• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Verschil in techniek Analoge en Digitale Telefonie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter speedyGonzales
  • Startdatum Startdatum
S

speedyGonzales

Ik heb al een paar jaar analoge telefonie van upc. Ik ben er hartstikke tevreden over, nooit problemen gehad, werkt altijd goed en ik merk geen verschil in geluidskwaliteit t.o.v. KPN. Als er een onderbreking was, was het een of twee keer per jaar of waarschijnlijk 'snachts als niemand belt. Laatste jaar wat meer storingen, had mijn vader erover geklaagd. De man van klantenservice was behoorlijk onvriendelijk >:( >:D. Maar dat terzijde, alles werkt weer probleemloos O0

Maar ik vraag me af wat nou precies het vesrchil is in de werking tussen analoge en digitale telefonie. Ik denk dat vanaf de wijkcentrale of een soort "hoofdcentrale" alle telefoonverkeer gewoon digitaal over het netwerk wordt getransporteerd. Ik neem aan dat alle verkeer van upc: televisie, internet, telefonie over dezelfde glasvezel kabels in digitale vorm wordt verstuurd.

Wordt dan het signaal van de telefoon door de modem geschikt gemaakt voor netwerk van upc en dan ergens in een cenbtrale naar digitaal omgezet? En dat digitale telefonie via VoIP naar de centrale communiceert en dat dit signaal weer naar hetzelfde digitale signaal als analoge telefonie wordt overgezet. Of zit ik er helemaal naast, dat het toch allemaal anders werkt ??? ??? ::) :)
 
Zonder diep in details te treden: er zijn twee verschillende telefooncentrales: analoog en digitaal. Vanaf hier gaat het signaal verder naar de "hoofdcentrale" (analoog/digitaal maakt niks uit). Wat hierna gebeurt hoef ik je vast niet te vertellen hè?
 
Mag wel ;D Om er niet al te lang verhaal van te maken, alles wat op "het netwerk" van upc komt, wordt naar digitaal omgezet. Dat is allemaal een type gegevens :6
 
Digitaal bel je eigenlijk over internet VOIP (voice over IP). Ik heb dat zelf ook. In het begin veel problemen mee gehad maar nu werkt bijna alles vlekkeloos behalve digi. tv, die vliegt eruit. Maar digitale telefonie gaat dus als het ware over internet maar voor de telefoon en internet heb je 2 ip's als ik het goed.
Is je vraag nu beantwoord?

groeten parapluutje
 
Het ging me meer over hoe het transport plaats vond van bijvoorbeeld telefoon A naar telefoon B. Ik heb al gezocht voor informatie op bijvoorbeeld internet, maar kon niks vinden. Moet wat dieper graven :>.

Ik heb al een paar jaar analoge telefonie van upc. Het is iets voordeliger met abbonementskosten om digitale telefonie te nemen. Heb er een keer over gebeld. Er werd mij verteld dat het niet de moeite waard was in verband met voorrijkosten en modem installeren. Ik begrijp het wel, upc wil eerst analoge telefonie uitmelken tot het het geld blijft opleveren en met nieuwe techniek zo veel mogelijk nieuwe klanten aansluiten.

Maar op den duur zal men analoge telefonie vervangen door digitale. Zoals het nu is, werkt het prima. Het zou wel handig zijn als de abbonementstarieven gelijk zouden worden gesteld met die van digitale telefonie, volgens mij zijn gesprekstarieven gelijk :police:
 
Analoog->Digitaal is goed te doen. Als je dat echt graag wil, regelt een HD'er dat wel voor je (ik heb het vandaag al 2x moeten doen)... Het is ook kosteloos.
 
Het maakt mij niet zoveel uit of het analoog of digitaal is. Als de kwaliteit even goed is en als het digitaal goedkoper is, waarom niet. Ik bel toch via upc. Ik zal dan maar morgen even bellen, ik zie dan wat ik te horen krijg.

Maar dan kon je je nummer niet behouden? Dat lijkt me iets te veel gedoe. Goed het verschil in tarieven is niet zo groot, maar digitaal kon je volgens mij savonds en in het weekend interregionaal gratis bellen.

In elk geval bedankt voor advies :6
 
@Mr. 97k5ixS744 :
Ik heb toch wat andere ervaringen. Vandaag nog met 0900-1580 gebeld.
Al jaren analoge telefonie. Na lang aandringen is dat rond de introductie van digitale telefonie omgezet naar Maxibel Freetime voor 14,95 (=kosten gelijk aan digitaal, maar dan wel zonder nummerweergave :-( ). Reden (van de helpdesk!): Analoog kan technisch niet omgezet worden naar Digitaal zonder dat je fysiek wordt af- en aangesloten (volgens mij vergelijkbaar met het overstappen van KPN naar UPC dus) met bijkomende voorrijkosten.

Bij de introductie van het chello extreme pakket heb ik mijn chello classic en telefonie freetime over laten zetten (19 januari 2006) naar chello extremen en telefonie freetime. Sindsdien weer geen correcte factuur gekregen. Ga morgen een verzoek tot omzetten naar pakket insturen (advies van de helpdesk). Wellicht is e.e.a. dan weer (tot de volgende mutatie) voor elkaar . . . .

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat ik bij iedere wijziging weer last heb van het feit dat ik een oude, tevreden, klant ben.
 
Je wordt inderdaad af- en aangesloten:
- Je hebt op dit moment UPC Telefonie met nummer X
- Je krijgt Digitale Telefonie met nummer Y
- Zodra Digitale Telefonie Y werkt, dien je contact op te nemen met UPC
- UPC Telefonie wordt opgezegd, hierbij komt nummer X vrij (dit nummer is van te voren wel "gereserveerd")
- Het nummer van Digitale Telefonie wordt gewijzigd naar nummer X

Als je dat wil, wordt je tellabs-modem opgehaald (hoeft niet, mag je helemaal zelf weten).

Het is kosteloos, want dit heb ik gisteren al een paar keer gedaan.
 
Terug
Bovenaan