• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Vervanging Stoeptegelmodem zin/onzin

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Daneel
  • Startdatum Startdatum
D

Daneel

Vandaag ben ik weer eens met een "probleem" geconfronteerd ben, waar "early-adopters" tegenaan lopen. Ik ben één van de eerste bellers "via de kabel". Toen kreeg je een analoge telefoonlijn (via de kabel) d.m.v. een zogenoemde stoeptegelmodem.

Bij het willen aanpassen van mijn telefonie+internet abonnement, kreeg ik eerst te horen dat dat niet kon (vanwege de stoeptegel). Als ik een nieuw telefoonmodem wilde, en dan ook gebruik kon maken van de aanbiedingen, dan verviel mijn telefoonnummer en kreeg ik dus een nieuw telefoonnummer. Lekker is dat, want dan kan je je hele kennissenkring, onze werkgevers, familileden en who-ever op de hoogte brengen van ons nieuwe nummer. Want UPC zou niet instaat zijn het nummer naar een nieuw modem te porteren???? Dat kan wel als je van de KPN komt of waar vandaan dan ook, maar niet van een stoeptegel naar een nieuw digi-modem.

Heeeel vreemd!! Ik hoop dat UPC nog eens nadenkt en alle stoeptegels vervangt met behoud van het bestaande telefoonnummer.
 
Sterker nog.
Mijn ouders -> ook bellers van het eerste uur, stoeptegel aan de muur, hebben de afgelopen weken wat technische problemen gehad met hun modem (sja meen dat dat ding al een jaartje of 8 a 10 aan de muur hangt). Volgens de HD kon dit nog wel eens ouderdomsverschijnselen zijn. Mijn vader had zoiets van "nou misschien is voorkomen beter dan genezen zullen we de boel maar vervangen voor zo een nieuwe".

er werden allerlei hypothetische scenario's geschetst door de HD die niet echt geruststemmend klonken. Van overgaan tot nieuw nummer tot aan allerlei ombouwacties van technische tot administratieve aard... Wel was duidelijk dat er aan de technische kant ook het een en ander moest veranderen.

Gelukkig voor mijn ouders was de stoeptegel zo gefixed, maar het zet je wel aan het denken...
 
Ja en daar ben ik dus wat huiverig voor. Ik denk niet dat die stoeptegels het eeuwige leven hebben. Nou maar hopen dat UPC dit administratief en technisch op kan gaan lossen. En zeg nou eerlijk, dat moet toch kunnen? Al zullen ze je eerst een nieuw modem geven met een nieuw nummer en daarna je oude nummer naar het nieuwe modem porteren net zoals dat met nummerbehoud gebeurd bij de GSM-telefonie. Zoiets moet toch mogelijk zijn??
 
Het probleem is die niet van origine UPC telefoonnummers, oftwel de naar UPC geporteerde telefoonnummers.
Om van analoog naar digitaal te gaan, zal je analoge telefoonabonnement in zijn geheel moeten worden afgebroken.
Het bestaande telefoonnummer moet geprotect worden en dit is een omslachtige en arbeidsintensieve bezigheid, als in dit proces iets mis gaat, verdwijnt dit nummer automatisch en onherroepelijk terug naar de database van de orginele aanbieder, meestal KPN dus. Deze zal in geen geval het nummer weer "terug geven" aan UPC.

Omdat het kwijt raken van het telefoonnummer voor veel klanten een regelrechte ramp betekent, denk aan bedrijf aan huis of startende ondernemer, wordt immigratie van analoog naar digitaal gezien als allerlaatste optie en probeert UPC dit zoveel mogelijk voorkomen. Vandaar dus!

Echter de financieële voordelen die tot nu toe alleen golden voor digitale telefonie abonnees, betreft de pakketkorting en gratis diensten, zijn nu ook identiek van toepassing voor analoge abonnees.

Voordeel wat men misschien niet weet is dat er in de Tellabs (stoeptegel) een accu zit, wanneer je stroom bijvoorbeeld uit valt of uit moet in geval van werkzaamheden aan je electriciteit kun je met analoge telefonie nog steeds gebelt worden en zelf bellen, dit is weer een voordeeltje voor de early adaptors met analoge telefonie.
 
Ik klaag ook niet over mijn modem hoor. Het geeft alleen zo'n verwarring telkens als je van een aanbieding gebruik wilt maken, dat de ene medewerker zegt "kan niet, tenzij u een nieuw modem neemt en uw telefoonnummer opgeeft" en de andere zegt "ja hoor, geen probleem. Gewoon een formuliertje invullen en u krijgt de pakket korting".

Bovendien, ben ik zo'n early adopter, dat ik al over was naar A2000 telefonie (wat later is overgegaan naar UPC) vóór je met nummerbehoud kon overstappen. Dat betekent dat ik al een keer een nieuw nummer heb gekregen toen ik naar "UPC" overstapte. Ik heb dan ook een gewoon UPC-telefoonnummer (075-77.....) dus dat nummerprobleem heb ik eigenlijk niet, maar kan toch niet mijn nummer behouden :-\
 
Bij jou is er dus in principe geen risico op verlies van je telefoonnummer, dat heb je goed opgemerkt. ::)

Echter het is mogelijk ook een financieële kwestie, het vervangen van je oude en het versturen van een nieuw modem kost UPC veel geld. Behalve dat je nu een groter modem hebt hangen is er met de nieuwe regeling geen verschil meer voor je, qua abonnementopties en abonnementskosten.

Toch weer een vooruitgang lijkt me, toch? ;)
 
Nou is het vandaag nog veeeel mooier geworden. Monteur kwam om mijn internetmodem te vervangen (want deze moest nu in de meterkast gemonteerd worden en de signaalsterkte was niet goed). Hij ziet dus die stoeptegel hangen en zegt: "volgens mij is die ook niet goed"... Ik: "Ohh??" Hij: "Die vervang ik ook liever meteen!" Dus ik weer: "Euh ... Maar ik wil wel mijn telefoonnummer houden!!" Waarop hij antwoord: "Dat is geen probleem hoor, ook niet met van origine KPN nummers, dat kan gewoon. Je moet alleen wel de juiste personen treffen"

Nou dan vond ik het dus geen bezwaar. Internetmodem + Stoeptegel vervangen nu door een Arris (ofzo) en ik heb nog steeds mijn oude nummer. Alleen reageert de telefoon wat langzamer, wat ik opgelost heb door een extra "pauze" in te lassen bij het wachten op de kiestoon.

Alleen bleek ik nog steeds niet overgezet te zijn naar Extreme + Freetime (met pakketkorting) maar heb ik nog steeds Classic + Freetime. Stond ook niets van in het systeem zei de UPC-medewerker aan de andere kant (toen de monteur hem belde)... Wel balen maar ik zal er morgen nog maar weer eens over bellen naar UPC... Weer 10cnt/min omdat mijn "bestelling" zoekgeraakt is...
 
Je kunt natuurlijk ook een mailtje via de site sturen, dat scheelt je weer telefoonkosten :-)

Da's hier: https://www.upc.nl/overupc/contact/#formulier
 
Chello is nu idd over op Extreme en telefonie op Freetime. Nu alleen de pakketkorting nog in de gaten houden :)
 
Wij hebben ook al jaren zo een groot ding aan de muur hangen en we vroegen ons wel eens af of daar al eens iets anders voor was.

Na het doorlezen van deze topic ben ik niet echt wijzer geworden; kan het nu wel of niet..?

Wist trouwens niet dat er een accu in zit; vandaar de omvang ook dus.. ???
 
Terug
Bovenaan