Vervangend modem/router is "verbeterd"

LittleBit

Forum Gebruiker
Berichten
146
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Een plaatsgenoot/kennis op leeftijd had problemen met z'n WiFi.
Dus ik ter plaatse even kijken
en er was geen WiFi en in de meterkast bleek hun oude modem,/router(TC7210)
de geest gegeven te hebben.
Dus Ziggo gebeld en er werd geregeld dat een nieuwe router werd verzonden.
En dus gaf ik die kennis aan.... als de Ziggo-doos binnen is... bel dan maar...
kom ik eea wel vervangen/installeren.

En vandaag kreeg ik dat belletje terug.
De nieuwe router is een ConnectionBox (de Compal CH7465LG volgens mij).
Dus even modem/router vervangen, opstarten, connectie zoeken
en daar verschijnt het bekende Ziggo opstartscherm.
Na inloggen met de Ziggo_naam/rare_password-combi,
verschijnt de vraag of ik de SSID wil wijzigen
en ja dat wil ik graag want ik had bij die mensen ooit voor een universele SSID gekozen.
En vervolgens verschijnt de vraag wat het WiFi-password dan moet worden.
dus ook dat ingevuld.... en dan blijkt dat niet te werken....
want de Ziggo-goden hebben de veiligheid "verbeterd"
en een naam/tekst+cijfers+tekens is niet meer voldoende,
nee, nu heeft men in de router ingebakken dat er zowel uppercase- als lowercase karakters nodig zijn.
En dat is wellicht goed bedoeld maar dat ervaar ik enerzijds als klant/gebruiker als betuttelend
en daarbij betekent het anderzijds ook veel extra werk.
Want nadat de modem/router nu weer werkte...
mocht ik hun laptop, alle smartphones, hun TV en hun huis-WiFi-repeater weer kwa configuratie gaan aanpassen.
En nu maar hopen dat ik niet iets vergeten ben want dan heeft de gebruiker weer een rare storing erbij.
En zodoende duurde dit klusje dus toch weer een uurtje langer dan nodig. was.
Dankje wel Ziggo voor deze extra dol/werk.

PS.
Mij is GEEN onderzoek bekend waaruit blijkt dat een LAN/netwerk met goed/lang wachtwoord
met tekst/cijfers/tekens nog veiliger wordt als je zowel lower als uppercase gaat verplichten.
Als jullie zo'n onderzoek wel weten, stuurd dan aub een weblink hier.
Mij is wel bekend -zie bovenstaand verhaal- hoe goed bedoelde 'verbeteringen'
door de Ziggo-goden kunnen resulteren in extra/onnodig werk en storingen in de praktijk.
 

Dynabite

Forum Gebruiker
Berichten
1.569
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Mij is GEEN onderzoek bekend waaruit blijkt dat een LAN/netwerk met goed/lang wachtwoord
met tekst/cijfers/tekens nog veiliger wordt als je zowel lower als uppercase gaat verplichten.
Dat is gewoon logica. Hoe meer mogelijkheden van combinaties er zijn, des te langer het duurt voor een wachtwoord gevonden wordt door kwaadwillenden die daar bijv. software op loslaten.
 
Topicstarter
Topicstarter
LittleBit

LittleBit

Forum Gebruiker
Berichten
146
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Dat is gewoon logica. Hoe meer mogelijkheden van combinaties er zijn, des te langer het duurt voor een wachtwoord gevonden wordt door kwaadwillenden die daar bijv. software op loslaten.
Ja, eigenlijk denk ik dat jij wel gelijk hebt hoor...
maar dat het verschil verwaarloosbaar zal zijn.
Dus wellicht moet ik mijn vraag dan anders stellen...
waaruit blijkt dat de "verbetering" substantieel is ?
Daarbij is veiligheid altijd een afweging.....
4 sloten op een deur is veiliger dan 1 slot.... maar hoeveel sloten heb jij op je voordeur?
En daarbij, zoals hopelijk uit mijn verhaal blijkt.... er zitten ook nadelen aan dergelijke "verbeteringen".
 

René

Moderator
Berichten
9.373
Internet
  1. Ziggo
  2. T-Mobile
Digitale TV
  1. Ziggo
Over goede wachtwoorden zijn de geleerden het ook nog steeds niet eens.
De lengte van een wachtwoord is wel belangrijker dan complexiteit door toevoegen van hoofdletters, cijfers en symbolen.
Met name het onthouden van een aantal losse woorden of een korte zin is erg sterk.

Mooi geïllustreerd:

password_strength.png

 

Franz

Forum Gebruiker
Berichten
2.569
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Dat is gewoon logica. Hoe meer mogelijkheden van combinaties er zijn, des te langer het duurt voor een wachtwoord gevonden wordt door kwaadwillenden die daar bijv. software op loslaten.
Precies, het zal 'iets' langer duren, beste is gewoon elke dag je wachtwoorden veranderen, heb je een fulltime baan aan, maar ben je wel 'redelijk' save ;)
 

J. de Boer

Forum Gebruiker
Berichten
2.908
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Bovendien lijkt TS zich niet te realiseren dat het effect van die toevoeging van meer karakters zeker niet te verwaarlozen is. Bedenk dat het aantal benodigde pogingen exponentieel, d.w.z. ingeval van een wachtwoord van 10 karakters wordt dat a10, waarbij a het aantal mogelijke karakters is.
 

Dynabite

Forum Gebruiker
Berichten
1.569
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Met name het onthouden van een aantal losse woorden of een korte zin is erg sterk.
Het is met name sterk omdat het een lang wachtwoord is, niet vanwege de losse woorden of korte zin.
Lullige aan het voorbeeld is dat ze 28 bits met 44 bits vergelijken.
 
Laatst bewerkt:

René

Moderator
Berichten
9.373
Internet
  1. Ziggo
  2. T-Mobile
Digitale TV
  1. Ziggo
Ja, dat is precies het punt wat ze proberen te maken.
Beter een lang wachtwoord dat makkelijk te onthouden is, dan een kort en complex wachtwoord, dat niet te onthouden is.
 
Topicstarter
Topicstarter
LittleBit

LittleBit

Forum Gebruiker
Berichten
146
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Bovendien lijkt TS zich niet te realiseren dat het effect van die toevoeging van meer karakters zeker niet te verwaarlozen is. Bedenk dat het aantal benodigde pogingen exponentieel, d.w.z. ingeval van een wachtwoord van 10 karakters wordt dat a10, waarbij a het aantal mogelijke karakters is.
Correctie: Het aantal karakters was niet vergtoot..... maar de vereiste van zowel lower- als uppercase karakters was toegevoegd.... en dat terwijl het wachtwoord al 14 karakters lang was en cijfers en leestekens bevatte. en een Ziggo-god heeft dat waarschijnlijk goed bedoeld ... maar het zorgt dus wel voor storingen en extra werk.
 
Topicstarter
Topicstarter
LittleBit

LittleBit

Forum Gebruiker
Berichten
146
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Vanavond werd ik gebeld door die kennis..... z'n intercom werkt niet meer..... blijkt dus dat hij een IP-intercom heeft die ik over het hoofd gezien heb.... dus deze Ziggo-klant heeft nu een probleem doordat Ziggo hun router "verbeterd " heeft
en ik heb weer extra werk dit weekend.... :-(
Kortom.... sommige "verbeteringen" hebben toch echt nadelen.....
 
Bovenaan