Vervangen Cisco EPC 3928 door CBN CH7465CE ?

panaro

Forum Gebruiker
Berichten
6
Ziggo adviseert mij om het bestaande Cisco modem EPC 3928 te vervangen door de CBN connectbox CH 7465CE.
ik ben redelijk tevreden met de bestaande situatie, moet wel ca 1 maal per 6 weken het Cisco modem resetten.
Nu lees ik op het internet en op het Ziggoforum dat de CBN connectbox vaak traag reageert en voor andere problemen zorgt.
Ik ben 68 jaar en gebruik het internet voornamelijk om de krant te lezen, informatie op te zoeken, mail te versturen enz.
Wie heeft goede raad en of andere informatie?
 
De connectbox is op zich gewoon goed. Voor de meeste mensen is de ingebouwde router/wifi functionaliteit ook meer dan voldoende.
Dat is echt niet trager dan een gemiddeld ander modem zoals de Cisco die je nu hebt.

Er zit wel een chipset in waar wat problemen mee zijn, deze zorgt voor 'jitter', iets waar voornamelijk gamers last van hebben. Maar dit ga je niet merken met normaal internetten.

Mocht je veel eisend zijn en meer controle willen, dan kun je 'm in 'Bridge mode' zetten. Dan zet je eigenlijk de meeste functionaliteit uit en kun je er je eigen router op aansluiten.

Volgens mij ga je verder niet heel veel verschil merken tussen de Cisco en de Connectbox. Als Ziggo 'm gratis wilt vervangen zou ik dat gewoon doen, misschien kun je voor de zekerheid vragen of een monteur dat voor je doet zodat je zeker weet dat alles goed gaat.
 
Ik voel mij geroepen te reageren omdat dit mijn situatie was :)

De enige reden om het misschien niet te doen is als je een pro-gamer bent.
De connectbox bevat een Puma6 chipset die voor TCP latency bursts kan zorgen.
En zelfs dan is het een misschien en zou ik nog meerdere bufferbloat tests doen voor de zekerheid.
De EPC3928 is namelijk misschien ook niet perfect.

Ik had een EPC3928 met precies hetzelfde euvel die jij aangeeft.
Namelijk ik moest hem iedere 1,5maand een trap geven om WIFI weer aan de praat te krijgen.
Wat er gaat gebeuren (of dat gebeurde hier dan in ieder geval) is dat die defecte staat omslaat naar "permanent".
Wat je dus ziet na 1,5 maand (WIFI "can't connect") is dan aanwezig zelfs NA het opnieuw opstarten.
Ze geven op dit moment (voor zover mijn weten) _alleen_ nog de connectbox dus keuze heb je toch niet.
Als ik het eerder had geweten was ik eerder geswitched naar een Technicolor, om het Puma6 euvel te omzeilen.
Helaas echter gewacht tot nu (toen hij kapot ging) en nu hebben ze zoals gezegd de connectbox of niks.
Zelfs de gigabox is een Puma7 (ipv 6) dus ontsnappen aan de puma doe je toch niet.
Misschien dat ze in de toekomst weer een Broadcom toestaan/inlijven.

Echter voor jouw situatie (Huis/Tuin/Keuken internet) kan ik de wissel (EPC -> Connectbox) ZEKER aanraden.
WIFI is sneller (bereik is echter wel meer hetzelfde) en de modem is meer toekomstbestendig.
Helaas heb ik hem nog te kort in huis om aan te geven of ik hem nog een trap moet geven om de zoveel tijd, voorlopig is het nog niet nodig geweest echter ;)
Ik verwacht dat laatste eigenlijk ook niet, dat was meer een EPC3928 dingetje.

Succes!
 
Hier draait de connectbox inmiddels alweer 86 dagen zonder problemen.
 
Ik heb de CBN connectbox sinds 2 dagen in gebruik en het werkt prima, geen problemen. Het WiFi-signaal lijkt sterker als bij het oude modem, nu op de zolder ook draadloos bereik. ( connectbox staat in de woonkamer in een open kast op een hoogte van ca 1,5 meter. Ik heb inmiddels het WiFi-wachtwoord en het Modem-wachtwoord gewijzigd en de WPS functie uitgezet.
 
Terug
Bovenaan