• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Verzoek aan 2de kamer: open kabel-netwerk voor andere providers.

Berichten
218
Is het mogelijk een enquete/handtekeningen/support topic te maken voor een brief aan de 2de kamer om te pleiten voor het openzetten van het kabel netwerk voor ander providers? Ik wil graag een brief dichten aan de 2de kamer, maar met support van alle Ziggo/UPC klanten heeft de brief net iets meer gewicht.

Nu Ziggo/UPC zijn samen gegaan is het tijd dat ook het kabel netwerk voor andere providers wordt open gesteld.
De keuze vrijheid voor gelijkwaardige pakketen van verschillende providers bestaat nog niet op de kabel, waar die op de ouderwetse telefoonlijn wel bestaat.

Voor Ziggo/UPC is het voordeel dat ze zich beter kunnen afzetten tegen competitie op een gelijk speelveld. Ze kunnen dan beter duidelijk maken aan hun amerikaanse moedermaatschappij dat ze betere pakketten tegen een bater prijs moeten aanbieden dan ze nu doen. De moeder maatschappij ziet nu ook dat adsl niet echte competitie is.

Nu ben ik als consument beperkt in mijn keuze voor providers op de kabel. ADSL heeft vele aanbieders en ook met een schotel heb je de keus uit meerdere aanbieders.

Gaarne zou ik deze kabel hegemonie willen doorbreken en geheel NL dus niet alleen in het Ziggo/UPC gebied. Door de fusie is de noodzakelijkheid van het open kabelnetwerk natuurlijk wel wat toegenomen.
 
Heeft werkelijk geen nut aangezien de kamer daar geen besluit over mag nemen dat doe ACM en die heeft week of 2 terug devinitief beslist dat het technisch niet mogelijk is, naja wel mogelijk maar kosten zijn veelste veelofzoiets. Maar zou zeggen lees pdfje dan word het ook wat duidelijker.

zie: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/14109/Onderzoek-naar-mogelijkheden-van-toegang-tot-kabelnetwerken/ voor pdfje.
 
Meer providers op de kabel terwijl er nu al te weinig bandbreedte is. Daar komen alleen maar problemen van. De prijzen zijn acceptabel en ook de snelheden zijn goed. Meer providers zorgen voor nog minder bandbreedte met storingen tot gevolg. (veel lagere snelheden, slechtere digitale tv en slechte telefonie. Waarom problemen opzoeken. Mijn handtekening zou er niet opkomen.
 
Hoewel het voor de concurrentie beter zou zijn dat de kabel open zou komen voor anderen, ben ik het er niet mee eens met de stelling dat met deze fusie het noodzakelijker is geworden om de kabel te openen. Want Ziggo en Upc waren hiervoor al geen concurrenten van elkaar. De situatie is hetzelfde als voor de fusie. Daarbij vraag ik mij af of er partijen zijn die op de kabel willen komen, denk eerder dat de meesten zitten te wachten op een landelijke aanleg van glasvezel om dan daar te gaan concurreren met de kabel en adsl.
 
Ik zou om meerdere redenen ook niet ondertekenen. Het verleden heeft ons al geleerd dat juist het toelaten van meerdere partijen op 1 netwerk de ontwikkeling ervan tegenhoudt. KPN heeft maar mondjesmaat geïnnoveerd met hun oude telefoonnetwerk en hun zinnen juist verschoven naar een ander medium, glasvezel. Eerst was er nog wel wat te zien in de prijzen, maar tegenwoordig is via koper alleen Tele 2 nog een redelijk grote speler en op glasvezel is alleen Vodafone een echt grote speler. De rest is allemaal alweer van KPN. Wat betreft de kabel is alleen doorverkoop mogelijk. Groot verschil tussen koper en coax is dat coax in het verleden tegen vette winsten door verschillende overheidsorganen en stichtingen is verkocht. Koper is daarentegen geprivatiseerd. Als de kabel al open zou gaan dan zou een speler als KPN vanwege zijn machtspositie er juist niet op mogen. Daarmee kom ik ook bij mijn laatste punt, er is gewoonweg al concurrentie. Op TV gebied heb je grote spelers als KPN, CanalDigitaal, Vodafone en Tele2. Op Internet ook (uitzondering CanalDigitaal). Bij openstelling heb je grote kans dat bepaalde services gestaakt worden, zoals het ongecodeerde basispakket. Sowieso gaan bij mij de haren al overeind staan als Den Haag weer eens het zoveelste oerwoud aan wetjes moet gaan maken. Openstelling klinkt veel mooier dan het daadwerkelijk is.
 
Mijn mening in deze is dat er beter een actie komt om de vbr op te heffen zodat we allen kunnen genieten van een perfect HD beeld zodat we waar voor ons geld krijgen want hier draait het m.i. toch om, dus gewoon zoals het was.
 
Terug
Bovenaan