• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

verschil tussen de umu-1006 en sq601 signaalverdeler?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mark81
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Mark81

Hallo beste forumleden.

Ik heb een vraag zoals het onderwerp al aangeeft.

Even wat achtergrondinformatie:

Ik heb een paar maand geleden net als zoveel mensen mijn kabels en connectoren vervangen voor goede tegen 4G afgeschermde exemplaren. Ik heb eigenlijk nooit storing meer sinds dien. Toch viel het mij op dat mijn tv tijdens het kijken nog wel eens een bit foutcorrectie(BER) toepast. echter heel wisselend en niet op alle zenders. Ook heb ik aardig wat correctables en uncorrectables in mijn DOCSIS status. Ik heb een Cisco EPC3925 modem.
Op internet lees ik dat er dan waarschijnlijk toch nog ergens een instraling is. Omdat ik geld uitgegeven heb aan nieuwe kabels en pluggen word ik toch een beetje een pietje precies. Ik wil het hele systeem "dicht"hebben. Niet zo gek toch?:rolleyes: Nu las ik dat de oude TRAS1000 en de UMU-01 (deze gebruik ik) eigenlijk niet 100% afdoende zijn tegen 4G straling. De DIO-01 en de UMU 1006 zouden dat wel zijn.

Ik Ziggo bellen en het verhaal uitgelegd. De beste mevrouw van de helpdesk vond mijn "storing"natuurlijk niet erg genoeg en na veel aandringen wilde zij alleen de UMU-1006 opsturen. Want aan het AOP knooien dat mocht niet:shock: Heel vreemd want de TRAS heb ik ook gemonteerd omdat die in mijn pakket zat destijds, maargoed. Nu kreeg ik met de post ipv van de UMU-1006 een SQ601. Sinds ik deze op de TRAS heb aangesloten viel mij op dat de bitfoutcorrectie (BER) nu opeens op alle zenders aanwezig is:shock: Het signaal is dus minder geworden. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is. En klopt het dat de TRAS 1000 niet meer 100% voldoet aan de huidige norm? Is het uberhaupt mogelijk om een BER van 0 te houden? en 0 (un)correctables ??

Toch uiteindelijk meer vragen dan ik dacht:oyeah:

Met vriendelijke groet en bvd,

Mark
 
Nu kreeg ik met de post ipv van de UMU-1006 een SQ601. Sinds ik deze op de TRAS heb aangesloten viel mij op dat de bitfoutcorrectie (BER) nu opeens op alle zenders aanwezig is:shock: Het signaal is dus minder geworden. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is. En klopt het dat de TRAS 1000 niet meer 100% voldoet aan de huidige norm? Is het uberhaupt mogelijk om een BER van 0 te houden? en 0 (un)correctables ??

Ja, je zou een BER van nul moeten hebben en je modem zou geen bitfouten behoren te zien.

En een TRAS1000 voldoet prima, dus dat is het probleem niet, maar wat wel zou kunnen is dat bijvoorbeeld de kabel niet goed vast zit aan je TRAS1000, of dat er een probleem in de kabel tussen de wijkkast en je huis of in de wijkkast zelf zit. Dat kun je zelf wel proberen vast te stellen door de TV of ontvanger die nu een BER ziet eens direct aan te sluiten op het AOP zonder splitters, internet filters e.d. Liefst met een korte kabelkeur kabel zodat je de huisinstallatie kunt uitsluiten. Is de BER dan nog steeds aanwezig dan is je binnenkomende signaal niet goed.

Je zou dat overigens ook wel aan je modem signalen kunnen zien, als de sterkte daarvan bijvoorbeeld ook achterblijft of als je upsteam power op het maximum staat is dat ook een indicatie dat er iets niet lekker is met je aansluiting.

Dat je met de nieuwe splitter meer storing hebt zou bijvoorbeeld kunnen als die nieuwe splitters iets meer demping zouden hebben (weet niet of dat zo is). Je probleem is in dat geval geen instraling, maar een te zwak kabelsignaal. Zonder verdere signaal sterktes is dat gokken. Je internet modem meet wel de 'echte' signaal sterkte. (Bij een TV is dat vrijwel altijd een nietszeggend relatief getal). Dus kijk eens in je modem bij de signaalsterktes en upstream power.
 
Je zou dat overigens ook wel aan je modem signalen kunnen zien, als de sterkte daarvan bijvoorbeeld ook achterblijft of als je upsteam power op het maximum staat is dat ook een indicatie dat er iets niet lekker is met je aansluiting.

Dat je met de nieuwe splitter meer storing hebt zou bijvoorbeeld kunnen als die nieuwe splitters iets meer demping zouden hebben (weet niet of dat zo is). Je probleem is in dat geval geen instraling, maar een te zwak kabelsignaal. Zonder verdere signaal sterktes is dat gokken. Je internet modem meet wel de 'echte' signaal sterkte. (Bij een TV is dat vrijwel altijd een nietszeggend relatief getal). Dus kijk eens in je modem bij de signaalsterktes en upstream power.

Bedankt voor je reactie Cees!

Hier zijn mijn signaal waardes:


Downstream Channels :

Channel 1: Channel ID: 105 Downstream Frequency: 305000000 Hz Modulation: 256 QAM Power Level: 6.3 dBmV Signal to Noise Ratio: 41.6 dB MER: 41.9 dB Correctable FEC: 93037 codewords Uncorrectable FEC: 2654 codewords Microreflections: 11 dBc

Channel 2: Channel ID: 106 Downstream Frequency: 313000000 Hz Modulation: 256 QAM Power Level: 6.6 dBmV Signal to Noise Ratio: 41.9 dB MER: 41.9 dB Correctable FEC: 72015 codewords Uncorrectable FEC: 1300 codewords Microreflections: 17 dBc

Channel 3: Channel ID: 107 Downstream Frequency: 321000000 Hz Modulation: 256 QAM Power Level: 6.5 dBmV Signal to Noise Ratio: 41.8 dB MER: 41.9 dB Correctable FEC: 51420 codewords Uncorrectable FEC: 1593 codewords Microreflections: 18 dBc

Channel 4: Channel ID: 108 Downstream Frequency: 329000000 Hz Modulation: 256 QAM Power Level: 6.4 dBmV Signal to Noise Ratio: 41.4 dB MER: 41.4 dB Correctable FEC: 48557 codewords Uncorrectable FEC: 2056 codewords Microreflections: 10 dBc

Channel 5: Channel ID: 109 Downstream Frequency: 337000000 Hz Modulation: 256 QAM Power Level: 6.2 dBmV Signal to Noise Ratio: 41.4 dB MER: 41.3 dB Correctable FEC: 41625 codewords Uncorrectable FEC: 1371 codewords Microreflections: 12 dBc

Channel 6: Channel ID: 110 Downstream Frequency: 345000000 Hz Modulation: 256 QAM Power Level: 6.0 dBmV Signal to Noise Ratio: 41.4 dB MER: 41.4 dB Correctable FEC: 23240 codewords Uncorrectable FEC: 1841 codewords Microreflections: 18 dBc

Channel 7: Channel ID: 111 Downstream Frequency: 353000000 Hz Modulation: 256 QAM Power Level: 6.5 dBmV Signal to Noise Ratio: 41.5 dB MER: 41.7 dB Correctable FEC: 18595 codewords Uncorrectable FEC: 2800 codewords Microreflections: 18 dBc

Channel 8: Channel ID: 112 Downstream Frequency: 361000000 Hz Modulation: 256 QAM Power Level: 6.6 dBmV Signal to Noise Ratio: 41.4 dB MER: 41.3 dB Correctable FEC: 24420 codewords Uncorrectable FEC: 1777 codewords Microreflections: 12 dBc


Upstream Channels :

Channel1:
Channel ID:1 Upstream Frequency:52000000 Hz Modulation:64 QAM Bit Rate:30720 kBits/sec Power Level:47.5 dBmV

Channel2: Channel ID:2 Upstream Frequency:44500000 Hz Modulation:64 QAM Bit Rate:30720 kBits/sec Power Level:47.5 dBmV

Channel3: Channel ID:3 Upstream Frequency:36000000 Hz Modulation:64 QAM Bit Rate:30720 kBits/sec Power Level:47.0 dBmV Channel4: Channel ID:4 Upstream Frequency:58800000 Hz Modulation:64 QAM Bit Rate:30720 kBits/sec Power Level:48.5 dBmV
Statistics

T3Timeouts: 1 timeouts
T4Timeouts: 0 timeouts

System Uptime:1 days 12h:16m:40s

laatst met 4 dagen uptime : 15 T3 timeouts

volgensmij is er vrij weinig mis met mijn signaal als ik her en der op internet kijken. Zie jij nog wat vreemds?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De signaal sterkte is vrij sterk, 6dBmv zou volgens mij ideaal rond de nul dBmv moeten zijn. Nog net niet "te" sterk. Maar wat wel opvalt is de enorme hoeveelheid correctable en uncorrectables na anderhalve dag. Als je verder geen versterker tussen AOP en modem hebt zitten zou het me niet verbazen als er iets in de straatkast niet in orde is, ook omdat je BER op de tv kanalen niet nul is.

Ik zou de helpdesk nog eens bellen en ze wijzen op de enorme hoeveelheid correctables en uncorrectables en je ber.
 
De signaal sterkte is vrij sterk, 6dBmv zou volgens mij ideaal rond de nul dBmv moeten zijn. Nog net niet "te" sterk. Maar wat wel opvalt is de enorme hoeveelheid correctable en uncorrectables na anderhalve dag. Als je verder geen versterker tussen AOP en modem hebt zitten zou het me niet verbazen als er iets in de straatkast niet in orde is, ook omdat je BER op de tv kanalen niet nul is.

Ik zou de helpdesk nog eens bellen en ze wijzen op de enorme hoeveelheid correctables en uncorrectables en je ber.

WOW dat valt me nu pas op: :shock:

Maar check mijn oude waardes met de UMU-01:


umu01_1.jpg

88bgxcrs3
 
Oh ik was nog vergeten ze zeggen dat ik geen versterker gebruik.

Ik ga met een Coax rechtstreeks naar een kabelkeur 2weg splitter. en van daar uit naar twee televisies.

De modem zit uiteraard direct op de datapoort van de (voorheen UMU-01) en nu SQ601
 
Dat signaal is zo'n 6dB zwakker maar wel nominaal. Lijkt wel of die nieuwe splitter een ingebouwde versterker heeft, maar daarvoor zou hij een voedingsaansluiting moeten hebben.

De correctable/uncorrectables tellen trouwens op dus als je wilt vergelijken moet je het modem restarten zodat ze weer met nul beginnen. Ook niet de coax kabel losnemen anders vliegen die getallen omhoog terwijl er niets aan de hand is.
 
Ok de UMU-01 er weer op en mijn signaalsterkte zit weer rond de 0/1 :?

Zou die sterkte van de Sq601 kunnen komen gezien het feit dat de SQ01 retourgeschikt is en de tras1000 niet?
 
De UMU dempt ongeveer 10dB op de data- en 1dB op de TV-uitgang, de SQ601 is symetrisch en dempt op beide zo'n 4dB. Het verschil in waardes die je ziet zijn in de lijn der verwachtingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan