschil heeft, het ip-adres is namelijk niet het probleem waar de telefoon tegenaan loopt. Maar het is uiteraard het proberen waard.
Dank voor de reactie in ieder geval!
 
Topicstarter
Topicstarter
L

Loes86

Forum Gebruiker
Berichten
14
Wat is de stap na DHCP? Kan het niet zijn dat hij daarop hangt?
Dat kan natuurlijk ook! Na DHCP ontvangt de telefoon het IP-adres, geeft dit dan weer op het scherm en dan werkt hij.
In de router kan ik wel zien dat de telefoon een IP-adres toegewezen krijgt, maar hierna is er geen reactie meer (ook niet te pingen bijvoorbeeld).

Zomaar een vraagje : met je oude (welke?) router werkte het wel ?

Durf ik zo niet te zeggen, zit op mn werk vandaag. Was een standaard sitecom router die ermee stopte toen de garantie voorbij was.
 
Topicstarter
Topicstarter
L

Loes86

Forum Gebruiker
Berichten
14
In de telefoon kan ik de IP-modus instellen. De opties zijn DHCP (waar telefoon dus standaard op staat en eigenlijk ook altijd op werkt), PPPoE of Vast. Ik weet niet of ik bij bijvoorbeeld de optie vast het ip-adres in de telefoon kan aanpassen naar het ip-adres dat de router het toestel geeft.
Zou dit dan misschien iets zijn waar ik even mee moet gaan spelen?
 

geerten

Forum Gebruiker
Berichten
143
Gebruik niet het adres dat de router geeft, want als je telefoon geen DHCP mer gebruikt zou de router dat adres aan een ander apparaat kunnen uitgeven, en twee keer hetzelfde adres, dat gaat problemen geven. Als je dus een vast IP adres invult moet je iets gebruiken buiten de range die de router voor DHCP gereserveerd heeft (maar wel binnen het bereik van je thuisnetwerk.)
 
Topicstarter
Topicstarter
L

Loes86

Forum Gebruiker
Berichten
14
Dank voor je uitleg, ik ga het vanavond proberen! Ik hou jullie op de hoogte

Trouwens mesa57, ik moet er nog even bij zeggen dat ik het op die 'oude' router nooit geprobeerd heb. Toen hadden we de telefoons nog niet :wink:
 
Topicstarter
Topicstarter
L

Loes86

Forum Gebruiker
Berichten
14
Gebruik niet het adres dat de router geeft, want als je telefoon geen DHCP mer gebruikt zou de router dat adres aan een ander apparaat kunnen uitgeven, en twee keer hetzelfde adres, dat gaat problemen geven. Als je dus een vast IP adres invult moet je iets gebruiken buiten de range die de router voor DHCP gereserveerd heeft (maar wel binnen het bereik van je thuisnetwerk.)

Hoe kom ik erachter wat voor IP adres buiten de range van DHCP valt maar wel binnen bereik van thuisnetwerk?
Ben eerder naar huis gegaan van het werk om te kijken of ik het kan fixen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan