• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

VoIP configureren op TC7210Z?

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

Jashk@

Goede avond,
Sinds vandaag maak ik gebruik van het Ziggo ZZP internet-abonnement (dus zonder telefonie of TV).

Nu wil ik eigenlijk mijn bestaande VoIP account (bij een andere aanbieder, want goedkoper vooral in internationale gesprekskosten) configureren op het modem (Technicolor TC7210Z). Hoe gaat dit precies?

Wanneer ik in de gebruikersinterface van het modem op VoIP klik, krijg ik alleen een statuspagina van het hele modem, met links de tabs Basic lan, hardware info, event log & status. Ik kan hier echter niks toevoegen of wijzigen zo te zien.

Heeft iemand hier een tip voor / ervaring mee?

Mvg,
Jashk@
 
Het Ziggo modem heeft geen VOIP ATA aan boord. Kabelmodems gebruiken 'packetcable' voor telefonie en dat kan alleen gebruikt worden voor de telefoonlijn van de provider. Als je voip wilt gebruiken, zul je je eigen VOIP telefoon moeten gebruiken (bijvoorbeeld een gigaset met voip) of een losse ATA. Als je een oud ADSL modem hebt met ingebouwde VOIP kun je die vaak als router/accesspoint instellen en dan de voip ATA daarvan gebruiken.
 
Dank je wel CeeS voor de snelle reactie.

Hiermee was ik al bezig, had namelijk een Fritzbox FON 7390 als router / 2e access point, maar die lijkt moeite te hebben met inkomend/uitgaand VoIP verkeer... Bij inkomende calls gaat de telefoon wel over, maar blijft soms ook overgaan wanneer ik de oproep beantwoord. Uitgaande calls lukken vaak niet vanwege HTTP error 408 (request timeout)... Moet ik vanaf mijn TC7210 poort 5060 dan specifiek forwarden naar de Fritzbox?
 
Dank je wel CeeS voor de snelle reactie.

Hiermee was ik al bezig, had namelijk een Fritzbox FON 7390 als router / 2e access point, maar die lijkt moeite te hebben met inkomend/uitgaand VoIP verkeer... Bij inkomende calls gaat de telefoon wel over, maar blijft soms ook overgaan wanneer ik de oproep beantwoord. Uitgaande calls lukken vaak niet vanwege HTTP error 408 (request timeout)... Moet ik vanaf mijn TC7210 poort 5060 dan specifiek forwarden naar de Fritzbox?

Ik denk dat je het beste poort 5060 en andere poorten die je gebruikt kunt forwarden. Hoewel poort 5060 alleen belangrijk is als je ook inkomende lijnen hebt. Uitgaand poort 5060 gebruiken heb je geen portforwarding voor nodig. De poorten via voor audio gebruikt worden (rtp) moet je ook forwarden. Die zijn echter meestal willekeurig als je niets doet en dan kun je ze niet forwarden. Mijn SIP ATA (Gigaset N300A) kun je instellen zodat hij een vaste range RTP poorten gebruikt. De audio poorten moeten eerst de verbinding opbouwen voordat je 'opneemt' dus dat zou de reden kunnen zijn dat dit niet lukt. Die vaste range RTP poorten kun je dan forwarden. Ik weet niet of dat in je Fritzbox ook vast kunt instellen ? Overigens kunnen sommige routers en sip-ATA's het ook via UPNP afhandelen en dan gaan het allemaal automatisch.
 
Dank voor de tip! Ik zie dat ik de RTP poort van mijn ATA (Gigaset, of eigenlijk "Targa" van de Lidl) inderdaad random kan laten kiezen, of handmatig instellen. Daar ga ik eens even mee spelen...
 
hoop dat inmiddels werkt

want heb ook eigen voip en wil dat dit ook gaat werken met dit technicolor modem
heb nu de ubee 3210 en deze werkt op moment naar behoren met eigen voip provider
 
Werkt inmiddels prima.

- Op mijn SIP ATA heb ik naast poort 5060 (listen port) de RTP poort (audio) ingesteld op 5061 (dus niet meer 'random', zoals standaard was).
- Op het modem het IP-adres van mijn SIP-ATA gereserveerd, zodat de DHCP server van het modem altijd hetzelfde IP-adres aan mijn SIP-ATA toekent.
- Op het modem port range 5060-5061 geforward naar mijn SIP-ATA.
- Op de SIP-ATA de login-gegevens van mijn VoIP provider ingesteld. Zowel inkomend als uitgaand werken nu prima!
 
Voip via Fritzbox 7360 achter Technicolor 7210 Modem

Met belangstelling deze thread gelezen. Probeer zelf ook VOIP via mijn eigen provider op te zetten. Maar kan niet registreren bij de provider (VoipCheap).

Mijn (gewone) telefoon zit aan de Fritzbox. VOIP settings op Fritzbox staan hetzelfde als eerder gebruikt (toen de Fritzbox nog Modem en Router was). Alleen is de Fritzbox nu alleen Router: het modem is de Ziggo Technicolor 7210.

Ik zou niet weten of en waar ik op de Fritzbox RTP poorten kan instellen. (Zoals hierboven werd aangegeven.) Ook de port forwarding settings op de Technicolor zie er voor mij enigszins onbegrijpelijk uit.

Iemand een idee of en hoe ik dit aan de praat krijg? Alle hulp is welkom :cry:
 
Zyxel P2602H achter TC7210 voor VOIP

Ook met grote interesse lezer van dit topic!

Ik ben van telfort overgestapt naar Ziggo, tot mijn verbazing (en natuurlijk dom dat ik van te voren niet bedacht had dit te controleren) was er dus geen VOIP optie in de TC7210...
Ik had tot nu een gewone dect aangesloten op de P2602H, en gebruikte VOIP instellingen op de P2602H om goedkoop naar buitenland te bellen (easyvoip) ivm mijn vrouw die buitenlandse is en haar familie uitgebreid moet kunnen spreken :)

Ik begreep uit dit topic (of iig hoopte erop) dat ik een router (in mijn geval dus de P2602H) achter de TC7210 zou kunnen hangen om nog steeds de VOIP optie van de P2602H te kunnen gebruiken.

Tot nog toe:
Ik heb in de P2602H DCHP uitgezet.
Ik heb in de P2602H het LAN IP een waarde gegeven die in de niet gebruikte IP adressen valt van de DHCP van de TC7210 (192.168.178.9, lease pool TC7210 start standaard vanaf 10)
Ik kan de P2602H (via rechtstreeks aansluiten PC via ethernet kabel) daarna weer benaderen via het nieuwe IP, heb op de PC een vast IP adres ingesteld dat in hetzelfde subnet ligt (192.168.178.2) waarvan ik hoop dat die straks dan ook door de TC7210 herkent wordt. (moet volgnes mij ook via DCHP van TC7210 kunnen, maar wilde nu zeker zijn welk IP de PC krijgt)
Ik had truowens ook het IP adres van de P2602H (192.168.178.9) in de DMZ gezet van de TC7210, dacht dat dat zou helpen...

... maar dan gaat het dus nog steeds fout. De TC7210 ziet geen ander apparaat aangesloten (als ik ethernet kabel van PC rechtstreeks aansluit op TC7210 is die PC de enigste die hij ziet, de P2602H is ook met een ethernet kabel aangesloten, LAN poort naar LAN poort, maar die ziet hij dus niet)

Wellicht zijn er nog andere settings die ik bij de P2602H moet veranderen, maar na uitgebreid zoeken op het internet kom ik er toch niet uit...
Moet ik iets aan het WAN gedeelte doen? (IP e.d. is daar natuurlijk 0.0.0.0 als de ADSL eruit gehaalt is)
Zijn er andere zaken die nodig zijn voordat dit uberhaupt kan werken?

Ter referentie, de TC7210 staat in routing mode, ik wilde morgen ZIGGO bellen om hem eens in bridge te laten zetten, wellicht dat dat helpt?
Ik verlies dan natuurlijk de wifi van de TC7210, maar da's nu even geen showstopper, heb nu ook een wifi router achter de P2602H staan...

Als er ideeen zijn wat er nog gecontroleerd moet worden, hoor ik het graag, screenshots kan ik natuurlijk toevoegen, maar ik wilde niet beginnen met te veel te spammen :)

Ik hoop dat jullie ideen hebben, zelf zit k met de handen in de haren...

Als ik er niet uitkom, moet ik snel verder gaan rondkijken naar een VOIP telefoon, dat zou toch gewoon moeten werken op de TC7210, of moet ik daar ook nog op iets speciaals letten?


Vriendelijke groet,
Robbert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan